Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Har lyst på en koseligere kjeller

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har jobbet med et kjellerrom en god stund nå og bruker det nå hver eneste uke, enten det er til vorspiel, film-seeing eller PC spilling. Originalt var det en ødelagt lem til dør, murvegger med avflasset hvit maling, murgulv og umalt tre-tak. Jeg har byttet døra til en helt standard innedør, malt veggene med lys toscana murmaling, gjort en dårlig jobb med å male taket hvitt :p og lagt på et brunt vegg til vegg ullteppe på gulvet (for å få det litt varmere).

Jeg er fortsatt langt fra fornøyd med rommet. Jeg har lyst at det skal være koselig, som en vanlig stue. Full opppussing er ikke aktuelt da jeg hverken har råd eller plass (det er bare 2 meter opp til taket). Vinduene i rommet er bitte små med nitriste gardiner foran, de er også så gamle at jeg tviler på at det er mulig å åpne dem.

Har dere noen fortslag til hva jeg kan gjøre for å gjøre rommet kosligere? Jeg vurderer å få mer belysning der inne (har nå 4x 40W halogenpærer som lyser i alle retninger som taklampe, men det gir et litt gult og trist lyst), tapetsere veggene, henge hyller/lamper/bilder på veggene, kutte til gulteppet litt bedre så det dekker hele gulvet, og henge finere gardiner foran vinduene. Er det flere forslag?

Takker for svar ;)

Endret av Hektor123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja... slikt er ikke lett.

Hadde jeg vært deg ville jeg ha fulgt ett tema. F.eks fotball

Da kan du henge opp suporter effekter, diverse ølglass på hyller o.l.

henge opp trøyer, fotballer, osv osv.

Tema er stikkordet. Finn ett team og poster det her. gudd løkk!

Lenke til kommentar

Sånne kjellerrom som du beskriver er vel generelt fuktige og kalde...

Skal du ha det koseligere er det vel bar å pynte opp litt...

Skal du ha det ordentlig bør du nok ha kabler i gulv (for å få rommet varmere og holde fukten borte), nye vegger (bør sikkert isoleres), nye vinduer, fikse taket (sparkle hvis det er ujevnt, anbefaler matt maling dersom det er murtak)...

Trenger strengt tatt ikke koste en formue om du gjør mesteparten selv, men rommet vil bli noe _helt_ annet.

Lenke til kommentar

jeg er selv fan av typiske jordfarger (Fargene Latte, Cafe Latte, Never), naturfarger (lavendel, olivengrønn) og blått (Gustaviansk blå, Blå iris). mange av disse fargene finner du i Jotun sine farge/malings-kataloger under serien Jord og Vann.

Jeg er selv ferdig med å ommøblere og farvesette leilgheten jeg selv bor og synes det er viktig å tenke ut en helhetlig løsning før du setter igang. det er da lettere å få gjennført hele idéen hvis du har en god plan på forhånd.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg har vært litt fraværende. Tro det eller ei så har vi ikke et fotokamera :p Men jeg filma en liten snurt hvor dere kan se:

Kjellerrom

Er ikke så interessert i oppussing fordi jeg har veldig lite peil på det (trur ikke resultatet blir noe bedre hvis jeg skal gjøre jobben :roll:) og de jeg kjenner som kunne hjulpet til er veldig opptatte for tiden, men det vil uansett koste en god del mer enn en stakkars student lommebok klarer. Det er også, som jeg sa, veldig lavt under taket så hvis det skal gjøres noe i taket eller gulvet er det fort en del som må bøye hodet der inne.

På den filmen glemte jeg å fjerne putene i vinduene, pleier å gjøre det for å stenge ut lyset når vi ser på film :p Kameraet jeg har brukt er et forholdvis spenstig kamera, kostet vel rundt 29000 nytt og dere kan selv se på bildet et lyset der inne ikke er spesielt bra, det er mørkt og gult og trist. En mulighet er jo å henge opp ordentlige mørke gardiner som kan både stenge ut lyset og skjule de fryktelige vinduene.

Endret av Hektor123
Lenke til kommentar

U fra videoen er det flere ting å påpeke.

- Lys: benytt flere lyspunkter, gjerne dimmet. Belys vegger.

- Farver: mal veggene, gjerne i varme toner etetrsom vinduer er mangelvare. Ta hensyn til sofaen i farvevalget.

- veggflater: kan fikses med plakater/bilder.

- generelt. Rydd. Skaff et billig skap/reol og dytt alt som ikke brukes hele tiden inn i disse. (loppemarked?)

Lenke til kommentar

Hei.

På mitt "gutterom" / kontor, Valgte jeg panel på tak og vegger. Lett å sette opp. (selvsagt etter å har isolert med Glava 15 cm). Dene ene veggen ble litt tykkere, da jeg måtte inn med 120 mm ventilsjonsrør, til villaventen (vvx700).

Alle lister og dører i mørk farge. Listene i taket er vinklet. Panelen ble behandlet med Tremax.

Teppet er valgt i en grå nyanse, som er såkalt allergivennelig.

Det er 3-tre stk vinduer som er montert der, størrelse 120x60, med Argon gass. (Krav om rømningsvei)

Etter en liten stund, her ned, følte jeg at rommet var / ble lite. En mørk 3+2 skinnsofa bidro til det :blush:

Valgte å "blende" vinduene med speil, i samme størrelse 120x60. Hvorpå jeg la speil i den nedre foringen, og "delte" karmen i 2, med ett glass i tykkelse 8 mm.

På den måten virker 18 Kvm mye større, etter mitt skjønn. Jeg har heller ikke mer i takhøyde enn 2 meter.

Pass på at De isolerer godt, skikkelig. Tørk alt fukt ut, enten med en fuktørker eller lignende.

Bruk platon på gulvet, før De forèr dem opp med 2x4 toms, eller lignende i c/c 60.

Vennlig Hilsen

W_B

PS: Det er meget De kan gjøre for å sette ditt preg på rommet. :thumbup:

Lenke til kommentar
mørke farger bidrar til å gi mindre romfølelse. lyse farger gir mer romrølelse.

Ja, det var derfor jeg malte rommet i lys toscana :p

Filmen er i Xvid, en oppdatert wmp eller VLC burde fungere fint ;)

8607814[/snapback]

På grunn av den mørke skinnsofaen, heiv jeg 2`er delen, og vi kan nå "kun" sitte 3-tre stykker i den.

Forøvrig ligger Dali 800 og øvrig stereo utstyr i svart / sort. Har alltid hatt sansen for svart / sort.

Listene i taket ble lakkert i en mørk farge for å "brekke" rommet, siden det er panel i Tak og på Vegger. På den måten kan en også få rommet til å virke større.

Men det som hjalp mest på, var speilene som ble montert i vinduene. Får rommet til å "skinne" (Finner ikke ordet nå). Det ble ihvertfall "mye" større.

Når det gjelder tremax, er det noe som beholder det lyse trevirket lenge, og holder "liv" i panelen.

Siden vi har brukt Tremax på all panel i huset, vet jeg at Tremaxen virker.

Når det gjelder rømmningsvei, så hadde vi besøk av en brannmann som sjekket alt, og spesielt opptatt var han av de tildekkede vinduene, så jeg sa til han at 2-to dørs regelen enda var opp å gikk i "min" komunne. Og skulle det brenne på gangen, da er det bare å knuse speil + vindu. (7-syv års ulykke :ermm: )

Når det gjelder videoen Dere`s , så virker den i WMP, men den "spoler" i ett vanvittig tempo :hmm:

Vennlig Hilsen

W_B

Lenke til kommentar

Det jeg ville ha gjort:

- Er veggene betong? Puss de fine og malt hvitt, kremhvit. Eller få panel på veggen og mal hvitt.

- Ser ut som vegg til vegg teppe: Hiv det ut og få inn mørkebrun parkett, eller fakeparkkett.

- Lister: mørkebrunt

- Veggpynt: Filmplakater elns? Ramm de inn i glass og ramme, det er stilig!

- Lys: Et par vegg lamper, kanske spotter?

Hold det stilrent, symetrisk, og ryddig. ;)

Lenke til kommentar

Vegger og gul er betong. Veggene er allerede malt i lys toscana/kremhvit. På gulvet har jeg lagt et ullteppe for å få det litt varmere om vintere og det hjelper en del, tarkett trur jeg blir alt for kaldt, og man kan vel ikke legge tarkett rett på ujevnt betonggulv?

Lenke til kommentar
Vegger og gul er betong. Veggene er allerede malt i lys toscana/kremhvit. På gulvet har jeg lagt et ullteppe for å få det litt varmere om vintere og det hjelper en del, tarkett trur jeg blir alt for kaldt, og man kan vel ikke legge tarkett rett på ujevnt betonggulv?

8647107[/snapback]

Er jo egentlig noe dritt med vegg til vegg teppe hvis man søler osv.. samler seg vel også mye støv og sånt i det?

En ting du må gjøre er l å få bedre lys i rommet. feks en vanlig taklampe og noen spotter. Du burde også pynte opp litt, feks henge opp noen innrammede plakater, bilder osv. en annen ting du kan gjøre er å kjøpe en reol eller en hylle du kan ha diverse ting i som pynter opp litt ( Øl glass, flasker osv).

Kanskje det kunne vært koselig med en plante oxo?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...