Zash Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Heisan. Skal gå til innkjøp av noen vifter til mitt kabinett, og jeg lurer på hvordan jeg skal plassere viftene for å få mest mulig kjøling. Specs: Strømforsyning: Hiper 580W Modulære kabler Hovedkort: MSI K8N Diamond Prosessor: 3800 AMD 64 bit, usikker på socket. CPU kjøler: Zalman 2 Gig Ram Kabinett: bZerk Skjermkort: Radeon X700. Harddisk: Raptor 10k 34.6 GB. Så hvilke vifter bør jeg kjøpe, og hvordan bør jeg plassere de for å få best mulig kjøling i kabinettet..? Takker for svar. >Zash< Edit: Etter å ha sett ukas Supertilbud fra Microplex, der du får denne for bare 20 kroner så lurer jeg om det har noe for seg å bytte den ut med Zalman kjøleren jeg har. Har planer om litt overklokking, men ikke noe ekstremt. Vil også helst ha kabinettet mest mulig stille. Endret 7. mai 2007 av Zash Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Hei! Skal du plassere viftene for optimal kjøling, ville jeg ha plassert vifter som blåser inn i front og blåser ut bak. Dermed får du en jevn luftstrøm gjennom kabinettet ditt som kjøler av alle komponentene dine. Jeg ser at du har plass til en 80mm vifte på siden (vinduet 'plexi') og en 120mm i front og bak i kabinettet. Papst er det merket som leverer de mest stillegående vifter, og her anbefaler jeg deres modell kalt Papst 4412F2GLL. Denne er svært stillegående, og jeg har selv 2 av dem. Viften som sitter på siden der, vil jeg anbefale blåse inn. Dette fordi den blåser rett på CPUen din, og forsyner den med frisk luft. Her kan jeg anbefale Papst 8412 N/2G, som jeg selv hadde i mitt forje kabinett. Den er svært stillegående, og du vil ikke kunne høre den uten at du legger øret helt inntil den. Vet ikke om det er så mye mer å si, uten om lykke til og jeg håper at du blir fornøyd med kjøpet du tar, uansett hva du kjøper! - Erik Lenke til kommentar
andregr Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 KREMT... hehe: MIST viftene er enda mer stillegående enn PAPST, men PAPST er kanskje en smule mer effektive enn MIST, så jeg ville også gått for PAPST Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Ja, nettopp. Det er ikke vits at det står 3 vifter der som ikke flytter luft i det hele tatt. Derfor bør trådstarter gå for PAPST-viftene. Har de selv, og syns de er de mest stillegående viftene jeg har vært borti. Har også byttet ut vifta i strømforsyningen med en slik vifte. - Erik Lenke til kommentar
andregr Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Mener PAPST skal være noe av det mest effektive som finnes til salgs her i Norge, som heller ikke koster skinnet av ræva på en Kan nok koste rundt 150 kr stk, men om man ser hva man får igjen så er ikke det noen voldsomme summer. Vel og merke uten frakt Lenke til kommentar
andregr Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Edit: Etter å ha sett ukas Supertilbud fra Microplex, der du får denne for bare 20 kroner så lurer jeg om det har noe for seg å bytte den ut med Zalman kjøleren jeg har. 8554784[/snapback] Den kjøleren til 20 kroner er til socket A... du har socket 939, da vil ikke disse passe overens, så jeg vil heller anbefale en http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312473 ... denne skal du kunne klokke godt med, Mats som jeg driver på med sammen med på http://www.pcentusiasten.com bruker en sånn en til å kjøle sin core 2 duo under overklokking, og den duger godt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå