Gå til innhold

Konfirmasjon - Kristelig eller humanistisk?

Anbefalte innlegg

definerer du månen som en planet? :hmm: jeg har ihvertfall ikke fått med meg at vi har bemannet Mars med mennesker ennå.

uansett er det irrelevant for diskusjonen, for du mener at vi stammer fra mennesker fra rommet, selv om det er vitenskapelig bevist at vi stammer fra APER!

8605360[/snapback]

Nei det er det vel ikke.

Aper og mennesker har samme stamfedre.

Kanskje du skal gjøre naturfag leksene dine?

Om jeg hadde vært kristen og jeg hadde hørt om noen som konfirmerer seg kristent bare for å få mer penger hadde jeg blitt fornærma. Skjønner ikke at folk gidder -_-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Borgerlig. Det du lærer der, får du bruk for senere i livet, uansett om du "ser lyset" senere i livet. Motsatt blir det verre med.

8626970[/snapback]

Hva lærer man på borgerlig konfirmasjon som man ikke har muligheten til å lære ellers i livet?

Lenke til kommentar

Konfermerte meg aldri. Hadde fest med slekt og venner og fikk noen gaver og penger. Grei deal.

Har venner/bekjente som har fått beskjed om at hvis de ikke konfirmerer seg kristelig så får de ikke gaver av foreldre og andre slektninger. Det er på trynet.

Er du kristen, konfirmer deg kristelig. Er du ikke, drit i det eller konfirmer deg borgerlig hvis du føler for det.

Lenke til kommentar
uansett er det irrelevant for diskusjonen, for du mener at vi stammer fra mennesker fra rommet, selv om det er vitenskapelig bevist at vi stammer fra APER!

Ikke aper... vi stammer fra noe som ligner aper, men IKKE aper.. Dersom du får kontakt med en som jobber med vitenskap på det omerådet, og sier at vi stammer fra aper... er jeg ganske sikker på at han vil svare, ja, men at det ikke er i nærheten av de apene vi kan se i dag. Ja, det er irrelevant... Men jeg tipper jeg svarte på noe. hehe, bare så ingen missforstår.. dette har ingen verdens ting med rommet og gjøre!

Hva lærer man på borgerlig konfirmasjon som man ikke har muligheten til å lære ellers i livet?

Har aldrig tenkt på konfirmasjon som noe som angår lære.. :)

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar
Har venner/bekjente som har fått beskjed om at hvis de ikke konfirmerer seg kristelig så får de ikke gaver av foreldre og andre slektninger. Det er på trynet.

Er du kristen, konfirmer deg kristelig. Er du ikke, drit i det eller konfirmer deg borgerlig hvis du føler for det.

8628428[/snapback]

Slik var det med meg. Jeg nølte litt og fikk derfor streng beskjed om at da kunne jeg bare Glemme invitering av gjester, og gaver kunne jeg se langt etter. Lange diskusjoner hadde vi også, selv om alt jeg hadde sagt var "Jeg vet ikke om jeg har lyst til å konfirmere meg kirkelig". Men jeg klandrer ingen, religion fucker med hodene til folk.

Ditto om rådet du gir.

Endret av rtr
Lenke til kommentar

Eg konfirmerte meg borgarleg i vår, angrar ikkje på da... (Foresten har da skifta namn til humanistisk konfirmasjon, men eg likar borgarleg betre :p ) Dersom du ikkje føler deg kristen, konfirmer deg borgarleg eller ikkje konfirmer deg... ikkje konfirmer deg kristeleg pga. alle vennene dine gjer da... du vil få nye vener på den borgarlege konfirmasjonen.

Ein stemme til på borgarleg

Lenke til kommentar

Hvis du synes at kirker bør rives fordi de bare er noe tull, så bør du konfirmere deg gjennom Humanetisk forbund.

Man trenger ikke å gå i kirka hver søndag og be hver kveld for å konfirmere seg i kirka. Hvis du synes kirken er en del av norsk kultur og hvis du hadde syntes det hadde vært trist hvis alle kirker skulle rives eller bygges om til konserthaller (ellerno), så bør du konfirmere deg kristelig.

Jeg ber aldri, går aldri i kirka (bortsett fra dåp, konfirmasjon, bryllup, begravelse), bryr meg ikke noe særlig om kirkens syn på sex, ekteskap, hviledag og sånn, men jeg konfirmerte meg i kirka, og det er ikke noe jeg angrer på. Jeg synes kirken er en del av norsk kultur og at kristendommen bygger på stort sett gode verdier, så jeg ser ingen grunn til å være opprørsk og konfirmere seg borgerlig bare fordi det ikke er vitenskapelig bevist at Gud eksisterer.

Med tanke på Guds eksistens så kan jeg ikke akkurat si at jeg er virkelig tror på at han finnes. Så slik sett er jeg vel en agnostiker som grenser mot ateisme, men likevel synes jeg ikke at det er det som er hovedpoenget. For meg handler kristendommen/kirka like mye om kultur, tradisjon og verdier som om tilbedelse av en skikkelse som det ikke engang er sikkert at finnes.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det burde ikke være noe som heter Borgerlig konfirmasjon da det ikke er noen dåp å "konfirmere".  I en Konfirmasjon skal du bekrefte en tro som ble gitt deg når du ble døpt.

Finnes det borgerlige Bar-Mitzaer?

8952932[/snapback]

Tviler på det, tror at hvis du er jøde har du ikke noe valg. Desuten er vel Bar/Bat-mitzvaer en ting foreldrene ordner?

Lenke til kommentar

Flott at hun har mot til å velge selv, men dumt at familien hennes ikke respekterer og støtter henne for det valget hun tar. Vel vel, nå har hun kanskje lært litt mer om dem hun er i slekt med. :hm:

Lenke til kommentar

Jeg og én annen i klassen min konfirmerte oss borgerlig. De andre måtte dra på tragiske bibelsamlinger osv. hele året. Tror vi trengte to samlinger, hvor en varte en helg. Mange følger vel bare tradisjonen i familien. Hvis du selv får velge, vil jeg anbefale borgerlig, forutsatt at du er ateistisk. De fleste er vel bare ute etter pengene, og det er mindre styr med borgerlig konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eg valgte humanistisk fordi heilt sida eg var rundt 6 år og hadde fått min første KRL-time på skulen så fant eg ut at dette ikkje var noko for meg. Tror det var noko av det første eg sa til min mor etter den timen :p

Etter eg valgte humanistisk så byrje mamma og pappa å kalla meg hedningen :( Ikkje at det er så gale, men eg trur folk får den oppfatninga av at eg er ein gal kyrkjebrennar... Forbanna vere tidleg black metal! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...