Gå til innhold

Redigeringsprogram og harddisker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg leste i en bok ( How to cheat in PS - Steve Caplin) at det er lurt å legge bilderedigeringsprog og bilder på en egen harddisk, som er forskjellig fra systemdisken. Dette var pga at redigeringsprogrammene arbeider med store midlertidige filer (som slettes når prog lukkes) og pga dette så går både red.prog og win-XP tregere. Noen som har noen mening om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det stemmer med noen modifikasjoner. det er alltid lurt å legge swap-filen/page-filen på en annen fysisk hardisk som ikke er koblet på samme ide-ledning som systemdisken. dette for å hindre at maskinen må skrive/lese på samme ledning. ved å flytte det til en annen fysisk hardisk kan systemet lese og skrive på forskjellige kabler og dette vil gi en økelse på systemet da det ikke må vente på køen hele tiden.

(håper det ikke ble for knotete forklart).

det er uansett lurt å ha bilder/dokumenter på en annen disk enn systemdisken.

Lenke til kommentar
det er uansett lurt å ha bilder/dokumenter på en annen disk enn systemdisken.

8554228[/snapback]

Jo, det har jeg hatt. Men ikke software der. Men nå har jeg også flyttet alle programmer som har med bilder over på den disken. Der ligger det kun musikk, bilder og redigeringsprogram.

Lenke til kommentar
Men nå har jeg også flyttet alle programmer som har med bilder over på den disken.

8554301[/snapback]

Dette vil ikke gjøre noen som helst forskjell. Når programmene jobber med bildene legger den filene i en temp-mappe på systemet ditt (Og denne ligger som oftest på C: et sted). Du kan muligens endre hvilken temp-mappe som skal brukes i hvert enkelt program under en eller annen innstilling.

Men dersom du bare har partisjoner av 1 fysisk disk, så vil ikke dette gjøre noe særlig nytte heller.

Lenke til kommentar

Jeg har to hardddisker. En 80 GB med op.system og andre program. Og en annen 300GB som jeg tidligere kun har hatt bilder og musikk på. Etter at jeg leste det i den boka har jeg fundert på det som stod der.

Nå har jeg boka foran meg.. Jeg tror jeg har misforstått det som står der. Det står at jeg bør ha en egen harddisk til å bruke til "Scratch Disks". :hmm: Dette blir nok for vanskelig..

Jeg kommer nok ikke til å gjøre det som står der, om ikke jeg lager en egen partisjon til det. Men takk for svarene, de hjalp meg til å sjekke det jeg leste... (I min egen bok :blush: )

Lenke til kommentar

Grunnen er at hvis du har srcatch disk og arbeidsdisken på forskjellig IDE kanal, så kan man jobbe med to ting samtidig, som kan gi en mindre ytelsesøkning, selvom den beste ytelsesøkningen, er å skru av pagefile og slikt helt.

(Adobe Photoshop kommer med en idiotmelding om at det ikke gir noe bedre ytelse å skru av pagefile hvis du gjør det, selvom logikk sier at man får det, siden minne har overføring på flere GB i sekundet, mens harddisken har maks 50 MB i sekundet, og hvis man slipper å hente pages fra disken stadig vekk, vil det ha alt å si)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...