Gå til innhold

Statiske metoder og variable - en enkel forklaring

Anbefalte innlegg

Prøver for tiden å sette meg inn i OOP, og har funnet en guide på hw.no som forklarer emnet så enkelt at selv slike som meg kan forstå. Til tross for guidens lave nivå, er det et emne jeg ikke makter å fordøye: Statiske metoder og variable. Kunne noen gitt en enklere forklaring enn den man finner i guiden? Gjerne med eksempler på hvordan dette benyttes i praksis :)

Endret av simenss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nytt for meg også, men jeg ville forklart det slik:

$laika = ny dog();

$bikkja = ny dog();

$laika ->$statisk_mat_mengde = "100%";

echo $bikkja->getMatmengde();

// Skriver 100%

$bikkja->doStatiskBjeff();

// Skriver:

// Bikkja bjeffer

// Laika bjeffer

DVS: De gjelder for alle klassedeklarasjonene du har (begge bikkjene samtidig)

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Det kan for eksempel nyttiggjøres om man skal implementere design patternet Singleton. Kort fortalt gjør Singleton at man kun kan ha ett objekt av en klasse. Dette er for eksempel svært nyttig når man ønsker å kun ha en instans av en databaseklasse.

I dette tilfellet har man da en statisk metode, som returnerer objektet for klassen. Som du sikkert har skjønt blir dette objektet deklarert i selve klassekroppen, og konstruktøren satt til private, og dermed er det kun en måte å få tak i ett objekt på.

Sikkert litt dårlig forklart dette her, fant en link til deg du kan lese mer på. Dog er det for java, men prinsippet er det samme, og syntaksen er svært lik.

http://www.javaworld.com/javaworld/javaqa/...ppy.html?page=1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...