kat Skrevet 26. desember 2002 Del Skrevet 26. desember 2002 Har søkt i forumet og sett at det er forskjellige svar på dette emnet , men jeg er ganske grønn på data så hvis det er mulig å få et forståelig svar hadde dette vært fint. Spørsmålet er: Jeg har bredbånd fra INO (funker bra). Ønsker å gå på nettet med flere maskiner samtidig. Hva trenger jeg / hvordan ? på forhånd takk Lenke til kommentar
fondus Skrevet 26. desember 2002 Del Skrevet 26. desember 2002 Nå vet ikke jeg hvordan INO har sitt internett, men mest sannsynelig er det et modem som går inn i et nettverkskort på maskinen din. Hvis du vil gjøre det billigst mulig, kjøper du det ekstra nettverkskort i den maskinen som INO-bredbåndet er på så bruker du den som server (da må den stå på om du vil surfe på andre maskiner). Uannsett, så etter at du har koblet det nettverskortet til de maskinene du skal dele internett på (hvis du bare skal dele med 1 til, kan du bruke nettverkskabel, hvis du vil ha et nettverk på 3 maskiner eller flere, må du investere i hub eller switch) må du bruke en internettdelingssoftware, den som følger med windows duger. Lenke til kommentar
kat Skrevet 27. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2002 takk for et forståelig svar. Men hva med IP adresse? Maskinen min er satt opp med en fast IP adr. Kan INO se at jeg er på nettet med to maskiner (de forlanger ekstra 65,-for flere maskiner på en linje) Hva gjør jeg med dette? + skal jeg ha switch eller hub , eller er det samme hva jeg bruker? Hvis det er noen her som har nett fra INO som har gjort dette er jeg takknemlig for input... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. desember 2002 Del Skrevet 27. desember 2002 + skal jeg ha switch eller hub , eller er det samme hva jeg bruker? Switch og hub blir omtrent det samme, de har grovt sett akuratt samme funksjon, du må ha en router som skjuler maskinene og utad ser ut som kun en maskin. Det ser ut til at du kan kjøpe en billig router til 5-600.- og dele via den. disse har somregel innebyggd en switch hvor du kan koble til flere PC. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 27. desember 2002 Del Skrevet 27. desember 2002 Dette kan jeg. Har selv INO bredbånd. INO deler alle maskinene i standard LAN og det vil si at du har en IP-adresse som er slik: 10.xx.xx.xx (min er 10.26.16.6 der 26 står for Leikanger og 16 for vår hovedantenne og 6 for min maskin). Jeg tipper du allerede har en Switch eller HUB. Visst ikke, kan du bare plugge den nye PC'en i Gatewayen (den før senderen og så antennen). Men før du begynner må du bestille INO familie abbonement (65 kr ekstra) så du kan koble til en PC til. Si du skal ha registrert en IP til (altså en maskin til, husk å oppgi kundenummer og IP ved kontakt evt ring dem). Så taster du bare inn IP'en i den nye maskinen, DNS og gateway og så er du på nett. Obs! INO merker om du har flere maskiner i huset. Med INO familie for 65 kr ekstra kan du ha så mange du vil bare du sier i fra og får registrert IP på deg. Lenke til kommentar
kat Skrevet 28. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2002 Takk for svarene .Men er det ingen måte jeg kan koble dette opp slik at jeg ikke trenger å betale ekstra? poenget med mitt spørsmål er: jeg har 3 PCer som jeg vil koble opp i nabo-nettverket (vi er 3 naboer som deler antenne fra INO). Jeg vil ha muligheten til å kommunisere med alle mine maskiner + naboene sine. Jeg har lyst til å kunne gå på internet med hvilken som helst maskin.(dette er ikke et spørsmål for å svindle INO men for å slippe å forandre settinger / skifte på ledninger når jeg vil surfe fra stua - kjelleren - kontoret )+ at jeg vill ha muligheten for å jobbe på den ene mens en av de andre er på internet. på forhånd takk!!!! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. desember 2002 Del Skrevet 28. desember 2002 Takk for svarene .Men er det ingen måte jeg kan koble dette opp slik at jeg ikke trenger å betale ekstra? Kjøp en router og koble mellom antenna og dere, da skal INO neppe merke noe med mindre de sitter og analyserer trafikken og det tviler jeg veldig på at de gjør. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 28. desember 2002 Del Skrevet 28. desember 2002 Det blir vel litt vanskelig med fildeling med en router som gir ut andre IP-adresser osv... Maskinene blir vel neppe synlige i nettverket da... Lenke til kommentar
kat Skrevet 28. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2002 agvg sa: [Kjøp en router og koble mellom antenna og dere, da skal INO neppe merke noe med mindre de sitter og analyserer trafikken og det tviler jeg veldig på at de gjør. tror det er en liten missforståelse her . både jeg og naboene er koblet opp på lovlig vis via en router rett etter anttennen, det er mine egne maskiner det er snakk om hvordan jeg kan rigge det opp. :-? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 28. desember 2002 Del Skrevet 28. desember 2002 Du er ikke koblet opp via en router men en gateway. Men det er samme det. Du kan skjule maskinene dine bak visst du kjøper en LAN router med WAN utgang. Da må du stille den til å ha den IP'en du skal ha og rett DNS osv... Men du vil neppe få fildeling da, da du får utdelt IP'er av routeren og den skjermer deg for reesten av nettverket. Men du vil få fildeling med de maskinene du har! Men ikke med naboene (noe jeg liker). Altså kjøp en router for LAN/gateway og konfigurer den til rette instillinger. Denne bør ha innebygget switch/hub så du får koblet til ønsket antall maskiner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå