bfisk Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Synes det virker rart å trene stalls på bakken og ikke trene spins for PPL. "Over here" spinner jeg alle elever før de får lov å gå solo - gjerne på tredje lesson der jeg introduserer stall. Så får de se hvordan det ser ut. På et tidspunkt før solo vil jeg også at de skal være i stand til å få flyet inn i spinn og ut av spinn helt på egen hånd, selv om jeg gir strengt forbud mot å øve spinn på egenhånd. Med de rette forhåndsregler, som spinnsertifisert fly (152 eller aerobat), instruktør med spinntrening og de rette forhold for vekt, balanse, vær og turbulens mener jeg spins er en sunn og god erfaring. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Spinn er gøy! Jeg veier dog en smule for mye til å få glassfiberseilflya inn i skikkelig god-spinn :/ Altfor retningsstabilt. Grrrrr..... Lenke til kommentar
War Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) I 2003 fikk en erfaren pilot med 20 år flyving spinn i trondheimsfjorden. Han døde kompisen døde flyet ligger på havets bunn. Edit var det så lenge siden. Endret 20. mai 2007 av War Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 I fjor fikk en erfaren pilot med 20 år flyving spinn i trondheimsfjorden.Han døde kompisen døde flyet ligger på havets bunn. 8652275[/snapback] Det var vel i 2003? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article661256.ece Skal det ikke mye til for å rette opp en spinn fra bare 100 meters høyde? Det er litt blandede kommentarer her. Får man spinn- og stallopplæring med PPL idag? Hvilke omstendigheter gjør at man kan havne i en spinn in the first place? Vindkast? Turbulens? Mer: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article660821.ecehttp://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article660960.ece http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article667685.ece Lenke til kommentar
different Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Synes det virker rart å trene stalls på bakken og ikke trene spins for PPL. 8651785[/snapback] Vi trener stalls i luften, og det har aldri vært noe problem. Er kanskje forskjellig fra instruktør til instruktør (og flytype?)? Lenke til kommentar
War Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Får man spinn- og stallopplæring med PPL idag? Hvilke omstendigheter gjør at man kan havne i en spinn in the first place? Vindkast? Turbulens? Stall : Ja Spinn : Om det er sertifisert for det (flytypen) Og instruktøren tørr. Spinn er fullt utviklet steiling der man i steilingsøyeblikket har fått den ene vingen til å steile før den andre sånn at flyet har kommet i rotasjon. Et lite uønsket siredorutslag når man stielier er alt som skal til. Nye fly er vansklige å få i spinn og fabrikken har ikke sertifisert dem for det og da er det heller ikke lov å trene på det flyet. Trekke motoren til tomgang Gi fullt sideror motsatt av spinnretningen for å stoppe rotasjonen Stikka frem for å avbryte steilingen Ta flyet ut av stupet man kommer inn i Er alt som skal til og det tar 2-5 sek pr opdreining og man faller 400-500 fot pr omdreining . Det eneste farlige med spinn er om du har for lav høyde , har man god høyde er eneste faren overbelastning av flyet når man går ut av stupet og evt komme inn i en ny stall pga man retter opp for fort. Det som er kjedelig med slitene propellfly tåler ikke mye uten om det vanlige. Endret 20. mai 2007 av War Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Takk til War for en god forklaring på stall og spinn. Ang. flysimulatorer til bruk i flytrening. X-plane er en flysimulator for PC/Mac som har blitt godkjent av FAA til bruk i profesjonelle simulatorer for flyopplæring. Dette er den eneste flysimulatorer for PC som har fått en slik godkjennelse. X-plane er mer vitenskapelig orientert enn MS Flight Simulator, og har derfor en bedre fysisk realisme. Er man ute etter grafisk realisme og brukervennlighet er fortsatt MS Flight Simulator best, men er man ute etter realistisk fysikk er altså X-plane best. Grafikken er dog på ingen måte dårlig i X-plane. En installasjon av hele verden opptar 60 GB med harddiskplass. I X-plane kan man også fly på Mars, som kan være interessant pga. helt annen fysikk. I tillegg kan man fly med romfergen utenfor Jordas atmosfære (og i atmosfæren selvsagt). Litt OT dette... Edit: Endret link Endret 20. mai 2007 av miceagol Lenke til kommentar
War Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Jeg trur selv at hans instruktør brukte flightsim som dem hadde i klubbhytta for å vise han noe Evt lære han noe, men at dette var noe i tellegg og ingen ting med den standard opplæring. Så kan instruktøren ha sakt : Nå var du heldig for dette slipper du betale fly avgift for å trene på nå som vi ikke bruker fly. Og han oppfattet det som en del av opplæringen /obligatoriske timer. Det må ha vert noe sånt for man blir ikke pilot av å kunne fly flightsim. Lenke til kommentar
dypen Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Dette var en meget bra tråd å følge med på. Jeg har et spørsmål som jeg håper noen her kan svare på. Har alle bøkene for PPL-A men disse var kjøpt nye i 2004, har det kommet mye nytt og kan disse brukes i dag ? Lenke til kommentar
War Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Står det JAR-FCL på dem er dem "nye" Endret 21. mai 2007 av War Lenke til kommentar
dypen Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Hei, ja det ståt JAR - FCL på bøkene... Endret 21. mai 2007 av dypen Lenke til kommentar
dypen Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Det står JAR-FCL på bøkene, dette betyr nye bøker og kan brukes håper jeg ? Lenke til kommentar
War Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 I fjor ble jar-fcl bøkene brukt men nå er det blitt trykkt opp nye bøker for noen mnd siden "ny utgave 2006" På noen av bøkene Jeg skal ringe og spørre om det en ny lov som man kan oppdatere med et klistremerke eller om det er helt nye bøker. Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Dei nye bøkane er forholdsvis lite modifiserte utgåver av tidlegare versjonar. Ut frå dei erfaringar eg gjorde meg då me bruka dei i undervisning på min tidlegare arbeidsplass så skulle det gå heilt fint å bruke dei nye bøkane og dei "gamle" (så sant det er JAR-FCL-utgåva) om kvarandre. Endret 21. mai 2007 av Garegaupa Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 For å komme inn på en flyskole for trafikkflyging, trenger man et spesielt snitt for å komme inn? Lenke til kommentar
War Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Nei kun penger og at det er ledig. Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Hehe oki. Hvordan finansierte du eller en annen her inne flysertifikatet? Lenke til kommentar
War Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 PPL-A må man betale selv, ca 2000-3000 i mnd? ca Og Trafikkflyger koster ca 300.000 nok og man får 180.000 av lånekassa og resten får man av banken som lån. Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Så da koster hele pilot utdannelsen ca 350 000 ?? ppl-a er det privatflyger? småfly? Lenke til kommentar
War Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Stemmer , må regne med litt mer pga de timene man må fly etter man har fått lappen for å samle timer så flyselskapene vil ha deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå