Gå til innhold

Dell Inspiron 1520/1720 tråden

Anbefalte innlegg

husk: Nå erre raid mulighet på Dell's laptoper.

dette gjelder vel ikke maskiner under 17" størrelse?

Dell lager jo som kjent egne hovedkort

gjør de? får de ikke maskinene produsert hos en fabrikk i asia, som Compal, Quanta eller Inventec, slik som andre laptop-merker (og tidligere Dell-modeller)? Evt. har de sin egen hovedkort-fabrikk som lager disse og sender til laptop-fabrikken? Hva mener du med dette?

8949713[/snapback]

Stemmer er bare 17" utgaven som får raid, de 2 mindre modellene [650m](?) og [6500] får ikke det.

Dell lager faktisk eget, de får tilsent kondensatorer og slikt fra div underleverandører, settes så sammen på egne Dell fabrikker før det sendes til Irland for montering.

Kjent problem som Dell fikk seg en smell i trynet er Optiplex maskinene som har kondensatorer som går i hytt og pine, billigste leverandør hadde feil i produsksjons batch, og Dell hadde alleredet kjøpt deler for 4 år's produksjon...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dell lager faktisk eget, de får tilsent kondensatorer og slikt fra div underleverandører, settes så sammen på egne Dell fabrikker før det sendes til Irland for montering.

8949768[/snapback]

http://www.gen-x-pc.com/laptopmanu.htm litt rart om de plutselig laget ting selv nå siden de flittig har benyttet bl.a compal til forrige generasjon? Om jeg ikke husker feil er f.eks inspiron 6400 og 9400 stort sett bygget av compal.

Lenke til kommentar

hmm, så sjefen min juger....får få han sparka da..

Diskuterte nemmelig dette sist møte vi hadde her, de sa at Dell har egne fabrikker, men ODM er vel mere sannsynlig ja.

Rengner med at det er vel Compal som står for fabrikkasjonen av de nye hovedkortene og da, ettersom det ikke er så mye negativt om de eksisterende modellene.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Kjent problem som Dell fikk seg en smell i trynet er Optiplex maskinene som har kondensatorer som går i hytt og pine, billigste leverandør hadde feil i produsksjons batch, og Dell hadde alleredet kjøpt deler for 4 år's produksjon...

8949768[/snapback]

Optiplex er vel stasjonære og der kan jeg godt gå med på at situasjonen er en annen, men det kan fortsatt være en ODM-leverandør utenfor Dell som lager disse også, selv om de selges med Dell-navnet printet inn i hovedkortet.

Lenke til kommentar
hmm, så sjefen min juger....får få han sparka da..

8949823[/snapback]

Ikke vet jeg, men temmelig mange kilder hevder compal har levert chassie med hk og skjerm til dell tidligere (tilnærmet barebone) og så setter dell dem sammen etter kundenes ønske.

http://www.emsnow.com/newsarchives/archive...ils.cfm?ID=1870

"Dell P4 NB Dell's Inspiron 5150 notebook, using Intel's mobile Pentium 4 processor, is being made by Compal. " Er jo noen år siden så ting kan jo ha forandret seg, mulig siste generasjon stort sett er bygget av dell, vet bare at ting var annerledes før.

Lenke til kommentar

nei, tror nok det virker mere sannsynlig, om Dell hadde stått for fabrikasjonen av de Optiplex maskinene, så tror jeg de hadde gått ganske så mye mere på tryne egentlig, er tross alt solgt en god del a de sakene.

Virker også mere sannsynglig, ettersom det stod i linken høyere opp, del bestilles, sendes til sammlings punkt, da faktisk er en 3 ukers leveringstid på ny maskin ganske mere logiskt.

Lenke til kommentar

Regner med at der er flere enn meg som har satt sammen en maskin på dellusa sine sider?? Bare la spesielt merke til at man kunne få bluray spiller (brenner?) til 700$ på i1520(i6500). Det er jo ikke sånn at det har så mye å si på en 15,4" skjerm. Men å brenne 50GB er jo ganske kjekkt! Pluss litt ûber :dribble: faktor med bærbar med bluray da nesten ingen har det enda hehe. Men er den vært pengene?

Forresten er det noen som har noen forslag til hva jeg skal velge når jeg skal kjøpe? Jeg har tenkt meg 15,4"eren, jeg kommer til å spille "litt" på den BF2, CSS osv(uten at den skal være en spille pc, det har jeg stasjonær til). Tenkte ihvertfall Geforce GO 8600M GT, 2 GB ram, 7200rmp harddisk. Prosessor til bærbar har jeg liten erfaring med så der vet jeg ikke hva jeg skal velge.. Har lyst på 2GHz da det er et rundt tall pluss selvfølgelig at den sikkert er ganske bra!?

Lenke til kommentar

Prisene på Dell bærbare er gode for tida, tror dere disse prisene vil endre seg med lanseringen av den nye modellen i morgen? Eller har de allerede nå tatt høyde for endringer i markedet og prøver å selge ut den gamle modellen så fort som mulig?

Er på jakt etter følgende pc, fortrinnsvis Dell:

Dual Core T7100/7200

256Mb Grafikkort (fortrinnsvis Nvidia)

2Gb RAM

120/160Gb Hdd

Helst 17" og 1920x1200,

men 15" og 1440x900 er også ok.

DVD RW+/-

Hva kan prisen bli for et slikt oppsett?

Ser dessuten at man kan velge ganske fritt hva slags skjerm man ønsker. To av disse alternativene er "Glossy" mens den siste er "Anti-glare". Vil glossy si at skjermen fungerer som et speil? Jeg har sett mange forferdelige skjermer der brukeren nesten ikke kan lese hva som står på skjermen, men ser helt perfekt hva som foregår bak seg...

Lenke til kommentar

Jeg flere måneder har følgt med på prisforskjellene på bærbare Dell mellom Spania og Norge. Siden Mars så har jeg gjort flere sammenligninger av prisene på de gamle Inspiron 6400 og 9400. Det jeg har funnet ut at den gjennomsnittlige prisforskjellen er på 2033kr.

(Mars 2000kr + April 1400kr + Mai 2700kr) / 3 = 2033kr i prisforskjell

Siden den spanske dell.es butikken er oppdatert før den norske dell.no så vil jeg komme med en prisantagelse på en ny norsk Inspiron 6500 konfigurasjon*

9360 + 2033 = 11393 (inkl min prisforskjell utregning)

1370€ x 8,00= 9360 x 1,25= 11700 (inkl standard moms utregning)

Vi får ser hvor mye dette stemmer når dell.no legger ut prisene på de norske systemer.

* Se vedlegget for spesifikasjonene på maskinen (kl. 08:20 - 27/6-07)

post-5450-1182925869_thumb.jpg

Lenke til kommentar
1520 er faktisk veldig bra priset: http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...=N0715206&s=dhs med T7100, 2 gb minne, 120 gb hdd, 8600GT, webcam, vista premium, 9-cellers batteri og 120 gb hdd kommer den på ca 9700,- fin pris med andre ord!

8953452[/snapback]

Enig. Jeg vakler mellom MacBook Pro og Dell, men jeg må si at denne virker fristende (det jeg ser som fortrinn hos Mac'en er LED skjerm, design og DVI).

Er det S/PDIF ut på 1520?

Noen som har erfaringer med pros/cons på glossy laptop-skjermer?

Lenke til kommentar

Dette ser veldig lovende ut. 1440x900 i oppløsning blir perfekt for meg :).

Holdt på å bestille en compal i går, men nå tror jeg jaggumei jeg går for en 1520.

Er det noen som vet de fysiske målene på maskinen?

Er det s-video utgang på de nye modellene?

Føler jeg må kommentere på prisene på oppgradering av komponenter.

1106kr for å gå fra T7100 til T7300. Dette koster 448kr på en compal hos multicom.

5606kr for 4gb minne!

Endret av Bottekott
Lenke til kommentar
Er det noen som vet de fysiske målene på maskinen?

8953729[/snapback]

De fysiske målene til Inspiron 1520 (Inspiron 6500):

Weight: from 2.9 kg

Width: (35.8cm)

Height: (3.7cm)front - (4.5cm)back

Depth: (26.9cm)

Endret av AMDXP
Lenke til kommentar

Ser at Dell har lagt ut en del nytt på sidene sine, men ikke noen som heter 6500. Mulig jeg nå avslører meg som grønning, men pytt. Hva blir de nye typebetegnelsene? Og hvilke maskin erstatter hvilken? Noen som vet?

Og i forlengelsen. Hva bør man da satse på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...