Joachricar Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Hvor mye vil du tippe det kommer på? Lenke til kommentar
War Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Fra bar bakke til 737 maskin. Ca 2+ år og 400.000 (vet ikke om noe fra lånekassen er stipend) "Billig" utdannelse , koster mye å gå på skole i 5 år etter VGS om man velger noe annet. -------------------- Til under for å spare en post ja man sitter med et 2 motors propellfly lapp og må ta en jet utsjekk og en egen utsjekk på akkuratt det fyet du får jobb som. Det kan man ikke betale selv, instruktør + 747 utsjekk ville kostet tusenvis av dollar http://www.luftfartsskolen.no/ Her er alt du trenger å vite om flylapper i alle land og valuta. Generelle krav før oppstart på trafikkflygerteori og praktisk program: ATPL TEORI * Innehaver av PPL med gyldige rettigheter * Medisinsk bevis klasse 1 * Generell studiekompetanse eller tilsvarende PRAKTISK FLYPROGRAM * 150 timer totaltid * Bestått ATPL teori * Bestått morseteori Varighet på de tre modulene: * PPL – Private Pilot License - Varighet 6-9 mnd * ATPL – Trafikkflygerteori + timesamling - Varighet 6-18 mnd, normert studietid 12 mnd * Flyprogram trafikkflyger Luftfartsskolen TORP / Rørosfly - Varighet 3-6 mnd Endret 22. mai 2007 av War Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Ja det er vel kanskje rett. Sertifikatet til hvert fly betaler vel flyselskapet? Mener jeg har lest det et eller annet sted. Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Siste spørsmål: Tar man PPL på luftfartsskolen, eller må man ta det før? Er litt kjipt hvis man tar et år for å skaffe det, så må en søke på skolen der det ikke er sikkert at man kommer inn. Lenke til kommentar
dypen Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Hei igjen, hvilket norsk forum har størst aktivitet på luftsport / luftfart ? Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Det er lenge sidan eg har vore innpå der no, men Bliflyger.no var i alle fall rimeleg aktivt på den fronten før. Lenke til kommentar
War Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Noen skoler tilbyr ppl-a først. Noe alle i militæret gjør før jagerfly. Men da snakker vi 16 timer om dagen i 2 uker teori/flyving nazi kurs. Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Så det kan være greit å ta det utenom ved siden av jobb etter vg? men er jo kjipt om jeg da ikke kommer inn på flygeskolen Er det mange søkere som ikke kommer inn hvert år? Lenke til kommentar
dypen Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 I fjor ble jar-fcl bøkene brukt men nå er det blitt trykkt opp nye bøker for noen mnd siden "ny utgave 2006" På noen av bøkene Jeg skal ringe og spørre om det en ny lov som man kan oppdatere med et klistremerke eller om det er helt nye bøker. Dei nye bøkane er forholdsvis lite modifiserte utgåver av tidlegare versjonar. Ut frå dei erfaringar eg gjorde meg då me bruka dei i undervisning på min tidlegare arbeidsplass så skulle det gå heilt fint å bruke dei nye bøkane og dei "gamle" (så sant det er JAR-FCL-utgåva) om kvarandre. 8667183[/snapback] Vil da dette si at det er minimale (er det noen ?) forskjeller på de nye bøkene ? Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Det er forskjellar, ja. Eg merka at i alle fall eit par av bøkane hadde fått ei side eller to meir eller mindre, for det var ikkje alle sidetala som stemte med det eg var van med lenger. Men, me pratar om småting her. Det er ingenting gjennomgripande som er endra i dei nye bøkane, etter det eg har sett. Så eg personleg ser ingen grunn til å "oppgradere" viss ein allereie har dei gamle JAR-FCL-godkjende bøkane. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Hvor omfattende (tidkrevende, dyrt) er det å få utsjekk på et annet småfly enn det man fløy på skolen egentlig? Lenke til kommentar
different Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Hvor omfattende (tidkrevende, dyrt) er det å få utsjekk på et annet småfly enn det man fløy på skolen egentlig? 8771543[/snapback] Man betaler instruktør og leige for fly. Da instruktøren sier du er skikket til det respektive flyet, får du utsjekk. Det kan ta alt fra noen få timer til lang tid, det kommer an på deg og hvor fort du lærer. Jeg hadde forresten min første solotur på lørdag, herlig . Endret 3. juni 2007 av different Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Hvor omfattende (tidkrevende, dyrt) er det å få utsjekk på et annet småfly enn det man fløy på skolen egentlig? 8771543[/snapback] Man betaler instruktør og leige for fly. Da instruktøren sier du er skikket til det respektive flyet, får du utsjekk. Det kan ta alt fra noen få timer til lang tid, det kommer an på deg og hvor fort du lærer. Jeg hadde forresten min første solotur på lørdag, herlig . 8774540[/snapback] Ser du er født i 89, hvordan klarte du å presse inn flytimer og lesing mellom skole og lekser? har selv lyst til å ta flysertifkatet men vet ikke hvordan jeg skal få tid Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 mange intressante innlegg, må få med meg denne ettersom jeg vurderer dette selv Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Jeg hadde forresten min første solotur på lørdag, herlig . 8774540[/snapback] Gratulerer! Fyrste solotur gløymer ein aldri! Lenke til kommentar
different Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Ser du er født i 89, hvordan klarte du å presse inn flytimer og lesing mellom skole og lekser? har selv lyst til å ta flysertifkatet men vet ikke hvordan jeg skal få tid 8775801[/snapback] Jeg har veldig lite lekser, så det går bra. Det jeg tar er mikroflysertifikat, som har en del mindre teori enn PPL-A, og jeg trengte kun en liten del av teorien før jeg fikk gå solo. Du får nok tid, du må bare finne den . Lenke til kommentar
dypen Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Ser du er født i 89, hvordan klarte du å presse inn flytimer og lesing mellom skole og lekser? har selv lyst til å ta flysertifkatet men vet ikke hvordan jeg skal få tid 8775801[/snapback] Jeg har veldig lite lekser, så det går bra. Det jeg tar er mikroflysertifikat, som har en del mindre teori enn PPL-A, og jeg trengte kun en liten del av teorien før jeg fikk gå solo. Du får nok tid, du må bare finne den . 8779630[/snapback] Vurderer dette selv, har tenkt på det en tid nå. Mikroflyserifikat virker fristende på grunn av en del mindre teori og lavere pris. Det er også mange spennende to seters mikrofly med veldig bra rekkevidde. PPL-A frister med flere seteplasser, mere vekt og stabilere å fly, (tror jeg ?) mørkeflyging o.s.v. Teori delen på PPL-A tror jeg kan bli tøff ved siden av full jobb og andre daglige gjøremål. Det er også en prislapp på dette, starter jeg må jeg gi 100% og fullføre. Lenke til kommentar
different Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 PPL-A frister med flere seteplasser, mere vekt og stabilere å fly, (tror jeg ?) 8783895[/snapback] Det er riktig. Mikrofly er, i følge instruktøren min, noe av det vanskeligere å lande når det gjelder fly. Det betyr ikke at det er vanskelig, men du må holde tunga rett i munnen hvis du har sidevind o.l. Teorien blir mikrofly er ikke all-verdens, den tar du med litt kveldslesing (etter mine efaringer). Jeg vil si mikrofly er en glimrende begynnelse, og hvis du vil ta PPL-A ved en senere anledning, så har du absolutt en fordel mtp. erfaringen din. Kan du lande ett mikrofly (en "skikkelig" maskin), da klarer du å lande ett motorfly. Lenke til kommentar
dypen Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Takk different, jeg har bestilt en test tur med en Piper PA28, gleder meg. Hvor er det mulig å få en test tur i et mikrofly av nyere dato i Oslo og omegn? Har sett veldig mange fine som Atec Zephyr og CT2K CTSW o.s.v. Endret 16. juni 2007 av dypen Lenke til kommentar
dypen Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Prøvetime med UL "CTSW" og Arne Lillerud, anbefales. www.ctnorway.com Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå