Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Audi A2, Import eller norsk bil?


Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for en Audi A2 1.4 TDI rundt 2001 modell.

 

Har testet en slik bil og likte den veldig godt, dog med 1,4 bensinmotor.

 

Målet mitt er en 1,4TDI innenfor ca 110000,-.

 

Har snoket litt rundt på finn.no, autodb etc, de har jo priset bilene sine mildt sagt "optimistisk" syntes nå jeg.

 

Spriket i priser er jo enormt.

 

www.mobile.de har en del A2 av slaget jeg vil ha..blandt annet denne ser snasen ut :love:

 

Noen tips om import selv? Er det noe å spare når regninga skal gjøres opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med de nye avgiftene som har kommet nå må jo A2 være et perfekt importobjekt, men da kanskje spesielt med 1,2-dieselen. Likevel tror jeg nok det er litt og hente på å importere, ja.

 

Så meget pen ut den du linket til der. Litt spesielt interiør, men jeg likte det i hvert fall!

Lenke til kommentar
www.mobile.de har en del A2 av slaget jeg vil ha..blandt annet denne ser snasen ut :love:

 

Noen tips om import selv? Er det noe å spare når regninga skal gjøres opp?

8553320[/snapback]

 

koster jo 50000 for å få norske skilter på den, så du er klar over det.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Kjører selv en bruktimportert A2 med bensin. Jeg er ganske glad i den bilen, men den mangler noe. Den vi har har ikke utstyr i det heletat... Den mangler også ting som var standar i Norge, som varme i setet og i sidespeil, fjernkontroll til sentrallåsen( helt utrolig igrunn, 2001 Audi uten fjernstyrt sentrallås...), den kom med kassetspiller (det er blitt fikset), ikke eletriske vinduer bak (forsovitt ekstra i Norge oggså...), og lysene går ikke på automatisk så du ma huske å sku dem av og på hele tiden (kan fikses, usikker på pris)

 

Jeg vil anbefale deg å ta en skikkelig testtur i by med rundkjøringer, fortgjengerverganger og høyreregelkryss. Stolpene som holder oppe frontruta er ganske tykke på denne bilen, og for noen kan det være problemer å se skikkelig. Dette problemet er verst for lange mennesker, det blir verre jo lenger bak du har setet.

Lenke til kommentar
(...), og lysene går ikke på automatisk så du ma huske å sku dem av og på hele tiden (...)

8559422[/snapback]

 

Slik er det på Escorten min og, men det blir en vane etterhvert :)

8561517[/snapback]

 

Oje,,, det blir en vane ;)

Lenke til kommentar

Har pratet med en bekjent som har importert litt biler etc.

 

Han anbefalte ikke å importere en såpass "billig" bil, never det samme som dere skriver her, "vinterpakken" er vesentlig for oss som bor så langt nord :)

 

Så da kjøper jeg en norsk bil i stede!

Lenke til kommentar

Det at lysene ikke går på av seg selv har jp med at tyskerne ikke bruker lys på dagtid, og det blir du fort vandt med, men jeg savner vinterpakken. Den vi har er helt ribbet for utstyr. Den har klimaanleg (usikker på om det er ekstra eller ikke) og reservedekk, som er eksra også på norske biler. Utenom dette har den ingenting (kipe tyskere.... Da vår kom til landet hadde den kun kassetspiller og kun et sett med felger i "stålfelglook" (laget av aluminium som resten av bilen))

 

Ellers vil jeg sterkt annbefale bilen, men det kan være smart i lete til du finner en med det utstyret du "trenger"

 

I utstyrskatalogen er det bilde av en sort med sportsinteriør i rødt skinn :love:

Lenke til kommentar

Det at lysene ikke skrur seg på automatisk er en enkel sak å ordne. På eldre biler må man bytte lysbryteren, men på nyere biler styrer lysbryteren en databrikke som man enkelt koder om til slik man ønsker.

 

Flere liker å kode om tåkelys/parklys som automatisk kjørelys og måtte slå på hovedlys manuelt. Slikt ordnes med en VAG COM enten man kjenner en som har eller kjører innom en møller butikk.

 

Du kan også ettermontere varme i sidespeil og fjernkontroll. Orginaldeler på ebay er en løsning. Ellers finnes det uogrinale fjernkontoll sendere til 1500,- (sender + nøkkel).

Sidespeilene må du bytte selve speilene med noen med varmeelementer i. Tror det var 600,- pr speil til en A4 med symetriske speil. Uvisst hva det koster til en A2. Mange av modellene har ledninger liggende klar inni speilhuset som du bare må koble på. (produksjons besparelse?)

Hvis du har ledningene, vil speilvarmen slås på sammen med varmekablene i bakruta!

 

Liker godt A2 selv og spesielt de med glasstaket og stor takluke :)

Endret av Marzo
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Du sparer nok litt på innkjøpsprisen, men du stiller langt svakere hvis noe skulle ryke på din importerte bil. I Norge har du fem års reklamasjonsrett dersom du kjøper fra en forhandler, uavhengig av fabrikkgarantien.

 

Hvis du må ta regningen for en eventuell feil som viser seg i ettertid, kan de sparte pengene på import fort ende med et tap.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Akkurat den bilen er rimeligere i Norge nå for tiden.

I tyskland har bilen fått kultstatus, også har vi den økte populæriteten i forbindelse med den høye oljeprisen vi har hatt. I tillegg er det blitt litt samleverdi pga at den ikke lages lenger. Dermed ser jeg ingen vits i å importere denne. Mulig det etter nyttår blir veldig greit med de nye avgiftene. Bilen får jo 500kr i årsavgift omtrent, med de nye satsene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Akkurat den bilen er rimeligere i Norge nå for tiden.

I tyskland har bilen fått kultstatus, også har vi den økte populæriteten i forbindelse med den høye oljeprisen vi har hatt. I tillegg er det blitt litt samleverdi pga at den ikke lages lenger. Dermed ser jeg ingen vits i å importere denne. Mulig det etter nyttår blir veldig greit med de nye avgiftene. Bilen får jo 500kr i årsavgift omtrent, med de nye satsene.

Hva mener du?? Årsavgiften er fast uansett, kun et lite tillegg for de som har diesel uten partikkelfilter. Forbruk, CO2 etc har (dessverre) ingenting å si for denne:

 

Årsavgift 2009 (2008-satser i parentes):

Bensinbiler og dieselbiler med fabrikkmontert partikkelfilter: 2.740 kr (2.660)

Dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter: 3.185 kr (3.090)

Lenke til kommentar

Årsavgiften er foreslått differensiert. Mulig dette ikke kommer før i 2010. Siden svenskene og danskene har hatt dette en stund, ser jeg ingen grunn til at vi ikke får det! Det er jo bare genialt. En bil på 600kilo, f.eks, ødelegger ikke så mye vei eller skader miljøet i samme grad som en SUV på 2000kilo. Dermed bør SUV'en få høyere årsavgift. :)

 

Jeg tenker da minibilen 1000kr i avgift, og SUV 6000kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...