Gå til innhold

Flysertifikatet og hobbypilot


khvm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra bar bakke til 737 maskin.

Ca 2+ år og 400.000 (vet ikke om noe fra lånekassen er stipend)

"Billig" utdannelse , koster mye å gå på skole i 5 år etter VGS om man velger noe annet.

 

--------------------

Til under for å spare en post ja man sitter med et 2 motors propellfly lapp og må ta en jet utsjekk og en egen utsjekk på akkuratt det fyet du får jobb som.

Det kan man ikke betale selv, instruktør + 747 utsjekk ville kostet tusenvis av dollar

 

http://www.luftfartsskolen.no/

Her er alt du trenger å vite om flylapper i alle land og valuta.

 

Generelle krav før oppstart på trafikkflygerteori og praktisk program:

 

ATPL TEORI

 

    *

      Innehaver av PPL med gyldige rettigheter

    *

      Medisinsk bevis klasse 1

    *

      Generell studiekompetanse eller tilsvarende

 

PRAKTISK FLYPROGRAM

 

    *

      150 timer totaltid

    *

      Bestått ATPL teori

    *

      Bestått morseteori

 

      Varighet på de tre modulene:

 

    *

      PPL – Private Pilot License

      - Varighet 6-9 mnd

    *

      ATPL – Trafikkflygerteori + timesamling

      - Varighet 6-18 mnd, normert studietid 12 mnd

    *

      Flyprogram trafikkflyger Luftfartsskolen TORP / Rørosfly

      - Varighet 3-6 mnd

Endret av War
Lenke til kommentar
I fjor ble jar-fcl bøkene brukt men nå er det blitt trykkt opp nye bøker for noen mnd siden "ny utgave 2006" På noen av bøkene

Jeg skal ringe og spørre om det en ny lov som man kan oppdatere med et klistremerke eller om det er helt nye bøker.

 

Dei nye bøkane er forholdsvis lite modifiserte utgåver av tidlegare versjonar. Ut frå dei erfaringar eg gjorde meg då me bruka dei i undervisning på min tidlegare arbeidsplass så skulle det gå heilt fint å bruke dei nye bøkane og dei "gamle" (så sant det er JAR-FCL-utgåva) om kvarandre.

8667183[/snapback]

 

Vil da dette si at det er minimale (er det noen ?) forskjeller på de nye bøkene ?

Lenke til kommentar

Det er forskjellar, ja. Eg merka at i alle fall eit par av bøkane hadde fått ei side eller to meir eller mindre, for det var ikkje alle sidetala som stemte med det eg var van med lenger.

 

Men, me pratar om småting her. Det er ingenting gjennomgripande som er endra i dei nye bøkane, etter det eg har sett. Så eg personleg ser ingen grunn til å "oppgradere" viss ein allereie har dei gamle JAR-FCL-godkjende bøkane. :)

Lenke til kommentar
Hvor omfattende (tidkrevende, dyrt) er det å få utsjekk på et annet småfly enn det man fløy på skolen egentlig?

8771543[/snapback]

Man betaler instruktør og leige for fly. Da instruktøren sier du er skikket til det respektive flyet, får du utsjekk. Det kan ta alt fra noen få timer til lang tid, det kommer an på deg og hvor fort du lærer.

 

Jeg hadde forresten min første solotur på lørdag, herlig :D.

Endret av different
Lenke til kommentar
Hvor omfattende (tidkrevende, dyrt) er det å få utsjekk på et annet småfly enn det man fløy på skolen egentlig?

8771543[/snapback]

Man betaler instruktør og leige for fly. Da instruktøren sier du er skikket til det respektive flyet, får du utsjekk. Det kan ta alt fra noen få timer til lang tid, det kommer an på deg og hvor fort du lærer.

 

Jeg hadde forresten min første solotur på lørdag, herlig :D.

8774540[/snapback]

 

Ser du er født i 89, hvordan klarte du å presse inn flytimer og lesing mellom skole og lekser? :p har selv lyst til å ta flysertifkatet men vet ikke hvordan jeg skal få tid :p

Lenke til kommentar
Ser du er født i 89, hvordan klarte du å presse inn flytimer og lesing mellom skole og lekser? :p har selv lyst til å ta flysertifkatet men vet ikke hvordan jeg skal få tid :p

8775801[/snapback]

Jeg har veldig lite lekser, så det går bra. Det jeg tar er mikroflysertifikat, som har en del mindre teori enn PPL-A, og jeg trengte kun en liten del av teorien før jeg fikk gå solo.

 

Du får nok tid, du må bare finne den :p.

Lenke til kommentar
Ser du er født i 89, hvordan klarte du å presse inn flytimer og lesing mellom skole og lekser? :p har selv lyst til å ta flysertifkatet men vet ikke hvordan jeg skal få tid :p

8775801[/snapback]

Jeg har veldig lite lekser, så det går bra. Det jeg tar er mikroflysertifikat, som har en del mindre teori enn PPL-A, og jeg trengte kun en liten del av teorien før jeg fikk gå solo.

 

Du får nok tid, du må bare finne den :p.

8779630[/snapback]

 

Vurderer dette selv, har tenkt på det en tid nå. Mikroflyserifikat virker fristende på grunn av en del mindre teori og lavere pris. Det er også mange spennende to seters mikrofly med veldig bra rekkevidde. PPL-A frister med flere seteplasser, mere vekt og stabilere å fly, (tror jeg ?) mørkeflyging o.s.v. Teori delen på PPL-A tror jeg kan bli tøff ved siden av full jobb og andre daglige gjøremål. Det er også en prislapp på dette, starter jeg må jeg gi 100% og fullføre.

Lenke til kommentar
PPL-A frister med flere seteplasser, mere vekt og stabilere å fly, (tror jeg ?)

8783895[/snapback]

Det er riktig. Mikrofly er, i følge instruktøren min, noe av det vanskeligere å lande når det gjelder fly. Det betyr ikke at det er vanskelig, men du må holde tunga rett i munnen hvis du har sidevind o.l.

 

Teorien blir mikrofly er ikke all-verdens, den tar du med litt kveldslesing (etter mine efaringer). Jeg vil si mikrofly er en glimrende begynnelse, og hvis du vil ta PPL-A ved en senere anledning, så har du absolutt en fordel mtp. erfaringen din. Kan du lande ett mikrofly (en "skikkelig" maskin), da klarer du å lande ett motorfly.

Lenke til kommentar

Takk different, jeg har bestilt en test tur med en Piper PA28, gleder meg. Hvor er det mulig å få en test tur i et mikrofly av nyere dato i Oslo og omegn? Har sett veldig mange fine som Atec Zephyr og CT2K CTSW o.s.v.

Endret av dypen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...