Gå til innhold

Konfirmasjon - Kristelig eller humanistisk?

Anbefalte innlegg

Herregud, jeg er så utrolig usikker! Aner seriøst ikke hva jeg skal velge. Skulle vært på en humanistisk konf. og en kristelig konf. og sett hva de gjør vet du...

8565262[/snapback]

Du ser ikke på deg selv om kristen på noe vis? Hvorfor skulle kristen konfirmasjon da engang være en mulighet?

Enten borgerlig eller lag noe selv mener nå jeg.

Eventuelt, hvis det er sånn at alle du kjenner skal ha kristelig, og bestemor nekter deg penger uten, ta kristelig. Det er ikke akkurat et livsforandrende valg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herregud, jeg er så utrolig usikker! Aner seriøst ikke hva jeg skal velge. Skulle vært på en humanistisk konf. og en kristelig konf. og sett hva de gjør vet du...

8565262[/snapback]

Om du ikke føler deg spesielt kristen, er nok ikke kristelig konfirmasjon noe for deg. Det kommer ikke til å gi deg noenting du ikke kan få fra en borgerlig konfirmasjon.

Lenke til kommentar

På en kristelig konfirmasjon står presten og stiller spørsmål til ungene, som når de ikke kan svare, likevel får svaret tilhvisket av ham selv eller noen av foreldrene. På en borgerlig konf skjer det vel ingen verdens ting annet enn at fjortisene stiller seg opp på en scene eller noe så de foresatte ser hvor uproporsjonerte og tåpelige de ser ut i dress, hvorpå kanskje en eller to av dem, hvis det finnes noen som er oppvakt nok, holder tale.

Lenke til kommentar
På en kristelig konfirmasjon står presten og stiller spørsmål til ungene, som når de ikke kan svare, likevel får svaret tilhvisket av ham selv eller noen av foreldrene.

8567568[/snapback]

Dette er det slutt på nå. Var i alle fall ikke noe slikt da jeg konfirmerte meg. Ingenting.

Lenke til kommentar
Eventuelt, hvis det er sånn at alle du kjenner skal ha kristelig, bestemor nekter deg penger uten, og du ikke har prinsipper eller mot nok til å takle gruppepresset, ta kristelig. Det er ikke akkurat et livsforandrende valg.

Fixed.

8565852[/snapback]

Jeg har prinsipper i dag, men tror ikke jeg var fullt like standhaftig i mine yngre dager. Om jeg måtte velge, når jeg var 15, mellom 5000,- spenn fra bestemor eller borgerlig konfirmasjon tror jeg ikke akkurat jeg hadde tenkt meg om to ganger.

Lenke til kommentar

Husk bare at prinsipper er for de situasjonene hvor du er for lat eller forvirra til å ta en selvstendig gjennomtenkt beslutning, og at det ikke er noe ærefullt i å benytte seg av dem i tide og utide (som man skulle tro mange mente).

Lenke til kommentar

Borgerlig er en fin seremoni som legger vekt på det dennesidige livet; det vil si at alle kan få noe ut av det. Kristelig konfirmasjon krever i det minste en positiv holdning til den kristne tro, og hvis du har det, kan du jo bare kjøre på.

Jeg stemmer på borgerlig.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at borgerlig konfirmasjon gir bedre kunnskap for dette livet enn en kristelig konfirmasjon, som jeg selv var gjennom. Det var et stort fokus på bibelvers og snakk rundt det, men ikke mye informasjon om ting som sex, etikk o.l. som jeg kan forestille meg er mer åpne temaer i den borgerlige setting, uten at jeg har personelig erfaring fra det.

Lenke til kommentar
Har nettopp vært på kristelig konfirmasjon og har begynt å tenke på at neste år er det min tur. Men jeg lurer veldig på om jeg skal konfirmere meg kristelig eller humanistisk! Jeg ser langt ifra på meg selv som kristen, så tror jeg heller litt mot humanistisk.

Noen som har noe å si ang. valget? Positive/negative sider ved begge typer? Eller kanskje noen har opplevd begge deler og kan fortelle litt?

8551501[/snapback]

Om du er "sterk i troen" bør du velge kristelig.

Om du ikke vet helt velger du det som gir flest fordeler i form av penger og det du tror blir morsomst.

Om du er brennsikker på at det ikke finnes en gud velger du humanistisk.

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at borgerlig konfirmasjon gir bedre kunnskap for dette livet enn en kristelig konfirmasjon, som jeg selv var gjennom. Det var et stort fokus på bibelvers og snakk rundt det, men ikke mye informasjon om ting som sex, etikk o.l. som jeg kan forestille meg er mer åpne temaer i den borgerlige setting, uten at jeg har personelig erfaring fra det.

8577633[/snapback]

Jeg opplevde at borgerlig konfirmasjon var akkurat slik du beskriver her. Ting du kan bruke i dette livet, ja.

Lenke til kommentar
Om du er brennsikker på at det ikke finnes en gud velger du humanistisk.

8577810[/snapback]

Borgerlig konfirmasjon er religiøst nøytralt, og kan "brukes" av alle. Valget bør egentlig være andre veien - er man kristen, eller mener den kirkelige tradisjonen er viktigst, velger man kristelig. Er man lite eller ikke religiøs, og ikke har noen særlig forbindelse til den kristne tradisjon, får man mye mer ut av en borgerlig kurs/seremoni.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg valgte borgelig fordi jeg ikke er kristen. Må si at jeg er veldig fornøyd med valget :) I "forberedelsestiden" hørte vi et foredrag av en tidligere rusmisbruker som fortalte om valg og hvordan det var som rusmisbruker, også så vi på en film som viste sørstatrasismen med kukluxklan og alltid hadde vi forskjellige leker og rollespill som gjorde at vi fikk bryne oss om valg og egoisme.

Sermonien var mye bedre enn hva jeg har sett den kristne konf. kan bidra med. Masse tøff musikk og taler uten teite ritulaler (rimer :p ). humanistisk konf. ftw :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...