Ekre Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) Jeg skal kjøpe meg ny TV etter konfen (som er om ca. 2-3 uker) siden den jeg har nå er antikk. Jeg skal ha en LCD TV på 32" eller 37". Jeg skal ganske sikkert innvistere i en PlayStation 3 også, og den skal derfor være HD-Ready eller Full HD for best mulig bilder og kvalitet. Prisen bør helst ikke være mer enn ca. 7000-9000kr. Den skal nok absolutt bli brukt mest til PS3, litt TV titting og bare litt PC(fordi jeg har en bra LCD skjerm på 22"). Men det jeg sliter mest med å finne ut er; hva er best av en billig 1080p 37" og en middels dyr 720p 32/37" ? Og er forskjellen på 1080p og 720p når det gjelder 37" veldig stor? Såpass merkbart at man nesten kan bli irritert over det? Også er vel ikke oppløsningen alt heller, man får helt sikkert bedre kontrast og lysstyrke på en HD-Ready enn en Full HD når det er samme prisklasse... Eller gjør jeg noe dumt hvis jeg kjøper en 720p istedet for en 1080p? Etter hva jeg har lest sett rundt omkring, trur jeg at jeg går for en 32" 720p til ca. 6-8000 kr... Kom gjerne med forslag som holder mine mål (PS!: Jeg er nybegynner når det gjelder skermer, TV'er o.l. ) Endret 8. mai 2007 av Ekre Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Med full-hd har du ca. 2 mill. piksler, med et "vanlig" 720p signal har du ca. 1 mill. piksler. Ser du stor forskjell på en 37"? Svaret er: Nei, ikke stort... hvor godt bildepanelet er spiller en større rolle. Derfor ville jeg valgt en 32" til den prisen der. Samsung lanserer sin nye R8-serie nå og den er verdt en titt. Skal du ha 37" ville jeg uten tvil ha valgt Panasonic sin PV70, men da må du oppi 11-12.000 kr. Som Pioneer sa/sier: Vi konsentrerer oss om best mulig bilde, ikke oppløsningen. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Tror 7-9000 ikke er nok for mer enn en god 32". Som datating sier, bildepanel har mer å si. Lenke til kommentar
Ekre Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) OK... Jeg er ganske sikker på at jeg går for en 32" da. Og hvis man ikke ser stor forskjell på en 37" ser man nok enda mindre forskjell på en 32" (Det finnes vell ingen 1080p på 32" tommer heller...) Har sett litt på en TV fra denne R8 serien da, men det er ikke nevnt hva kontrasten er... Forskjellene jeg ser fra R7 til R8 er at lystyrken er 550 cd/m2 istedet for 50 cd/m2, at det er 2 stk. HDMI kontakter istedet for 1 og at det er en S-Video kontakt på R8(Hva brukes den til?). (Da vet jeg ikke hva kontrasten på R8 TVen er da, den er sikkert bedre enn R7?)... Men Samsung LE32R71B og Samsung LE32R72B er vel ganske bra? (Og billige) Hva er egentlig forskjell på de to? Eneste jeg ser er litt på designe og aller mest prisen Endret 7. mai 2007 av Ekre Lenke til kommentar
Killa-Bee Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Eneste forskjellen er fargen nederts på tv'en.. 71B er blå nederst og 72B er sølvfarget nederst. Lenke til kommentar
Ekre Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 Eneste forskjellen er fargen nederts på tv'en.. 71B er blå nederst og 72B er sølvfarget nederst. 8556750[/snapback] :!: Ikke mer nei... Hvis det står mellom de 2, blir det nok den billigste som er den med blå nederst Men hva trengs f.eks. S-Video til? Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Eneste forskjellen er fargen nederts på tv'en.. 71B er blå nederst og 72B er sølvfarget nederst. 8556750[/snapback] :!: Ikke mer nei... Hvis det står mellom de 2, blir det nok den billigste som er den med blå nederst Men hva trengs f.eks. S-Video til? 8556851[/snapback] Mange apparater som har S-Video. Kameraer, dvd-spillere, TV-kort osv. Er et alternative til RCA-kontakt. Har man Scart-kontakt (noe de aller fleste TVer har?) finnes det Scart->S-Video-overganger til under en 100-lapp. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Har sett litt på en TV fra denne R8 serien da, men det er ikke nevnt hva kontrasten er... Forskjellene jeg ser fra R7 til R8 er at lystyrken er 550 cd/m2 istedet for 50 cd/m2, at det er 2 stk. HDMI kontakter istedet for 1 og at det er en S-Video kontakt på R8(Hva brukes den til?). (Da vet jeg ikke hva kontrasten på R8 TVen er da, den er sikkert bedre enn R7?)... 8556071[/snapback] R8-serien har 3 hdmi kontra 1 som det er på R7. Lenke til kommentar
Ekre Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Har sett litt på en TV fra denne R8 serien da, men det er ikke nevnt hva kontrasten er... Forskjellene jeg ser fra R7 til R8 er at lystyrken er 550 cd/m2 istedet for 50 cd/m2, at det er 2 stk. HDMI kontakter istedet for 1 og at det er en S-Video kontakt på R8(Hva brukes den til?). (Da vet jeg ikke hva kontrasten på R8 TVen er da, den er sikkert bedre enn R7?)... 8556071[/snapback] R8-serien har 3 hdmi kontra 1 som det er på R7. 8558738[/snapback] Hmmm Her på Prisguiden står det at det bare er 2 da... Lenke til kommentar
Ekre Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Eneste forskjellen er fargen nederts på tv'en.. 71B er blå nederst og 72B er sølvfarget nederst. 8556750[/snapback] :!: Ikke mer nei... Hvis det står mellom de 2, blir det nok den billigste som er den med blå nederst Men hva trengs f.eks. S-Video til? 8556851[/snapback] Mange apparater som har S-Video. Kameraer, dvd-spillere, TV-kort osv. Er et alternative til RCA-kontakt. Har man Scart-kontakt (noe de aller fleste TVer har?) finnes det Scart->S-Video-overganger til under en 100-lapp. 8558438[/snapback] OK... En rund ganske liten kontakt hvis jeg ikke tar feil... Har også en overgang fra S-Video->Scart, som jeg regner med det går ann og bruke motsatt også? (Den fulgte med mitt GeForce 7600 GT kort) Jeg trur det nå står mellom: Samsung LE32R71B fra R7 serien og Samsung LE32R87 fra R8 serien. Hva syns dere og har noen eventuelt noen erfaringer? (Rams gjerne opp fordeler med R8'n mot prisen til R7'n ) Lenke til kommentar
skyggefreaken Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Her er et rykende ferskt review av 32R87 http://www.hdtvtest.co.uk/Samsung-LE32R87BDX/ Synes du burde gå for den. Lenke til kommentar
kluh Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Hva syns dere og har noen eventuelt noen erfaringer? (Rams gjerne opp fordeler med R8'n mot prisen til R7'n ) 8565061[/snapback] Kjøpte LE32R87 fra Siba til 8990,- for et par uker siden. De økte prisen med 1000,- like etter og er nede i 9500 nå, men jeg tror hifi-klubben har den til 9000,- fortsatt. Dette er min første LCD-tv så jeg kan ikke pårope meg mye erfaring, men må vel si meg rimelig godt fornøyd foreløpig. Så vidt jeg har skjønt er den meget bra mhp. tilkoblingsmuligheter og bildekvalitet/lysstyrke vs. pris og må si meg enig i dette. Den har definitivt 3 hdmi-innganger - to i et panel bak og én i et sidepanel som ligger litt mer tilgjengelig på venstresiden. Det jeg har å utsette på denne, som jeg tviler på er bedre i eldre modeller er: * Menysystemet/fjernkontroll føles tregt/sluggish, som om det er lite batteri i fjernkontrollen. * Litt tungvint å bytte mellom forskjellige bildeformater og kilder, noe som forsterkes av tregheten i menyene. * Klarer ikke å få native oppløsning 1366x768 over hdmi-porten fra pc (se denne tråden). Dette er muligens en begrensning i Ati-skjermkortet mitt, men likefullt fryktelig irriterende siden jeg valgte å bygge en mediapc fremfor å kjøpe dvd/media-spiller/opptager. Lenke til kommentar
Ekre Skrevet 11. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2007 Hva syns dere og har noen eventuelt noen erfaringer? (Rams gjerne opp fordeler med R8'n mot prisen til R7'n ) 8565061[/snapback] Kjøpte LE32R87 fra Siba til 8990,- for et par uker siden. De økte prisen med 1000,- like etter og er nede i 9500 nå, men jeg tror hifi-klubben har den til 9000,- fortsatt. Dette er min første LCD-tv så jeg kan ikke pårope meg mye erfaring, men må vel si meg rimelig godt fornøyd foreløpig. Så vidt jeg har skjønt er den meget bra mhp. tilkoblingsmuligheter og bildekvalitet/lysstyrke vs. pris og må si meg enig i dette. Den har definitivt 3 hdmi-innganger - to i et panel bak og én i et sidepanel som ligger litt mer tilgjengelig på venstresiden. Det jeg har å utsette på denne, som jeg tviler på er bedre i eldre modeller er: * Menysystemet/fjernkontroll føles tregt/sluggish, som om det er lite batteri i fjernkontrollen. * Litt tungvint å bytte mellom forskjellige bildeformater og kilder, noe som forsterkes av tregheten i menyene. * Klarer ikke å få native oppløsning 1366x768 over hdmi-porten fra pc (se denne tråden). Dette er muligens en begrensning i Ati-skjermkortet mitt, men likefullt fryktelig irriterende siden jeg valgte å bygge en mediapc fremfor å kjøpe dvd/media-spiller/opptager. 8589599[/snapback] OK. Men høres bra ut. Men har fortsatt en god stund på meg da, så skal skjekke og følge med på priser osv. Og om jeg kommer over noe info om noen av de, som sier noe dårlig eller bra... Men hvis det er flere med erfaringer bare spytt ut! Lenke til kommentar
kluh Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 [..] * Klarer ikke å få native oppløsning 1366x768 over hdmi-porten fra pc (se denne tråden). Dette er muligens en begrensning i Ati-skjermkortet mitt, men likefullt fryktelig irriterende siden jeg valgte å bygge en mediapc fremfor å kjøpe dvd/media-spiller/opptager. 8589599[/snapback] OK. Men høres bra ut. Men har fortsatt en god stund på meg da, så skal skjekke og følge med på priser osv. Og om jeg kommer over noe info om noen av de, som sier noe dårlig eller bra... Men hvis det er flere med erfaringer bare spytt ut! 8591718[/snapback] En liten oppdatering. Man må bruke HDMI-port 2 for å få 1:1 pixelmapping og full oppløsning 1360x768 fra hdmi/dvi-port på pc. Lenke til kommentar
tmbn Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 I testen du nevner over på Samsung LE32R87BDX så står det under konklusjon og CONS (siste side): Won’t accept 1080p Dette står med uthevet skrift, så det er tydlig at HDTVtest vil si ifra at dette er noe man må tenke på. Hva betyr dette ? At den ikke kjører HD DVD og Blue Ray ? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Ikke riktig. Den tar ikke i mot et kildesignal som er 1080p. Alle blu-ray, hd-dvd-spillere og ps3 kan sende 720p ut. Så det er ikke nødvendigvis noe som er superviktig å tenke på. Lenke til kommentar
tmbn Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Ok! Men, siden de har uthevet dette, hva vil det bety ? Har det ingen betydning for noe, eller kun for personer sære interesser ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå