Gå til innhold

Noen spørsmål ang. ClarkConnect

Anbefalte innlegg

Har nå kjørt clarkconnect som filserver og har torrentflux gående i et par uker og er så langt ganske fornøyd.

Det er derimot et par ting jeg ikke finner ut av.

Går det an å få støtte for å pakke ut rar filer enten via putty eller filemanager i webmin?

Jeg har en Canon pixma iP5200R printer som ikke har innebygget driver i CC.

Hvordan skal jeg få innstallert denne?

Jeg har brukt drivere for pixma iP4200 på denne printeren under Ubuntu tidligere.

Jeg skulle også hatt et Gbit nettverkskort i denne maskinen. Anbefalinger?

Det innebygde på mitt MSI K9N Neo ser ikke ut til å være støttet av CC.

Hvordan får jeg lagt til mapper under ftp serveren?

En rask forklaring på hele ftp oppsettet hadde hvert fint.

Har lest noe om flexshare og har installert denne, men finner ikke ut hvordan man legger til mapper.

FTPserver er ikke livsnødvendig da jeg egentlig bare har bruk for lokal fildeling, men jag har opplevd problemer med å overføre større filer fra en klientmaskin til serveren via WLAN.

Andre vegen går det smertefritt.

Takker for alle tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som har noe forslag å komme med?

Begynner å få bruk for skriveren i allefall.

8599872[/snapback]

I mangel på bedre råd.. Last ned Kanotix, på den ligger det sikkert et automatisert skript for oppsett av skriver. Hva er galt med å kjøre Ubuntu forresten?

Ellers har jeg allerede liret utav meg en del info om oppsett av diverse på nett her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=763021&st=0

Hvis du kun skal dele på lokalt nett så er samba dritenkelt å sette opp. Hvis du ønsker litt bedre sikkerhet, er ssh og sshfs omtrent like enkelt, og trygt å bruke utenfor lokalnett.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe galt ved å kjøre Ubuntu, jeg kjører Ubuntu på min berbare og skal gå over til det på min mediapc etterhvert.

Da jeg skulle gå i fra win server 2003 for å få en lovlig lisens falt valget på ClarkConnect.

Samba har jeg satt opp, men jeg opplevd noen problemer med å overføre store filer fra min bærbare til serveren over WLAN.

Skriveren kan jeg bruke som en ren nettverksskriver da det er nettverkskort i den, men jeg har prøvd dette fra Ubuntu tidligere uten hell.

Noen som har oppsett av nettverksskriver i Ubuntu?

Da gjenstår problematikken med rar filer og nettverkskort.

Ved apt-get install unrar: E: Couldn`t find package unrar

Hvilket Gbit nettverkskort kan være støttet under CC?

Har prøvd det innebygde i hovedkortet samt et D-Link kort.

Lenke til kommentar
Samba har jeg satt opp, men jeg opplevd noen problemer med å overføre store filer fra min bærbare til serveren over WLAN.

Jeg har ikke opplevd problemer med dette, men har du dårlige signalforhold virker det naturlig. Du kan prøve sshfs istedet, jeg regner med det er like greit å sette opp i cc som i ubuntu:

$ sudo aptitude install sshfs

$ man sshfs

Ellers er det jo ingenting i veien for å kjøre det som bittorrrent på lokalt nett, for å få delt det opp i pakker. Hvis man først skal over på slike løsninger ville jeg kanksje valgt å skripte det opp selv med kombinasjon av checksum og dd-kommandoen for filpartisjonering.

Skriveren kan jeg bruke som en ren nettverksskriver da det er nettverkskort i den, men jeg har prøvd dette fra Ubuntu tidligere uten hell.

Noen som har oppsett av nettverksskriver i Ubuntu?

Sorry, noen andre har sikkert dette mye klarere enn meg, evt. post på Ubuntu forums.

Da gjenstår problematikken med rar filer og nettverkskort. Ved apt-get install unrar: E: Couldn`t find package unrar

Du har to versjoner. Den frie versjonen, som burde ligge i de vanlige pakkebrønnene, unrar-free, også har du den ufrie, som naturlig nok ligger i "multiverse" for ubuntu og heter unrar. Åpne pakkebrønnen multiverse, så tar du:

$ sudo aptitude update

$ sudo aptitude install unrar

Hvilket Gbit nettverkskort kan være støttet under CC?

Har prøvd det innebygde i hovedkortet samt et D-Link kort.

8619428[/snapback]

Stort sett det aller meste vil jeg tro. Driverstøtte følger kjerna, så det er i utgangspunktet uavhengig av distribusjon, men avhengig av kjerneversjon. Nå fordrer jo dette at cc utviklerne har kompilert inn alle relevante drivere som moduler i kjerna. For å finne ut av dette ville jeg ha lastet ned kanotix, og også sett om kanotix kan få satt opp skriveren din i samme slengen. Hvis kanotix klarer å sette opp nettverkskortet ditt (eller noen annen distro for den slags skyld), kan du rakst finne ut hvilken kjernemodul som skal brukes (kjernemodul=driver) ved å gjøre:

$ lsmod

(gir liste over alle kjernemodulene som er i bruk)

Lenke til kommentar

Unrar installerte jeg fra en .rpm pakke for fedora core 5 og har fått til å pakke opp ved bruk av terminalen i putty ssh client.

Det er bare å sette seg ned å pugge unrar komandoene ser det ut for.

Skriveren fikk jeg til ved velge network printer > raw connection.

Funker som en drøm.

Jeg har bra signal på WLAN, men problemet kommer nok av det trådløse nettverket.

Får se om jeg setter i kabelen ved overføring av store filer heretter.

Skal dra på den lokale datasjappa å se om jeg får prøvd et par nettverkskort å se hva som funker.

Takk for alle tips og hjelp.

Denne Linuxverdenen blir bare bedre og bedre.

Gjenstår bare å bytte ut XP med Ubuntu og muligens Linuxmce på den siste maskinen.

Lenke til kommentar
Det er bare å sette seg ned å pugge unrar komandoene ser det ut for.

$ unrar e filnavn

det er ikke verre, noen putter på - foran e av gammel vane, og klør seg i hodet.

Skal dra på den lokale datasjappa å se om jeg får prøvd et par nettverkskort å se hva som funker.

Hva med å sjekke kortet du har. Har du prøvd:

$ lspci

Se etter detaljer på kortet ditt, google.

Har du prøvd å få kortet til å funke med en live CD?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...