Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hun 15 - Jeg 18. For gammelt?


Gjest *Gjesten_som_lurer*

Anbefalte innlegg

At alder er ingen hindring er ikke sant. At aldersforskjell ikke er noen hindring er derimot ofte sant. Det er to helt forskjellige ting. Jeg blir 20 i sommer og er "nysingel" etter et seriøst forhold på nesten 5 år. Det jeg har bestemt meg for er å først og fremst ikke stresse med å finne noen nye... gidder ikke se meg om engang. Skal det skje noe så skal det skje helt automatisk og tilfeldig. For det andre vil jeg ikke ha noe forhold med noen under 20 (nesten uten unntak). Gjerne over 20 også. Med andre ord venter jeg gjerne 4-5 år og mer før jeg går inn i noe seriøst igjen. Jeg har lært, og det jeg vet er at alle personer går gjennom en enorm forvandling i tenårene fra ende til annen. Dette er ikke grunnen til at mitt forhold tok slutt denne gangen, men det blir fort en grunn. Med andre ord, etter min mening, er en 35-åring og en 22-åring helt ok. 40 og 28, ok så lenge de føler det er rett selv (det er jo en selvfølge). 23 og 16 derimot er risky spør du meg. Håp gjerne på at det varer, men ikke sats økonomi og livsmål på det. Hold det relativt åpent. Fra en objektiv synsvinkel. Men selvfølgelig, alt er relativt. Unntak skjer overalt. Jeg orker bare ikke gå inn i noe usikkert, uten at det virkelig er umulig å ikke ta sjangsen.

 

For å svare direkte på topic, 18 og 15 er såpass nært hverandre at selve aldersforskjellen vil ikke jeg si er noe problem. Men begge kommer til å forandre seg de kommende årene. Bare hold det åpent og vær tålmodige og forståelsesfulle med hverandre. Ikke bli sjokkert over forandringer, som om en 40-årig businessmann skulle kle seg i skinn og bli bikerdude. I tenårene er dette helt normalt og å forvente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde min datter (hvis hun var 15) kommet hjem med en type på 18, ville jeg gitt typen klar beskjed om å holde fingrene unna. Når du er 15, er en 18-åring alt for gammel for deg. At noen av dere andre prøver å glorifisere dette, er forkastelig. Seksuell omgang med barn er straffbart. Og kom ikke å fortell meg annet enn at en 18-åring har det som nr 1 mål med et forhold. Jeg har selv vært 18...

8639798[/snapback]

 

Ser ingen som har skrevet noe om seksuell omgang eller glorifisert dette, det er snakk om aldersforskjellen, ikke sex.

Selv om det er ulovlig så er loven der for å gi pedofile strengere straff, ikke for å holde litt eldre gutter unna jenter.

Lenke til kommentar
Hadde min datter (hvis hun var 15) kommet hjem med en type på 18, ville jeg gitt typen klar beskjed om å holde fingrene unna. Når du er 15, er en 18-åring alt for gammel for deg. At noen av dere andre prøver å glorifisere dette, er forkastelig. Seksuell omgang med barn er straffbart. Og kom ikke å fortell meg annet enn at en 18-åring har det som nr 1 mål med et forhold. Jeg har selv vært 18...

8639798[/snapback]

 

Ser ingen som har skrevet noe om seksuell omgang eller glorifisert dette, det er snakk om aldersforskjellen, ikke sex.

Selv om det er ulovlig så er loven der for å gi pedofile strengere straff, ikke for å holde litt eldre gutter unna jenter.

8679813[/snapback]

 

Hvis de har tenkt på sex, så kan de jo vente til dama er 16 år, som hun ble i jul eller no.. Da kan de ha sex lovlig..

Ser ikke noe farlig med 3 års aldersforskjell.. Tenker mest på hvordan foreldrene vil reagere.. Særlig foreldrene til jenta.

Lenke til kommentar
Hadde min datter (hvis hun var 15) kommet hjem med en type på 18, ville jeg gitt typen klar beskjed om å holde fingrene unna. Når du er 15, er en 18-åring alt for gammel for deg. At noen av dere andre prøver å glorifisere dette, er forkastelig. Seksuell omgang med barn er straffbart. Og kom ikke å fortell meg annet enn at en 18-åring har det som nr 1 mål med et forhold. Jeg har selv vært 18...

8639798[/snapback]

 

Ser ingen som har skrevet noe om seksuell omgang eller glorifisert dette, det er snakk om aldersforskjellen, ikke sex.

Selv om det er ulovlig så er loven der for å gi pedofile strengere straff, ikke for å holde litt eldre gutter unna jenter.

8679813[/snapback]

 

Hvis de har tenkt på sex, så kan de jo vente til dama er 16 år, som hun ble i jul eller no.. Da kan de ha sex lovlig..

Ser ikke noe farlig med 3 års aldersforskjell.. Tenker mest på hvordan foreldrene vil reagere.. Særlig foreldrene til jenta.

8679911[/snapback]

 

Vet ikke hvem de er, men jeg antar at de kommer til å ha sex, uansett om hun er 15 eller 16.

De fleste unge jentene holder vell seg langt unna familien sin når det kommer til en eldre kjæreste? Forklarer iværtfall alle jentene som sitter i rånebilene jeg ser hver dag.

Lenke til kommentar
Hvis de har tenkt på sex, så kan de jo vente til dama er 16 år, som hun ble i jul eller no.. Da kan de ha sex lovlig..

Ser ikke noe farlig med 3 års aldersforskjell.. Tenker mest på hvordan foreldrene vil reagere.. Særlig foreldrene til jenta.

8679911[/snapback]

Tviler vel egentlig på at de fleste venter om de har lyst, selvom det er "bare" er x-antall måneder å vente til det er lovlig.

Lenke til kommentar

akkurat dette med om det er ulovlig å ha sex med noen under 16 har vært tatt opp flere ganger tidligere her på forumet og jeg viser til det jeg har skrevet under.

 

på dokotonline.no fant jeg dette om temaet seksuell lavalder og straff:

Som du skriver er den seksuelle lavalderen i Norge 16 år. Det har vært foreslått å senke grensen til 15 år, men forslaget har foreløpig fått liten støtte.

 

I straffelovens paragraf 196 står det at den som har seksuell omgang med en som er under 16 år straffes med fengsel i inntil 5 år. I den samme lovparagrafen står det imidlertid at straff kan bortfalle dersom man er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

 

To vanlige ungdommer med en aldersforskjell på to år vil normalt bli ansett som jevnbyrdige. Jeg vil derfor tro at sannsynligheten for straff er svært liten. De færreste foreldre vil nok heller ikke anmelde et slikt forhold.

 

ung.no er det et lignende spørsmål men med et mer utfyllende svar.

 

jeg setter en strek for den delen av debatten. ut ifra gjeldene lover og rettspraksis vil ikke en person bli tatt for seksuelt samvær med en under 16 så lenge de er kjærester og han ikke blir anmeldt for voldtekt.

 

alle reaksjoner på at jeg setter strek for debatten om alder skal tas på PM med meg og ikke i tråden.

Lenke til kommentar
selv er jeg 25 og har kjæreste på 16år. vi har vært sammen i over 7mnd nå og har et veldig seriøst og fint forhold.

Så det jeg vil si er at om man finner en hvor alt stemmer så bør ikke alder være et hinder.

 

Når det er sagt så tror jeg ikke at f.eks en 16 åring og en 50 åring hverken kan eller bør passe sammen da. Alt med måte liksom...

8555476[/snapback]

Den der var bare for drøy :no:

Lenke til kommentar
selv er jeg 25 og har kjæreste på 16år. vi har vært sammen i over 7mnd nå og har et veldig seriøst og fint forhold.

Så det jeg vil si er at om man finner en hvor alt stemmer så bør ikke alder være et hinder.

 

Når det er sagt så tror jeg ikke at f.eks en 16 åring og en 50 åring hverken kan eller bør passe sammen da. Alt med måte liksom...

8555476[/snapback]

Den der var bare for drøy :no:

8680638[/snapback]

 

Enig med deg. Syns det går mot utnytting når 15-16 årige jenter blir sammen med menn over 24 år. Syns det blir altfor stor forskjell m.t.p. modenhet og forståelse av ting. Jeg og eksen min var 21 og 16 da vi først ble sammen, men jeg merket fort at jeg var mer voksen enn henne. Funket i ett år bare.

Lenke til kommentar
Enig med deg. Syns det går mot utnytting når 15-16 årige jenter blir sammen med menn over 24 år. Syns det blir altfor stor forskjell m.t.p. modenhet og forståelse av ting. Jeg og eksen min var 21 og 16 da vi først ble sammen, men jeg merket fort at jeg var mer voksen enn henne. Funket i ett år bare.

 

det er veldig individuelt. den kjæresten jeg har hatt det best med er også den kjæresten hvor det har vært størst alderforskjell....

Lenke til kommentar
Og kom ikke å fortell meg annet enn at en 18-åring har det som nr 1 mål med et forhold. Jeg har selv vært 18...

8639798[/snapback]

Så ungdom kan ikke være i et forhold for annet en sex'en sin skyld? Jeg er 17 og har vært sammen med kjæresten i et år og det er andre ting som betyr noe også.

Lenke til kommentar

24 og 31 er ifølge mine beregninger 7 års forskjell. Men se nå, dere er begge myndige, voksne og modne mennesker. Da betyr ikke 7 år så mye.

 

Men om det er 22:15 eller 21:14, er det en helt annen sak. Den ene er myndig og over 20 år gammel, mens den andre er såvidt begynt/halvveis inn i puberteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...