Gå til innhold

Dell Inspiron 1520/1720 tråden


Anbefalte innlegg

Ikke via internett, men om du ringer inn kan du nok få det. Den tilsvarende Inspiron-modellen har mulighet for dette via nett, så jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle gå. Nå fikk jeg riktignok beskjed første gang jeg ringte at det ikke var mulig med en slik oppgradering på Inspiron 1720, noe som er rart siden det gikk fint på Vostro 1700.

 

Leveringstiden er normalt ti dager, men siden dette var en ny og sikkert etterspurt maskin, måtte jeg regne med at det ville ta "et par dager ekstra".

Endret av Sasuke-kun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men om dere skal foresta oppgraderingen (som allikevel bare gir marginalt bedre ytelse) så press dem på pris, dere bør ikke gi mer enn noen hundre ekstra da den reele prisforskjellen er 400 om en sammenligner webshopper. Gjelder andre oppgraderinger og, anbefaler dere å presse my på pris på f.eks minne, cpu og harddisk, og om det ikke går så la vær å kjøp det selv, det sparer dere ofte mye på.

Lenke til kommentar
Er 1750 kroner dyrt for å oppgradere harddisken fra 120 GB (5400 rpm) til 160 GB (7200 rpm)?

9074594[/snapback]

Kan si det på en annen måte: se på www.shg.no og finn den rimeligste 160 gb 7200 rpm-disken der, den koster 1154,- Du kan jo kjøpe pcen med 120 gb disk, selge 120 gb disken for 500,- og kjøpe disken til 1154,- så har du oppgraderinga til 160 gb 7200 rpm for ca 650 ;) Ville virkelig anbefalt deg å prøve å prute kraftig på den, eller gjøre slik jeg foreslår.

Lenke til kommentar

Delavar: Spørsmål til deg.

 

Jeg vurderer å kjøpe en 7200rpm harddisk til min kommende Inspiron. Siden jeg ikke ville bruke 1750kr for den hos dell.no

 

Jeg vil kjøre dual-boot på min bærbar. I korte trekk hvordan bør jeg går fram ved installering av begge OS'ene? Først XP eller først Vista? Og hvilken dual-boot software anbefaler du?

Endret av AMDXP
Lenke til kommentar

Har selv bare hatt dual-boot med xp pro og 98, da la jeg inn 98 først og brukte FAT32. Anbefaler deg vell å legge inn xp og formatere med ntfs først, så legge inn vista. Har aldri prøvd vista selv, bare sett det live så jeg vet ikke om det er noen spesiell prosedyre for installering av det i dual-boot. Kan ikke så mye om dual-boot da det er lenge siden og sjelden jeg har prøvd det selv, tror andre her på forumet har bedre svar å komme med enn meg.

Lenke til kommentar

Man vil vel kunne merke litt ved disk-intensive operasjoner (video-redigering og sånt) vil jeg tro, men på veldig mye annet bruk vil vel man vel ikke merke noe som helst. F.eks surfing på internett, film-titting, spilling av musikk og den typen normal bruk.

 

Derimot er det vel en grunn til at 5400 rpm disker er standard i bærbare... de bruker jo en god del mindre strøm. Jeg tror derfor man bør vurdere om man virkelig trenger en 7200 rpm disk før man eventuelt bytter.

Lenke til kommentar
Derimot er det vel en grunn til at 5400 rpm disker er standard i bærbare...

9081792[/snapback]

 

jeg tror denne grunnen heter pris :hmm:

9081867[/snapback]

 

Av det jeg har hørt tidligere så er det det flere fordeler med 7200rpm i bærbare:

 

-lavere søketid for å åpne filer

-generelt raskere responstid i hele OS, siden d tar korte tid å åpne filer

 

Ulemper med 7200rpm er: litt mer støy, litt mer strømbruk og litt mer vekt: ca 10-30 gramm.

 

Correct me if I'm wrong folks.

Lenke til kommentar

Mulig de nyeste 7200rpm diskene for bærbare er blitt bedre den siste tiden, men tidligere så lagde de iallefall en del mer støy, mer varme og som noen andre nevnte bruker de nok litt mer strøm også, så med mindre du har veldig høye krav til hastighet er det like greit å holde seg til 5400rpm

Lenke til kommentar

Da var Inspiron 1520 med litt gromme specs bestillt :) Gleder meg skikkelig til jeg får den det sto mellom denne og Compal IFL90+ men etter å ha lest endel her å endel i Compal tråden gikk jeg for dell'n. Noen som har fått sin som kan si hvordan den er å spille på osv. ?

Endret av caSiol
Lenke til kommentar

Jeg bestilte nettopp min med følgende specs:

 

PROSESSOR Intel® Core™ 2 Duo T7300-prosessor (2,0 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-buffer)

OPERATIVSYSTEM Ekte Windows Vista™ Home Premium - norsk

FARGEVALG Espresso Brown-farge med silke-finish og integrert web-kamera med 2,0 megapiksler

LCD 15.4" WXGA TFT skjerm (1280x800) widescreen

MINNE 2048 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1024]

HARDDISK 120 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

GRAFIKKORT nVidia® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB DDR2 dedikert grafikkminne

OPTISK(E) STASJON(ER) Fast, innebygd 8X DVD+/-RW-stasjon inkludert programvare

PRIMÆRBATTERI 9-cellers primært litiumionbatteri (85 W/t)

 

Totalt: 11 843

 

Siden det var svindyrt å oppgradere harddisken til en 160 GB (7200 rpm), så kjøper jeg heller en separat hvis jeg skulle trenge det. Spanderte også en ulykkesforsikring på et år :p

Lenke til kommentar
Av det jeg har hørt tidligere så er det det flere fordeler med 7200rpm i bærbare:

 

-lavere søketid for å åpne filer

-generelt raskere responstid i hele OS, siden d tar korte tid å åpne filer

 

Ulemper med 7200rpm er: litt mer støy, litt mer strømbruk og litt mer vekt: ca 10-30 gramm.

9081948[/snapback]

 

har aldri vært i tvil om fordelene med 7200 omdreininger per minutt på en harddisk. har selv en Seagate 100GB 7200rpm, og kan si dette om ulempene:

 

støy:

harddisken er hørbar i ett stille rom. Jeg har kjørt pc'en uten harddisk inni (med Kubuntu Live-cd), og da er den fullstendig lydløs. med Seagate-disken er det en lav summing som i hvertfall bekrefter at maskinen er påslått. Jeg sover 2 meter unna maskinen, og bruker den på skolen (høyskole) uten at noen merker lyden, så særlig farlig er det ikke å velge 7200 selv om man trenger en stille maskin. Dersom jeg setter maskinen kliss inntil min søsters Latitude D520 med 80gb 5400rpm-disk klarer man å høre forskjellen.

 

varme:

disken ligger på 35 grader idle og kan jobbe seg opp mot 42-43 grader ved intens jobbing. vet ikke hva 5400-disker ligger på, noen som har det kan jo komme med sine normal-temperaturer.

 

strøm:

si det? har aldri hatt annet enn 7200-disker og batteritiden ligger mellom 3,5-4 timer, så forskjellen må være marginal...

 

vekt:

dette argumentet har jeg aldri hørt før, kan godt være det stemmer.

 

pris:

det kostet meg i sin tid en del å kjøpe 7200 fremfor 5400. Om det er en ting som kunne fått meg til å velge 5400-disk fremfor 7200, måtte det være prisen (men som man sikkert forstår, jeg er frelst av 7200 og vil aldri velge noe annet...). Men vær obs på at, som det nevnes flere ganger her, at Dell er dyre på alle oppgraderinger av komponenter. Det jeg ville gjort, dersom selgeren hos Dell ikke ville gitt meg en fornuftig pris på oppgradering av harddisk, er å be om å få kjøpe maskinen uten harddisk i det hele tatt, og så kjøpe en (mye) billigere fra en annen nettbutikk (er ikke så vanskelig å montere selv, kun fem skruer på min maskin).

Lenke til kommentar

Bestilte som sagt min 1520 04.07.07. Estimerte leveringsdatoen min har i dag forandret seg nok en gang :( Denne gangen fra 27.07.07 til 10.08.07!

 

Ringte dell og unnskyldningen var ekstremt mange bestillinger og mangel på glass til skjermene. Trøsten var at de hadde begynt å sende ut til de første heldige kundene i Norge og at det var mange som hadde mye lengre ventetid enn meg.

 

Jaja, begynner å bli usikker på om jeg gidder å vente mye lengre... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...