Gissan Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Heihei.. På lørdag var jeg på tur med Statsraad Lehmkuhl. De fleste har vel hørt om det, men jeg kan poste litt info.. Det er et seilskip på over 750 tonn. Det er 98 meter langt, som tilsvarer 176 fot. Den høyeste masten er 48 meter. Båten har plass til 350 personer i tillegg til besetning. Det er ikke uvanlig å dra på tur med Statsraaden - det er mange som har gjort det - men det uvanlige med turen jeg var på, var at vi fikk lov å seile den. Det var min onkel som leide båten i jobbsammenheng, men det var plass til noen til.. Ihvertfall, her kommer bildene jeg har tatt. Det er litt riggklatring, et bilde av når vi heiser seil og en fyr som holder utkikk.. Bilde1 Bilde2 Bilde3 Bilde4 Bilde5 Bilde6 Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 Ser nå at spesiellt det første og tredje bildet bærer et preg av uskarphet og litt støy. Bildene er tatt ved ISO 200 så støy er ikke å finne, og fokusproblemet oppstod da jeg gjorde bildene klare for weben. I større størrelse er problemet med skarphet vekke. Bare sånn for de som kanskje mener at bildene er for uskarpe.. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Jeg er ikke noe proff, så jeg vil ikke si noe om det tekniske. Men jeg synes mange av bildene ble litt rotete. Og ikke særlig interessange. Dog jeg synes seilskuter er interessange. Så det hadde vert bedre om du har fått et bilde av hele seilskuta. Slike utsnitt fra båten gir liksom ikke den følelsen som jeg ville prøvd å fått fram, nemlig: et seilskip på over 750 tonn. Det er 98 meter langt, som tilsvarer 176 fot. Den høyeste masten er 48 meter. Størrelsen... Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 Jeg er ikke noe proff, så jeg vil ikke si noe om det tekniske. Men jeg synes mange av bildene ble litt rotete. Og ikke særlig interessange. Dog jeg synes seilskuter er interessange. Så det hadde vert bedre om du har fått et bilde av hele seilskuta. Slike utsnitt fra båten gir liksom ikke den følelsen som jeg ville prøvd å fått fram, nemlig: et seilskip på over 750 tonn. Det er 98 meter langt, som tilsvarer 176 fot. Den høyeste masten er 48 meter. Størrelsen... 8557607[/snapback] Bare sånn for å svare, hadde jeg absolutt ingen mulighet for å ta et fint bilde av hele båten. Den lå ved bryggen da vi kom, og selvfølgelig da vi gikk igjen. Var umulig å gå rundt, siden jeg ikke er Jesus og kan gå på vannet. Spørsmålet mitt er om dette er album-stuff, noe som kan brukes mer professjonelt (ta det med en klype salt.. ) eller om jeg bare skal slette. Ja, det er mange forstyrrende elementer i bildet, blandt annet masse tau. Dette kan jeg jo selvfølgelig ikke gjøre noe med, utenom å redigere vekk de som er mulig - og det har jeg gjort. Men jeg mener liksom at det er en del av sjarmen. Det er såpass mye tau der oppe at det ville vært rart hvis de ikke hadde vært der. "I sitt rette element", mener jeg en fotoartikkel ble kalt i HjemmePC en gang.. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Hehe, bilde nummer tre var skikkelig bra! Men det oser mer "balanse" og "risky" enn "seilbåt" i mine øyne. Uansett et fint bilde. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 Hehe, bilde nummer tre var skikkelig bra! Men det oser mer "balanse" og "risky" enn "seilbåt" i mine øyne. Uansett et fint bilde. 8558108[/snapback] Poenget er jo ikke å fremheve seilbåt-følelsen, selvom bildet er tatt under den komposisjonen. Fint at du likte det, da.. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Slette det må du ikke gjøre. Men for meg blir dette bare album-stuff.. Tror jeg likte bilde 2 best. Men her skulle du ha gått rett foran masten, slik at den blir mer rett. hmm, vanskelig og forklare. Og kanskje fått litt mer froske-perspektiv. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Var umulig å gå rundt, siden jeg ikke er Jesus og kan gå på vannet. 8557671[/snapback] Var det ikke Moses som delte sjøen? Ingen som gikk PÅ den... Ang. bildene så syns jeg de ble litt rotete.. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 Var umulig å gå rundt, siden jeg ikke er Jesus og kan gå på vannet. 8557671[/snapback] Var det ikke Moses som delte sjøen? Ingen som gikk PÅ den... Ang. bildene så syns jeg de ble litt rotete.. 8559008[/snapback] Joda, Jesus gikk på vannet.. Synes du dette bildet ble for rotete, f.eks.? Hva hvis jeg fjernet det som er av tau, ville det vært bedre? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Tips til neste seiltur: Vidvinkelobjektiv! Ombord på ei skute er nettopp vidvinkel det man trenger - rett og slett fordi det ofte er umulig å gå lenger unna motivet... Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 Tips til neste seiltur: Vidvinkelobjektiv!Ombord på ei skute er nettopp vidvinkel det man trenger - rett og slett fordi det ofte er umulig å gå lenger unna motivet... 8559495[/snapback] Hva mer enn 18mm forventer du? Ikke for å være frekk, langt derifra, men burde ikke 18mm holde, egentlig? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Tips til neste seiltur: Vidvinkelobjektiv!Ombord på ei skute er nettopp vidvinkel det man trenger - rett og slett fordi det ofte er umulig å gå lenger unna motivet... 8559495[/snapback] Hva mer enn 18mm forventer du? Ikke for å være frekk, langt derifra, men burde ikke 18mm holde, egentlig? 8559810[/snapback] Aner ikke hva slags objektiv du brukte på disse bildene, men det kan godt tenkes at du bør ned mot 10-12mm hvis du vil ha hele skuta med i bildet Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 Tips til neste seiltur: Vidvinkelobjektiv!Ombord på ei skute er nettopp vidvinkel det man trenger - rett og slett fordi det ofte er umulig å gå lenger unna motivet... 8559495[/snapback] Hva mer enn 18mm forventer du? Ikke for å være frekk, langt derifra, men burde ikke 18mm holde, egentlig? 8559810[/snapback] Aner ikke hva slags objektiv du brukte på disse bildene, men det kan godt tenkes at du bør ned mot 10-12mm hvis du vil ha hele skuta med i bildet 8559854[/snapback] Joda, kanskje.. Blir nok lenge til nesten seiltur, det kan jeg love deg.. Er ikke sånn jeg gjør hver dag.. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Blir nok lenge til nesten seiltur, det kan jeg love deg.. Er ikke sånn jeg gjør hver dag.. Seilturer bør du gjøre mer av, men selv synes jeg små seilbåter (for 1-3 personer) er minst like sjarmerende som svære seilskuter. PS. Halvparten av hjemmesida di funker ikke. Altså "Landskap og dyr" og "Ymse". Sånn i tilfelle du ikke var klar over det.. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Blir nok lenge til nesten seiltur, det kan jeg love deg.. Er ikke sånn jeg gjør hver dag.. Seilturer bør du gjøre mer av, men selv synes jeg små seilbåter (for 1-3 personer) er minst like sjarmerende som svære seilskuter. PS. Halvparten av hjemmesida di funker ikke. Altså "Landskap og dyr" og "Ymse". Sånn i tilfelle du ikke var klar over det.. 8561808[/snapback] Joda, er klar over det, har klikket litt for hostens FTP-server.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå