Gå til innhold

D40, D40x, D80

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Mange spør om det samme, også jeg, men det er fortsatt noe jeg lurer på.

Har i det siste sett på endel bilder tatt med bl.a kompakt, fujifilm 5600, nikon D50.

Forskjellene var mildt sagt enorme, tatt under like forhold på auto.

Nikon tok her seieren med glans, så jeg er vel bestemt på nikon speilrefleks nå.

D80 selges nå som kit med AF-S DX 18-135 mm f/3.5-5.6G IF-ED objektivet med sb400 blits til 8750.

Som jeg har vært inne på før så tar jeg mest bilder av typen familiefester med litt dårlig belysning og tenker da å skru opp iso-verdien til f.eks 800.

Vil D40 automatisk ha mindre støy på grunn av færre Mp, eller vil D80 ha like lite støy på grunn av bedre teknikk selv med flere Mp.

Hvis man tar samme bilde under like forhold med D40x og D80, vil D40x ha mer støy da eller er kameraet så likt som D80 som noen påstår at det vil gi bilder med like lite støy som D80?.

Jeg har også lest endel om hva som er vanskeligst, betjeningsmessig, for nybegynnere.

Men er ikke benevninger og menyer like på kameraer, slik at det er like "vanskelig" å forholde seg til lukketider og blender på D40 kontra D80?

Vil D40`s visualisering være til så god hjelp at det er mye lettere å bruke det, eller vil det være en like stor fordel med flere hjul og knapper som D80 har?

Kan man samle noen punkter som viser hovedforskjellene mellom kameraenes muligheter, slik at man ser hva man får av ekstramuligheter ved å velge D80?

Det hadde vært greit med en sammenligningstest på disse kameraene, tilsvarende hva som er gjort på andre kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...