Gå til innhold

Oppsett for hvit bakgrunn

Anbefalte innlegg

Bilder med fullstendig hvit bakgrunn gjør et bra inntrykk på meg. Jeg, og sannsynligvis andre, er litt nysgjerrig på hvordan dere får dette til. Jeg antar at lysoppsettet gjør bakgrunnen hvit, og at dette ikke er redigert i ettertid. Målet er vel å få så jevnt og kraftig belyst bakgrunn som mulig. Få høre om deres oppsett!

Er bakgrunnen et slikt hus med belysning innenfra?

Hvit bakgrunn med mengder kraftig fotobelysning?

Egen blits (evt. flere) til å belyse bakgrunn?

Overeksponere bildet, men likevel bevare resulatet av forgrunnen/motivet?

Andre oppsett jeg ikke har kommet på?

Jeg håper det finnes triks og oppsett for oss som ikke har fullt studio og kun én ekstern blits.

Få gjerne se bilder av oppsettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis er disse bildene tatt i studio.. Hvit bakgrunn (enten studio bakgrunn eller ett laken som nevnt over) Med god belysning (studio blizer feks) er somregel det du trenger for å få gode bilder med hvit bakgrunn :]

Lenke til kommentar
Vanligvis er disse bildene tatt i studio.. Hvit bakgrunn (enten studio bakgrunn eller ett laken som nevnt over) Med god belysning (studio blizer feks) er somregel det du trenger for å få gode bilder med hvit bakgrunn :]

8574800[/snapback]

Klart, klart. Derfor spør jeg om tips til oss fattige eller ikke-fullt-så-engasjerte amatører for å kunne oppnå tilnærmet effekt med billige lamper og/eller kun én ekstern blits.

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg sliter med den forbanna belysningen.

Lagde et lite studio av a4 ark for å lære meg basics i lyssetting. da for å få helt utbrent bakgrunn.

Jeg brukte 2 lamper + pop-upen men resultatet ble langt fra bra.

Det var klin umulig å få mesteparten av belysningen på bakgrunnen, og for å få utbrent bakgrunn måtte det så mye lys til at motivet ble altfor lyst det også.

Får snart SB-800 så da skal jeg forske mer, men ser for meg at det er lettere å belyse menneske portrett, enn små ting som legoklosser og slikt.

Annebfalr dere 3 lamper på bakgrunn for å eliminere skygger, og så 1-2 lamper på motivet?

Lenke til kommentar

Et lite tips: Bruk histogrammet som lysmåler. Bruk kun blitzen du har på bakgrunnen først, og prøv deg frem til du akkurat overeksponerer bakgrunnen (altså at kurven er helt til høyre i histogrammet). Kan være litt jobb å få lyset spredd likt utover bakgrunnen (vet ikke hvor stor bakgrunn du jobber med)

Lenke til kommentar

Går og an å lage refleksjoner fra blitz med f.eks aluminiumsfolie, så du får gjenstanden du tar bilder av lys rundt heile, og heller bruke to sterke lys/lyskastere på bakgrunnen!! Har enda ikkje testet det ut sjølv, men har hørt rykter om at det skal funke..

(Og seff, det blir brukt eit kvitt laken eller ei stor kvit papp-plate e.l i bakgrunnen!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...