Gå til innhold

Flysertifikatet og hobbypilot


khvm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med alle settings på realistisk er den nye flightsim så bra at noen skoler bruker den med instruktør og man får godkjent 5 flytimer på den 5000 spart.

8639196[/snapback]

 

Denne må du utdype med referanser, War. Lukter tvilsom bullshit på lang vei. Hva slags "flightsim" tenker du på nå? En skrivebordsversjon fra Microsoft? I så fall har du blitt servert en saftig løgn.

 

Ethvert flyspill (er feil å kalle MSFS en _simulator_) er ikke det grann i nærheten av å gi en troverdig følelse av å fly. Tro meg, du kommer ikke til å si det samme etter å ha hatt deg en tur opp i et ekte fly.

 

Det eneste den kan duge til, er å lære seg bruk av instrumentering.

Endret av Porki
Lenke til kommentar
Jeg prøvde FlightSim først etter at jeg kunne behandle flyet i luften. Det funker ikke for meg, det blir noe helt annet når han sitter i cockpiten og føler flyet på kroppen. Dessuten "lagger" ikke the real deal :p

8641600[/snapback]

 

Det tror jeg veldig på. :) Flysimulator på PC'en gir nok noe nyttig øvelse og erfaring før en setter seg i en ekte cockpit, men det går jo grense for hvor mye du kan lære av det.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok han snakket om en profesjonell simulator. ;)

8645183[/snapback]

 

Ikke godt å si hva han snakker om, for å være ærlig:

 

Med alle settings på realistisk er den nye flightsim så bra at noen skoler bruker den med instruktør og man får godkjent 5 flytimer på den 5000 spart

Lenke til kommentar

Eg er einig med Porki her. Eg trur det er visse personar i Luftfartstilsynet som hadde gått gjennom taket viss dei hadde funne ut at nokon hadde logga flygetid i MS Flightsim opp mot eit sertifikat! :!:

 

For all del, MS Flightsim kan brukast til trening, og då spesielt på instrumentprosedyrer - men du får ikkje logga eit einaste sekund av det. ;)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

EDIT : Redigert bort feil og teorier og legger inn oppdaterte svar fre en senere post.

 

Jeg trur selv at hans instruktør brukte flightsim som dem hadde i klubbhytta for å vise han noe Evt lære han noe, men at dette var noe i tellegg og ingen ting med den standard opplæring.

 

Så kan instruktøren ha sakt : Nå var du heldig for dette slipper du betale fly avgift for å trene på nå som vi ikke bruker fly.

Og han oppfattet det som en del av opplæringen /obligatoriske timer.

 

Det må ha vert noe sånt for man blir ikke pilot av å kunne fly flightsim.

Endret av War
Lenke til kommentar
du kommer ikke til å si det samme etter å ha hatt deg en tur opp i et ekte fly.

 

Jeg har nå flylappen og jeg har 1 time på F-5B(G) og 1 time med dakota

 

EDIT : Leste litt bak på mine papirer og da fant jeg legesjekk

under 30 ny sjekk om 60 mnd

30-49 24 mnd

50+ 12 mnd

 

Har flydd disse flyene hittil (f5 er ikke original bilde)

Beklager bildekvaliteten men noen bilder er fra VG og jeg fikk bare en a4 kopi selv.

Endret av War
Lenke til kommentar
Jeg snakker om flightsim 2004 som det var den tiden og de timene han fikk godkjent var vel ikke oppe i luften en gang det var nok en fortell om instrumentene time eller start flyet etter sjekkliste time og evt simuler en motorstop noe som er så farlig at mange skoler hopper over dette i RL og dette kan gjøres på en simulator. Det er sånne ting man kan gjøre på en sim 

under utdanningen.

 

Du er litt ukonsekvent i formuleringen din. I det ene øyeblikket snakker du om å få godskrevet flytimer, og i det neste øyeblikket er det snakk om bakkebriefing.

 

Sitat:

 

...noen skoler bruker den med instruktør og man får godkjent 5 flytimer på den...

 

For det andre høres det litt fishy ut å bruke MSFS til å demonstrere at en kan prosedyrene for en motorstopp. Vil du si at tastatur, mus og yoke/pedaler er fullgod erstatning for en cockpit, hvor en faktisk må vite hvor knobs og switches befinner seg?

 

Jeg hadde flere timer hvor vi satt i flyet, betalte 1000 kr men vi lettet ikke.

Øvelser som motorbrann, motorstopp,grave yard spinn og stall osv.

Vil tro en moderne skole ville kunne testet dette bedre på en simulator enn på et fly på bakken med masse late som styring hvor man prater seg gjennom det.

Det er vel her de som har det bruker simulator isteden for å sitte i flyet på bakken og logger flytimen som done og flypengene spart når man bare sitter i klubbhytta.

 

Så lenge MSFS ikke er i stand til å simulere noen av de nevnte tingene tilfredsstillende, vil jeg ikke tro det.

 

Når det gjelder simulatorer i million/milliard-klassen, som brukes av yrkespiloter så stiller saken seg selvsagt annerledes. Men som jeg forstår er det MSFS du sikter til, og da står jeg ved mine uttalelser.

 

Jeg har nå flylappen og jeg har 1 time på F-5B(G) og 1 time med dakota så ellers takk

 

Ellers takk, hva da? Hadde regnet med at du, av alle, burde vite bedre om Microsoft Flightsimulator når du faktisk flyr selv.

 

Er vel forøvrig en F-5F du har lagt ved bilde av ;).

Endret av Porki
Lenke til kommentar

Enig med at jeg skrev godkjent 5 flytimer og at det kan missforståes med det å fly men alle 50 timene på skolen kalles flytimer selv om man ikke er gang er i et fly. Sier bare hva han sa da jeg traff han på rygge hvor vi fløy 40 millioner kr flysim før prøveturen i f5

 

Han har 737 lapp og ppl-a og sa følgende

 

Jeg: Hvormange flytimer brukte du på ppl-a ?

Han: 45- egentlig 50 men jeg slapp å betale for 5 av dem pga vi brukte flightsim i klubbhytta på 5 flytimer.

Jeg: Men du måtte betale for instruktør?

Han: Ja 300 kr pr t men sparte utgiftene for flyet.

 

Hva han brukte flytimene til vet jeg ikke og jeg gjetter at det var simulering av spin osv det jeg selv sto å pekte på en plakat når jeg hadde disse timene + i en parkert fly.

Skal på ingen måte forsvare bruken av flight sim på flyskolen , kun sittere hva han fortalte.

 

( Ja det er et 1970 bilde) Finner ikke bilde av skoleflyet , var ikke lov å ta bilder inne på plassen.

Endret av War
Lenke til kommentar

Tja, er vel litt subjektivt. Jeg vil ikke kalle timene mine utenfor flyet for flytimer. De innebar strengt tatt omtrent bare briefing, ikke noen form for flygetrening. Men spinn gjøres vel ikke i praksis på PPL-A-opplæringen uansett?

 

Jeg skjønner at du bare er budbringeren, men det høres bare merkelig ut å få godkjent fem flytimer på en PC-software som ikke har noen form for sertifisering. Trodde regelverket var strengere enn som så.

 

Forøvrig spennende fly du har timer på :).

Endret av Porki
Lenke til kommentar

Kan jo hende det var en lat instruktør eller at flyene var opptatt.

I såfall er det en dårlig skole.

 

Men spinn gjøres vel ikke i praksis på PPL-A-opplæringen uansett?

Kun pga det er for farlig men det skulle gjerne ha vert med sa min instruktør som bare ga meg en muntlig forklaring.

Jeg tester selv dette på min flightsim og hvor virklig det blir vet man ikke før man spinner i real life men da er man som regel død. Ikke for ingen ting det kalles grave yard spin.

På jagefly trenes dette på med med en 10 ganger høyde

Endret av War
Lenke til kommentar
1) Bestill bøkene

2)Les bøkene og ta testene på nett i ditt eget tempo.

3)meld deg opp til eksamen som holdes i de fleste store byer 6 ganger i året.

3)begynn med flytimene ca 25 med instruktør og resten alene.

4) oppflyvning (eksamen) du flyr med en sensor.

8574677[/snapback]

 

Er det noen ulemper forbundet med å ta teoridelen lenge før man starter på den praktiske delen? Hvor mye koster teoridelen?

8624109[/snapback]

Vel, hvis du finner ut at du ikke klarer å fly så har du tatt mye teori du ikke får bruk for. Jeg holder på med mikrofly sertifikat, har 6-7t så langt og har såvidt snust på teorien. Nå vet jeg ikke hvilke holdninger andre flyklubber har til praksis før teori, men her funker det veldig greit.

8627345[/snapback]

 

Hva kan man egentlig fly med microfly-lappen? Hvis det er litt mer enn "hangglider med propell på ryggen" ser jeg for meg at dette nødvendigvis er en billigere måre å ha det litt gøy på enn "fullt" sertifikat...

Lenke til kommentar

Microfly (trykk på bli microflyger nederst )

 

Stemmer , ca halv pris men nesten like mye teori.

Men skal du ha med en person til er det like mye arbeid som vanlig ppl-a

 

---------

PPL-A er bare en artig teori bit og ca 50 reiser til din lokale flyklubb unna lappen

Man kan ta hele på 2 uker om man bor på skolen på eget intensivkurs.

Men 2 mnd til 6 mnd er vel vanlig tid om man har alle pengene fra før.

Endret av War
Lenke til kommentar
1) Bestill bøkene

2)Les bøkene og ta testene på nett i ditt eget tempo.

3)meld deg opp til eksamen som holdes i de fleste store byer 6 ganger i året.

3)begynn med flytimene ca 25 med instruktør og resten alene.

4) oppflyvning (eksamen) du flyr med en sensor.

8574677[/snapback]

 

Er det noen ulemper forbundet med å ta teoridelen lenge før man starter på den praktiske delen? Hvor mye koster teoridelen?

8624109[/snapback]

Vel, hvis du finner ut at du ikke klarer å fly så har du tatt mye teori du ikke får bruk for. Jeg holder på med mikrofly sertifikat, har 6-7t så langt og har såvidt snust på teorien. Nå vet jeg ikke hvilke holdninger andre flyklubber har til praksis før teori, men her funker det veldig greit.

8627345[/snapback]

 

Hva kan man egentlig fly med microfly-lappen? Hvis det er litt mer enn "hangglider med propell på ryggen" ser jeg for meg at dette nødvendigvis er en billigere måre å ha det litt gøy på enn "fullt" sertifikat...

8647377[/snapback]

Man kan fly 2-seters fly som er godkjent som mikro (om jeg ikke husker helt feil). Lappen min koster rundt 20.000 sier de.

Flyet jeg bruker (Samba XXL) er ikke noe hangglider med propell, det er nydelig å fly og kan holde grei fart. Du trenger 50t i luften før du kan ha passasjerer med.

 

Forresten så var landing uten motorkraft også min første landing :scared: ..

Endret av different
Lenke til kommentar
Utviklingen innen mikro er meget spennende. Allerede i dag finner du mange mikrofly som overgår vanlige motorfly hva angår ytelse. Absolutt ikke et sertifikat å kimse av. Byr nok på vel så mye moro som et ppl :).

8647542[/snapback]

Har du ett skikkelig mikrofly er det så aboslutt ikke noe "jalla", det kan jeg skrive under på. Når det gjelder aerodynamisk design, så er Samba'en jeg flyr en mannsalder fremfor vanlige motorfly, så du har helt rett.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at du bare er budbringeren, men det høres bare merkelig ut å få godkjent fem flytimer på en PC-software som ikke har noen form for sertifisering. Trodde regelverket var strengere enn som så.

8647291[/snapback]

Du har heilt rett, det er ein heil del strengare enn som så. For utan å grave oss alt for djupt ned i materien, så går det an å fly 5 timar (av 45 totalt) til PPL(A) på flysimulator eller FNPT (Flight and Navigation Procedure Trainer). Når me talar om ein flysimulator så er pratar me om ein svær, dyr sak med bevegelse, fullt utrusta cockpit med instrument som fungerar etc.

 

Når det gjeld FNPT, så finst desse i to typar, FNPT I og FNPT II. Av desse så er FNPT I den minst avanserte, men krava til denne er likevel strenge (og ikkje i nærleiken av det du kan oppnå med MS Flight Sim).

 

For spesielt interesserte kan ein lese om dette på Luftfartstilsynet sine nettsider. Dei dokumenta som er interessante i denne samanheng er BSL JAR-FCL 1 (kapittel C) og BSL JAR-STD 3A (og då i hovudsak Appendix 1 til JAR-STD 3A.030). Men, som sagt, dette er for veldig spesielt interesserte... ;)

 

Men, no ser eg at det her er snakk om "flytimar" på toppen av dei 45 som er myndighetskravet. Og viss denne flyklubben/flyskulen det er snakk om meiner dei kan lære elevane sine noko nyttig med MS Flight Sim her, så ære være dei for det! :) Dette er ikkje noko som myndigheitene har noko med uansett sidan det ikkje vert logga som flytid og er utanfor det som er minstekravet deira.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...