andrvas Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Vi fikk idag oppgradert linjen vår fra 2mbit til 6mbit (etter laaang ventetid!). Montøren som koblet linja sa at den vanlige ADSL forbindelsen visstnok ikke var god nok, så han koblet oss til ADSL2. Han nevnte i samme slengen at hvis vi skulle få noen problemer, så måtte vi bare be om ny ruter (den vi har nå er en Thomson 510i). Ruteren er syncet på 6080/512 kbits, og når jeg tester mot diverse speedometere etc på nett, så ligger hastighet på ca 5mbit i praksis. Har dog lagt merke til én liten ting; når jeg laster ned demoer fra gamer.no via torrent, får jeg maks hastighet (~5mbit), og da er jeg bare tilkoblet en seeder (download.gamer.no). Men dersom jeg prøver å laste ned torrents andre plasser (men med flere seeders), så får jeg bare ~3,6mbit. Jeg vet at de som er tilkoblet torrenten kan gi meg full hastighet, samtidig som jeg har åpne porter. Har prøvd å stille på antall tilkoblede peers i utorrent, men får samme hastighet om det bare er 30 peers eller 200 peers. Så jeg lurer på om det er ruteren som er problemet? Fikk alltid maks hastighet før på torrents, samme hvor mange som var tilkoblet. Takler ikke ruteren å gi mer enn 3,6mbit når det er mer enn 1 person tilkoblet? PS: ISP'en er Nextgentel. Endret 7. mai 2007 av andrvas Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 http://forums.afterdawn.com/thread_view.cfm/73686 Vet ikke om dette kan hjelpe deg men.... Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Hagforce: Som sagt så har jeg portene åpnet, ingen problemer tilkoblingsmessig. Samtidig så VET jeg at seederne har masse ledig kapasitet, altså skulle det ikke være noe problem for meg å få full hastighet. Jeg mistenker selv at det er modemet som ikke har nok prosessorkraft til å få full hastighet når det er mer enn én seeder tilkoblet. Noen anbefalinger til ADSL-modem (som fungerer med NGT) som fungerer greit på torrents og hastigheter over 5mbit? Endret 7. mai 2007 av andrvas Lenke til kommentar
s13 Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Av de NGT kan levere, så er det speedtouch 546 eller 586 (wifi). Bare ring/mail de og si at du har problemer med ustabilt modem, og spør om å få tilsendt et av disse. 510i støtter heller ikke adsl2, så linjekvaliteten vil forbedres betraktelig men overnevnte. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2007 Har nå fått nytt modem fra NGT (speedtouch 536), men problemet vedvarer fortsatt . Noen som har noen innspill? Lenke til kommentar
jocke Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Første tanken måtte vært at routeren ikkje støtter så mange connections som torrents ofte lager, men siden jeg har samme routeren selv, stemmer nok dette dårlig siden jeg ikkje har problemer, selv ved tilkobling til flere tusen seeds på samme torrent. Ville sjekket om det var noe fra din side som forårsaker det. Test med forskjellige torrentclienter, prøve å fikle rundt med instillinger i disse, da det kan stilles på meget, meget mye som har innvirkning på hastigheter. Om det da viser seg at det ikkje er deg, ville jeg kontaktet NGT og hørt om det kan være linja di eller at routeren kanskje er defekt/yter dårlig ved mange connections av en eller annen grunn. Endret 16. mai 2007 av jocke Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 17. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2007 Har prøvd tre forskjellige torrentklienter, og alle gir meg samme hastighet. Har også fiklet med ulike innstillinger, alle gir samme resultat. Tror feilen må ligge hos NGT, siden du sier at du har samme ruter selv dog uten noen av de problemene jeg har. Skal se om jeg får ringt de imorgen eller noe. Lenke til kommentar
Nickwiz Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Har prøvd tre forskjellige torrentklienter, og alle gir meg... 8635404[/snapback] NextGentel foretar tydeligvis struping av trafikken dersom man laster ned filer ved hjelp av torrent-protokollen. Dette er forholdsvis enkelt for dem ved å analysere data som går via deres routere. Har selv 4000/1000 linje fra NextGentel. Selv om nedlastingen selvfølgelig svekker hastigheten noe, er resultatet kriminelt. Ved test: I torrentklienten ligger opp/nedlastingshastigheten på ca 50/15kB/s. Ved samtidig å teste opp/ned hastighet via "surfometere" og andre sjekker, - ligger den "gjenværende" hastigheten på ca 3 - 400 kB/s ned og 10 - 20 kB/s opp! Ved å stanse klienten normaliseres hastigheten til ca 3500/700 (og dette ligger godt under hva de lover). Har også lagt merke til struping av trafikk via streaming. (TV, o.l. media) Overføringen går greit i eks 30 minutter, deretter er det en markant forverring. Har testet de samme streaming tjenestene via andre leverandører som eks Telenor, også parallelt/samtidig - og da har kun problemet oppstått via NextGentel. Mao er det ikke tilbyderne av streaming-tjenesten som struper trafikken. Har også problemer med å benytte streaming som går over eks 700kbs, - dette burde ikke være noe problem med en 4000 linje, - og er ikke problem via en 1500 linje fra en annen tilbyder. Med andre ord vil jeg si NextGentel ikke på langt nær leverer den tjenesten de lover og har pliktet seg til. Dersom ikke dette bedres må jeg selvfølgelig bytte leverandør. Antar dette kan være med på å gi deg en pekepinn på hva som kan foregå. Fått noen avklaring fra kundeservice? - Noen med lignende erfaringer? - Eller , kanskje enda bedre; erfaring er med tilbydere som ikke driver på med denne form for idioti? Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 har selv 4000/1000 linjen fra ngt. Klarer å makse den inn og ut med BT-trafikk. Det kan hende at det er sentralen din som er litt overbooket eller noe. Har du noen konkrete bevis på at ngt shaper p2p? Lenke til kommentar
Nickwiz Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 har selv 4000/1000 linjen fra ngt. Klarer å makse den inn og ut med BT-trafikk. Det kan hende at det er sentralen din som er litt overbooket eller noe. Har du noen konkrete bevis på at ngt shaper p2p? 8684328[/snapback] Bevis og bevis, - muligens jeg har formulert meg noe vel bastant i første innlegg, - men ved å ha gjort følgende: - Testet med ulike Torrent klienter. - Testet med kun nedlasting av èn fil med få seads og delere. - Testet på ulike maskiner - Testet på alle mulige tider av døgnet - Testet med en mengde omkonfigureringer av router og PC. - Testet med nedlasting på en PC og hastighet på annen. - Testet med, så godt det lar seg gjøre, lik konfigurering på to ulike nettverk. Og det er ikke p2p hastigheten jeg har lagt hovedvekt på her, men hastigheten på "resetn av" nettet / utenom p2p når man benytter p2p. Eks er det mot umulig (går uhyrlig tregt) å surfe normalt samtidig som p2p går. p2p problematikken er noe som har oppstått, media streaming er noe som alltid har vært problematisk. Har jevnt over vært fornøyd med hjelp/support jeg har fått fra NGT , men på dette området lar både svarene og løsningen vente , og vente, og vente, og vente på seg... Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Bevis og bevis, - muligens jeg har formulert meg noe vel bastant i første innlegg, - men ved å ha gjort følgende: - Testet med ulike Torrent klienter. - Testet med kun nedlasting av èn fil med få seads og delere. - Testet på ulike maskiner - Testet på alle mulige tider av døgnet - Testet med en mengde omkonfigureringer av router og PC. - Testet med nedlasting på en PC og hastighet på annen. - Testet med, så godt det lar seg gjøre, lik konfigurering på to ulike nettverk. Og det er ikke p2p hastigheten jeg har lagt hovedvekt på her, men hastigheten på "resetn av" nettet / utenom p2p når man benytter p2p. Eks er det mot umulig (går uhyrlig tregt) å surfe normalt samtidig som p2p går. p2p problematikken er noe som har oppstått, media streaming er noe som alltid har vært problematisk. Har jevnt over vært fornøyd med hjelp/support jeg har fått fra NGT , men på dette området lar både svarene og løsningen vente , og vente, og vente, og vente på seg... 8684668[/snapback] Har ikke fått snakket med kundeservice enda, vært veldig opptatt med skolearbeid/eksamener siste uken. Har gjort akkurat det samme som du lister opp, bortsett fra én ting, får full hastighet dersom jeg laster ned fra én enkelt seeder og null leechers. Begynner å få mistanke om at det er sentralen som rett og slett kan være sprengt, at de har en slags form for struping av trafikk der. Lenke til kommentar
Nickwiz Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Har ikke fått snakket med kundeservice enda, vært veldig opptatt med skolearbeid/eksamener siste uken. 8685034[/snapback] Lykke til med eksamen da Skal poste tilbake når og dersom det blir noen avklaring / løsning med ngt. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Hvis det ikke tåles mere enn noen få forbindelser så mistenker jeg at du har dårlig signal/støyforhold på linja. Du kan logge inn på routeren og se om du har rett sync og signal/støyforhold opp og ned. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Hmm, du sier noe der. Link-informasjon Oppetid: 2 dager, 9:02:04 Modulasjon: G.992.5 Annex B Båndbredde (Opp/Ned) [kbps/kbps]: 519 / 6.087 Data Overført (Sendt/Mottatt) [GB/GB]: 3,45 / 11,53 Ut-effekt (Opp/Ned) [dBm]: 4,5 / -51,4294967291 Linjedemping (Opp/Ned) [dB]: 6,0 / 17,0 SN Margin (Opp/Ned) [dB]: 22,0 / 23,0 Leverandør ID (Lokal/Fjern): TMMB / Tap av Framing (Lokal/Fjern): 0 / 0 Tap av Signal (Lokal/Fjern): 0 / 0 Tap av effekt (Lokal/Fjern): 0 / 0 Tap av Link (Fjern): 0 Feil sekunder (Lokal/Fjern): 8 / 0 FEC Feil (Opp/Ned): 0 / 0 CRC Feil (Opp/Ned): 2 / 8 HEC Feil (Opp/Ned): 1 / 3 Noen eksperter som ser noe av betydning her? Klarer ikke tolke disse tallene selv dessverre... EDIT: Kan antakeligvis være derfor montøren satte oss over på ADSL2, husker han nevnte noe om dårlig linje. Endret 23. mai 2007 av andrvas Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) s/n marginen din er god (22dB) og skulle holde i massevis. Det stemmer forøvrig bra at du måler 5Mbit netto (6Mbit minus overhead på 15-20%) Opplinjen din er vel ca 430kbs netto vil jeg tippe. Endret 23. mai 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Stemmer det. Kan legge til at jeg kan laste opp med full hastighet (selv ved mange tilkoblinger). Er bare nedlastingen det skorter på (ved mer enn én tilkoblet). Endret 23. mai 2007 av andrvas Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Nedlastingen krever mere av CPU i router pga større hastighet. Det kan være en ide å laste opp siste firmware. Kanskje du også kan sjekke at du har rett spenning ut av strømforsyningen (mål i pluggen). Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Nedlastingen krever mere av CPU i router pga større hastighet. 8686798[/snapback] Ja, var derfor jeg skaffet meg ny ruter. Men problemet vedvarer om det er 2 eller 200 tilkoblet. Og som andre sier her så makser de linjen greit med samme modem og mange tilkoblinger. Men skal se om jeg får tak i siste firmware. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Det er ikke tvil om at den bør tåle minst 20 forbindelser og 5Mbit. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4134532 Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Gadd ikke lese alt over, men når jeg fikk adsl2+ så måtte eg bytte hub en (den va gammel) med en ny switch, da fikk eg full uttelling på linjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå