Snorkel Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Dette gjelder for både trå og tråløst netverk Oprativsysten Windows Vista Home Premium Fra DHCP får jeg: Riktig IP Riktig Netverksmaske Riktig gateway Feil DNS Viss jeg setter opp selv med: Samme IP Feil Netverksmaske Samme Gateway Riktig DNS Fungerer netverket Jeg får - ikke pinget DNS med riktig Netverksmaske. - pinget DNS med feil netverksmaske. NEtter fungerer fint med XP pc'er Noen som har en lur forklaring? Endret 7. mai 2007 av Snorkel Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Ikke lett å svare uten detaljer (IP-adresser/masker). Lenke til kommentar
Drittsekken Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Hva er de to nettmaskene? Hadde vært kjekt å vite IP adressene også. Lenke til kommentar
Snorkel Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) feil Maske: 255.0.0.0 (funker) Rett maske 255.255.252.0 (funker ikke) Ip 10.82.36-38.*** Endret 7. mai 2007 av Snorkel Lenke til kommentar
maedox Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Tror kanskje DHCP-en er litt merkelig satt opp. Kan du gjøre dette selv? 255.255.252.0 gir deg 10 bits host-adresse, som betyr at broadcast havner på 10.82.39.255. Denne maska gir veldig mange adresser, som er rimelig bortkasta i et hjemmenettverk. Er usikker på hvordan Windows Vista håndterer dette (med sine nye protokoller for kartlegging av nettverk), men det burde jo fungere uansett. Hvis du kan konfigurer DHCP-en selv, så kan du heller sette opp 10.x.x.y og nettmaske 255.255.255.0 og se om det hjelper. x kan du sette til hva du vil, mens y er den eneste som forandrer seg. Endret 7. mai 2007 av maedox Lenke til kommentar
Snorkel Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 Vet,¨men det var ikke problemstillinga, nettet jeg satte opp skulle fungere til mange PCer, Det er derfor jeg prøver dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Vet,¨men det var ikke problemstillinga, nettet jeg satte opp skulle fungere til mange PCer, Det er derfor jeg prøver dette. 8559724[/snapback] Hvorfor vil det ikke fungere med "mange PC'er" hvis du gjør det på "maedox" sin måte? Lenke til kommentar
Snorkel Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) For at det begrenser seg til 255 adresser, men med denne får du opp i mot 1000. Uansett er det relevant om Vista fungerer på slike nettverk i bruk opp mot offentlige nett. Skoler, Universiteter og lignende.¨ Viss ikke er dette OSet ubrukelig, for meg, og mange andre. Endret 8. mai 2007 av Snorkel Lenke til kommentar
maedox Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg beklager at jeg ikke forklarte dette bedre, det virket bare som om du ikke helt visste hva du holdt på med. Jeg ser at jeg tok feil. Det jeg mente med om hvordan Vista håndterer nettverk er at det er lagt inn noen nye protokoller som sørger for å søke gjennom nettet etter andre maskiner og enheter som støtter fildeling etc. Jeg ser for meg at dette kan skape problemer i nettverk med Vista og XP om hverandre. Jeg har nemlig opplevd dette selv i nettverk med Vista, XP og Xbox. Nå har jeg ikke brukt Vista spesielt mye, så jeg er litt på tynn is. Jeg bare mente at du burde prøve med en mindre nettmaske for å se om det hjalp. Det du også kan prøve er å deaktivere valget under nettverksinnstillinger for at Vista skal søke etter media på andre maskiner. Husker ikke helt hva det står der, og jeg har ingen Vista-maskin tilgjengelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå