Gå til innhold

Konfirmasjon - Kristelig eller humanistisk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
gi blaffen i de kristelige hyklerne som mener at du har "solgt deg selv for noen tusenlapper";

8553354[/snapback]

Siden det sitatet ligner mistenkelig på noe jeg skrev, så vil jeg presisere at det ikke passer i sammenhengen, da jeg er verken kristen eller hyklersk. :cool:

Lenke til kommentar

Hmm, så mange som sier at borgerlig konfirmasjon er noe tull. De som derimot har konfirmert seg borgerlig og vært gjennom det sier at det er et kjemefint opplegg.

Jeg ser mer på konfirmasjon som en fest for å markere den startende overgangen til voksenlivet enn akkurat det å konfirmere dåpen. Og det er ikke aktuelt å la være konfirmasjon.

Lenke til kommentar

eg er borgerlig konfirmert - jeg skriver under på at det er noe tull. Tipper min bror syns det samme. (påtvunget seff, ikke frivillig valgt).

Hva i huleste skal man med en tullete konfirmasjon, når man kan droppe det og heller ha fest hjemme. Penger spart og penger tjent. Bare teite folk som bryr seg om ritualer.

Konfirmasjon har kun 1 formål, og det er for fjortisen å skaffe mest mulig cash. Det er en beinhard konkuranse om å dra inn mest mulig cash, ingen snakker om det men det eksisterer. Han som får mest vinner. Det å dille med kirke eller borgerlig er kun salgsargumenter for å forsøke å fremstå på en måte for å få mer cash. Ergo, du konfirmerer deg ikke borgerlig om slekta er kristen eller *grøss* muslimsk.

Det er kun cash som teller.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
gi blaffen i de kristelige hyklerne som mener at du har "solgt deg selv for noen tusenlapper";

8553354[/snapback]

Siden det sitatet ligner mistenkelig på noe jeg skrev, så vil jeg presisere at det ikke passer i sammenhengen, da jeg er verken kristen eller hyklersk. :cool:

8553815[/snapback]

Det var ikke ment som et personangrep mot deg :)

Lenke til kommentar

De fleste jeg kjenner som har tatt borgerlig konfirmasjon, har vært fornøyd med opplegget. De har følt at de har lært noe og fått noe ut av opplegget. De fleste jeg kjenner som har konfirmert seg i kirka uten å være kristen har følt at det har vært bortkasta tid.

At du, DarkSlayer, mener at det er peng som er viktigst betyr ikke at alle andre mener det. Jeg synes ærlig talt at det er frekt å påstå at alle som konfirmerer seg gjør det for pengene. Jeg gjorde det ikke for pengene, selv om det var kult å få noen tusenlapper mellom hendene. Det jeg sitter igjen med i ettertid er ikke pengene, de er blåst vekk på godteri og dritt, det er gruppemøtene, seremonien og festen.

Lenke til kommentar

slett ikkje frekt. Er en generell påstand, den vil ikke dekke alle, men det bryr jeg meg ikke om :)

Har ikke truffet en fjortis som IKKE siklet på pengene ...

Men de fleste blir tvunget til å konfirmere seg av foreldrene ... hadde det vært frivillig, så hadde ingen giddet å gjort det om ikke så mye penger hadde stått på spill.

Lenke til kommentar

Jeg synes borgerlig konfirmasjon var helt greit, kunne i alle fall ikke tenkt meg kristelig konfirmasjon. I ettertid kunne jeg godt sett for meg å droppe konfirmasjon. Overgangen fra "barn" til "voksen" feies uansett bedre (og på et mer riktig tidspunkt) i russetiden.

Lenke til kommentar

Helt enig med klilleng der, det virker som om du neste har bestemt deg for å ta borgerlig og da er det fint for deg. Hvis andre mener annet får det være opp til dem, det er hva du mer konfirmasjon er som har noe å si uansett!

Lenke til kommentar

Jeg er konfirmert borgerlig; og konseptet var omtrentlig:

- Lære om ikke-religiøs moral og etikk i voksenlivet

- Møte en haug med nye likesinnede mennesker (ateister / humanister etc.)

- Lære om det å søke jobb

- Lære om seksualitet

- Man er borte fra foreldrene sine ett døgn på slutten

- Man er i rampelyset, og ens introduksjon til voksenlivet blir feiret

Det er like mye tull som julaften, nyttårsaften, påsken 17. mai, 1. mai og sankthans.

Alle er obskure ritualer hvor man feirer ubetydelige hendelser, gratis fridager som ingen trenger.

Ærlig talt tror jeg mennesker har godt av å bli feiret litt og å feire andre litt -- ellers er det lett for folk å glemme at det er noen som bryr seg om dem.

Kjæresten til kameraten min er Jehovas Vitne, og på kan ikke leve uten dem på grunn av reglene hun er påført og lever etter.

Regler som hun er opplært til å følge hindrer henne i å leve utenfor miljøet hun vokste opp i, fordi hun tror disse reglene er de eneste riktige...

Og reglene fungerer ikke i andre miljøer enn i Jehovas Vitner -- så nå er det brudd mellom dem fordi hun ikke kan forlate reglene fordi hun er opplært til å tro.

Vi har godt av å feire litt...

Lenke til kommentar
Hvorfor har man humanistisk konfirmasjon da?

8552381[/snapback]

For at de som ikke er kristne også skal få "konfirmere seg". En slags nå-er-jeg-voksen-fest som plaster på såret for ateister.

Jeg synes det er noe stort tullball, og mener at det eneste alternativet til kristelig konfirmasjon er ingen konfirmasjon.

En sommerfest kan man arrangere uansett, privat.

8552409[/snapback]

Det borgerlige opplegget der jeg bodde var ut fra det jeg hørte veldig bra. Det er jo også slik at så og si alle kulturer har en eller annen form for konfirmasjon, det er viktig ikke bare for den som konfirmeres, men også for familien.

Både kristen og borgerlig konfirmasjon er jo nå-er-jeg-voksen-fest, hvorfor er borgerlig kun et plaster på såret, mens kristen er ok?

Orker man å fikse en fest selv er jo det like mye en konfirmasjon, uansett om du vil kalle det en sommerfest.

Vil si det kommer helt an på opplegget der du bor. Noen steder er sikkert borgerlig rent smør. Andre steder kan det dog være nyttige foredrag, en del interessante workshops, og ikke minst mulighet for å bli kjent med andre personer med nogenlunde sammenfallende meninger.

Forhør deg med de som har konfimert seg borgerlig der du bor og sjekk om det var noe særlig, hvis ikke ha en privatfest. Ikke konfimer deg kristent hvis du ikke er kristen :p

Jeg gjorde det (fordi alle andre gjorde det) og meldte meg ut av statskirken rett etter den siste seremonien. Var morsomt å diskutere med konfirmasjonsveilederen, men bortsett fra det var hele konfirmasjonsskolen Jesuspjatt fra ende til annen, man blir lei hvis det ikke er noe man tror på.

Lenke til kommentar
Det borgerlige opplegget der jeg bodde var ut fra det jeg hørte veldig bra. Det er jo også slik at så og si alle kulturer har en eller annen form for konfirmasjon, det er viktig ikke bare for den som konfirmeres, men også for familien.

I vår kultur så er det vel heller russetiden som passer som "nå er jeg voksen"-fest. :D

Både kristen og borgerlig konfirmasjon er jo nå-er-jeg-voksen-fest, hvorfor er borgerlig kun et plaster på såret, mens kristen er ok?

8563393[/snapback]

Fordi den kristne konfirmasjonen av en eller annen grunn er gjort til sakrament, og er dermed en naturlig del av den religiøse overtroen som kristendommen er. Er man kristen, så antar jeg man er interessert i å følge "den kristne lære" som altså inkluderer denne tingen kalt konfirmasjon. Dersom man ikke er kristen, så ser jeg ikke det store poenget i å "kopiere" dette snodige ritualet.

Men for all del, det er sikkert en fin anleding til å samle familie og venner for en hyggelig fest.

Lenke til kommentar
I vår kultur så er det vel heller russetiden som passer som "nå er jeg voksen"-fest.  :D

Jepps, det har blitt slik. Er jo en trend at russen drar den lengre og lengre, og bruker mer og mer penger og tid på russefeiringen, noe som ble forutsett når den tradisjonelle konfirmasjonen fikk mindre plass. Vi har jo fortsatt konfirmasjon dog, og selv mener jeg det kan være greit da familie har heller liten plass i russefeiringen ;)
Fordi den kristne konfirmasjonen av en eller annen grunn er gjort til sakrament, og er dermed en naturlig del av den religiøse overtroen som kristendommen er. Er man kristen, så antar jeg man er interessert i å følge "den kristne lære" som altså inkluderer denne tingen kalt konfirmasjon. Dersom man ikke er kristen, så ser jeg ikke det store poenget i å "kopiere" dette snodige ritualet.

Men for all del, det er sikkert en fin anleding til å samle familie og venner for en hyggelig fest.

8563543[/snapback]

Som jeg forsøkte å belyse er ikke borgerlig konfirmasjon nødvendigvis noen "kopi". Man legger den jo naturlig nok til samme tid som kristen konfirmasjon da man helst gjør dette samtidig som jevnaldrende, men alle kulturer har sine overgangsritualer. Jeg ser iallefall ikke hvorfor borgerlig konfirmasjon skulle miste sin verdi kun fordi vi har et flertall som konfirmerer seg kristent.

Det er hva man gjør det til I guess, noen steder virker kanskje borgerlig mer som en kopi enn andre steder.

Lenke til kommentar
Som jeg forsøkte å belyse er ikke borgerlig konfirmasjon nødvendigvis noen "kopi". Man legger den jo naturlig nok til samme tid som kristen konfirmasjon da man helst gjør dette samtidig som jevnaldrende, men alle kulturer har sine overgangsritualer.

Jeg tenker som så: Hadde vi hatt noe som het borgerlig konfirmasjon, dersom det ikke var noen kristen konfirmasjon? Min fornuft sier "nei". :)

Jeg ser iallefall ikke hvorfor borgerlig konfirmasjon skulle miste sin verdi kun fordi vi har et flertall som konfirmerer seg kristent.

Vet ikke hva flertall har med saken å gjøre. Jeg aner ikke hvor mange som gjør hva, men det mest sannsynlige er vel som du sier, en overvekt av kristen konfirmasjon.

Selv valgte jeg å ikke konfirmere meg, fordi jeg ikke ser på meg selv som personlig kristen.

Lenke til kommentar
Jeg tenker som så: Hadde vi hatt noe som het borgerlig konfirmasjon, dersom det ikke var noen kristen konfirmasjon? Min fornuft sier "nei".  :)
Vi hadde coming-of-age ritualer før vi ble kristnet, og hadde vi ikke endt opp som kristne hadde de da naturlig nok utviklet seg til en eller annen form for overgangsrituale. Kanskje det ikke hadde blitt kalt borgerlig konfirmasjon, men vi hadde nok hatt en coming-of-age fest.

Ja, borgerlig konfirmasjon i dag er naturlig nok inspirert av kristen konfirmasjon, men vil likevel ikke si at den er ubrukelig eller et plaster på såret. Vi ville fortsatt hatt borgerlig konfirmasjon selv om Norge plutselig ble avkristnet over natten.

Lenke til kommentar

Og fremdeles jul, da vi rundt juletider hadde slutten-av-året fest hvor vi spiste alt fra det gamle året og begynte å slakte og dyrke på nytt.

Nå så har vi krim som kan overta hovedpoenget i påsken; og livgivingsritualer.

Whodunnit?-er

Jeg er resultatet av noe som hendte i påsken, min bror, min andre bror, min sønn, min kusine, min andre kusine, min tredje kusine, min ene fetter...

En tid hvor vi kan feire livet og døden; egget...

Det døde egget fylt med sjokolade :D

Og vi kan spise harepuser...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...