andm Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Bilder med fullstendig hvit bakgrunn gjør et bra inntrykk på meg. Jeg, og sannsynligvis andre, er litt nysgjerrig på hvordan dere får dette til. Jeg antar at lysoppsettet gjør bakgrunnen hvit, og at dette ikke er redigert i ettertid. Målet er vel å få så jevnt og kraftig belyst bakgrunn som mulig. Få høre om deres oppsett! Er bakgrunnen et slikt hus med belysning innenfra? Hvit bakgrunn med mengder kraftig fotobelysning? Egen blits (evt. flere) til å belyse bakgrunn? Overeksponere bildet, men likevel bevare resulatet av forgrunnen/motivet? Andre oppsett jeg ikke har kommet på? Jeg håper det finnes triks og oppsett for oss som ikke har fullt studio og kun én ekstern blits. Få gjerne se bilder av oppsettet. Lenke til kommentar
Vaffel89 Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Du kan f.eks bruke et hvitt laken som du setter så det blir buet, altså ingen rette vinkler. Og muligens 3-punkts lyssetting for å fjerne evt. skygger du ikke vil ha med. Lenke til kommentar
dynamic Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Du kan bruke en ekstern blitz til å overeksponerer bare bakgrunnen, det har jeg gjort på bildet under. Dette bildet jeg har tatt, er bakgrunnen opprinnelig hvit. Jeg har gjort bildet negativt. Endret 7. mai 2007 av dynamic Lenke til kommentar
Bamse_ Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Vanligvis er disse bildene tatt i studio.. Hvit bakgrunn (enten studio bakgrunn eller ett laken som nevnt over) Med god belysning (studio blizer feks) er somregel det du trenger for å få gode bilder med hvit bakgrunn :] Lenke til kommentar
andm Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Vanligvis er disse bildene tatt i studio.. Hvit bakgrunn (enten studio bakgrunn eller ett laken som nevnt over) Med god belysning (studio blizer feks) er somregel det du trenger for å få gode bilder med hvit bakgrunn :] 8574800[/snapback] Klart, klart. Derfor spør jeg om tips til oss fattige eller ikke-fullt-så-engasjerte amatører for å kunne oppnå tilnærmet effekt med billige lamper og/eller kun én ekstern blits. Endret 9. mai 2007 av Ostekjeks Lenke til kommentar
Bamse_ Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Aha :] Nå er jeg litt mer med Ett stort hvitt laken, ett stort vindu som slipper inn godt med dagslys eller en type arbeidslampe (de gir relativt godt lys vil jeg tro ) Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Jeg sliter med den forbanna belysningen. Lagde et lite studio av a4 ark for å lære meg basics i lyssetting. da for å få helt utbrent bakgrunn. Jeg brukte 2 lamper + pop-upen men resultatet ble langt fra bra. Det var klin umulig å få mesteparten av belysningen på bakgrunnen, og for å få utbrent bakgrunn måtte det så mye lys til at motivet ble altfor lyst det også. Får snart SB-800 så da skal jeg forske mer, men ser for meg at det er lettere å belyse menneske portrett, enn små ting som legoklosser og slikt. Annebfalr dere 3 lamper på bakgrunn for å eliminere skygger, og så 1-2 lamper på motivet? Lenke til kommentar
andm Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 Hi-hi, jeg har to blitser nå. Det gjør ting litt lettere. Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Et lite tips: Bruk histogrammet som lysmåler. Bruk kun blitzen du har på bakgrunnen først, og prøv deg frem til du akkurat overeksponerer bakgrunnen (altså at kurven er helt til høyre i histogrammet). Kan være litt jobb å få lyset spredd likt utover bakgrunnen (vet ikke hvor stor bakgrunn du jobber med) Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Går og an å lage refleksjoner fra blitz med f.eks aluminiumsfolie, så du får gjenstanden du tar bilder av lys rundt heile, og heller bruke to sterke lys/lyskastere på bakgrunnen!! Har enda ikkje testet det ut sjølv, men har hørt rykter om at det skal funke.. (Og seff, det blir brukt eit kvitt laken eller ei stor kvit papp-plate e.l i bakgrunnen!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå