Gå til innhold

Hjelpemiddel til hund (pigghalsbånd o.l.)

Anbefalte innlegg

Det avhenger helt og holdent på vedkommendes holdning.

For min del grupperer jeg dyr inn i tre grupper, bruksdyr, kjæledyr og ville dyr.

Den ene gruppen er et produkt, en vare, et objekt.

Den andre er et tamt dyr. Et man koser og leker med, men nonetheless bare et dyr, som med min livsfilosofi er ikke engang verdt en brøkdel av hva et menneskeliv er.

Sistnevnte rangerer jeg på samme måte som bruksdyr. Eneste at man må jobbe litt for maten.

Sikkert ikke rett plass på forumet å komme med dette, men er så lei av at dyr, uansett hvor søte og koselige de er, skal på død og liv sammenlignes med mennesker. Har forsåvidt en katt selv, og elsker den til døde, men kunne aldri falt meg inn å sammenligne den med et spedbarn, for eksempel.

8583003[/snapback]

Poenget mitt var at en hund kjenner smerte på akkurat lik måte som et barn. En hund fortjener strømhalsbånd like lite som en unge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er jo forskjell på hvor enkelt det er å lære en art noe, f.eks. klarer du vel neppe å lære en mus å gå på riktig side av deg.

En hund derimot (som kjenner smerte på lik linje med deg og meg), er lærevillig, positiv og har et utforskende sinn liekså som mennesket. Jeg sier "skal vi legge oss" og hunden min går og legger seg. Kan du kalle det stor terskel for læring.

Hunden er som mennesket, det utvikler kunnskap etter som den lærer - som et barn. Med trening kan hunden gjøre de mest fantastiske tinger, og personlig vil jeg si at læreterskelen er bra - med litt gjenntagelser forstår hunden min ufattelig mye. Og det uten noen horrible hjelpemidler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tror vedkommende reagerte på at du sammenligner et forholdsvis dumt dyr(i relasjon med mennesket) med et menneskebarn. Man har et ansvar ovenfor begge, men de faktiske fellestrekkene er få, spesielt mtp. 'dressering' og dyrets/barnets lære-evne.

8582079[/snapback]

Dumt dyr?

Lenke til kommentar

Vel, alle lærer etter de samme prinsippene, så det er ikke feil å si at man kan oppdra et barn og hund på samme måte. Men metodene man velger ovenfor hunden/barnet vil jo selvfølgelig være forskjellige (eller er det noe veldig galt et eller annet sted).

Å behandle hund og barn LIKT er feil, men de kan absolutt oppdras etter de samme prinsippene, læringsteori er likt for alle.

Jeg syns det er feil å dra inn barn når man snakker om trening av hund og argumentere med at "du ville ikke gjort det samme mot barnet ditt" - nei, det ville jeg ikke, fordi i noen situasjoner er det viktigere at hunden oppfører seg enn barnet. Det finnes også lover som kan ta fra deg hunden om den oppfører seg feil i en enkel situasjon, og de situasjonene krever at man har full kontroll. Så selv om jeg ville brukt de samme prinsippene, ville jeg ikke gjort det likt med begge to.

Og nei, hunden min er ikke smartere enn et menneske, det er også en feil sammenligning. Men at den er dum? Nei, langt ifra.. De er smarte, men lærer og tenker på en helt annen måte enn oss selv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Helstrup vil si at båndet ikke stopper å stramme seg, det har ingen stopper som f. eks et halvstruphalsbånd.

Helstrup av kjetting

zw33321_3.jpg

Det er egentlig et dressurhalsbånd, men mange bruker det feil. F. eks lar hunden gå i det selv om den ikke bryr seg om at det strammer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...