Gå til innhold

Konfirmasjon - Kristelig eller humanistisk?

Anbefalte innlegg

Har nettopp vært på kristelig konfirmasjon og har begynt å tenke på at neste år er det min tur. Men jeg lurer veldig på om jeg skal konfirmere meg kristelig eller humanistisk! Jeg ser langt ifra på meg selv som kristen, så tror jeg heller litt mot humanistisk.

Noen som har noe å si ang. valget? Positive/negative sider ved begge typer? Eller kanskje noen har opplevd begge deler og kan fortelle litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke er kristen, og respekterer kristendommen som religion, så er det vel gitt at du konfirmerer deg borgelig, eller ikke i det hele tatt.

Min erfaring med konfirmasjon er at det dessverre er svært mange, om ikke de fleste, som bare konfirmerer seg på grunn av den potensielle inntekten i form av gaver fra slekt og bekjente.

E; kan vel også legge til noen positive/negative sider.

Positive sider ved å ikke konfirmere deg: En konfirmasjon er jo bekreftelsen på dåpen din, og ved å ikke konfirmere deg viser du jo at du velger å gå bort fra barnetroen. Og som jeg nevnte, så handler det vel også gjerne om respekt for de som faktisk er kristen og som konfirmerer for annet enn pengene.

Negative sider: Alle vennene dine vil få 5 til 15-tusen spenn rett inn på kontoen, du vil fortsatt være en fattig fjortiss.

Spørsmålet er vel gjerne om din selvrespekt kan kjøpes for den summen.

Endret av Boheme Netter
Lenke til kommentar

Jeg var litt sånn som deg var usikker på hva jeg skulle velge,jeg valgte en kristelig konfirmasjon,desverre så valgte jeg det pågrunn av at mine venner også valgte det.Det beste rådet jeg kan gi deg er å velge etter hva du selv vil,selv om det kan vær veldig vanskelig særlig når dine venner velger det motsatte.

Jeg har ikke angret på at jeg valgte en kristelig konfirmasjon,selv om jeg ikke var kristen da eller ble kristen seinere.

Sosialt og kjekt opplegg som jeg kommer til å huske lenge.

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar

Er du kristen, velg kristen konfirmasjon. Er du ikke kristen, dropp konfirmasjon.

Det var mitt tips.

Og har du noenlunde forståelsesfulle foreldre, så kanskje du får litt cash likevel, selv om du dropper konfen. Hvis ikke, så kan du ihvertfall tenke at du ikke solgte deg for noen tusenlapper..

Lenke til kommentar
Hvorfor har man humanistisk konfirmasjon da?

8552381[/snapback]

For at de som ikke er kristne også skal få "konfirmere seg". En slags nå-er-jeg-voksen-fest som plaster på såret for ateister.

Jeg synes det er noe stort tullball, og mener at det eneste alternativet til kristelig konfirmasjon er ingen konfirmasjon.

En sommerfest kan man arrangere uansett, privat.

Lenke til kommentar

Å avstå fra å ha det fint og få seg noen materielle goder av symbolske grunner er like mye tullball. Om det ikke finnes en gud så er det heller ingen som kan straffe deg for slike "umoralske" påfunn. Og hvorfor skulle man ellers avstå fra konfirmasjon om man har lyst? Fordi man er redd for hva andre skal si? Det er i alle fall en overfladisk grunn.

Å avstå fra konfirmasjon, kirkelig eller borgerlig, bare av symbolske grunner og ikke fordi man genuint ikke har lyst, er bare tåpelig.

Lenke til kommentar
Å avstå fra å ha det fint og få seg noen materielle goder av symbolske grunner er like mye tullball. Om det ikke finnes en gud så er det heller ingen som kan straffe deg for slike "umoralske" påfunn.

Og hvorfor skulle man ellers avstå fra konfirmasjon om man har lyst? Fordi man er redd for hva andre skal si? Det er i alle fall en overfladisk grunn.

Det er vel heller "redd for hva andre skal si" som gjør at man velger konfirmasjon..

Å avstå fra konfirmasjon, kirkelig eller borgerlig, bare av symbolske grunner og ikke fordi man genuint ikke har lyst, er bare tåpelig.

8552472[/snapback]

Jeg vil anta at man har lyst til å konfirmere seg dersom man er kristen. Hvis man har "lyst" til å konfirmere seg borgerlig, så værsågod. Jeg ser dog ikke noe hensikt i dette "ateist-sakramentet" utover å skaffe seg gaver. Å kalle det konfirmasjon er i tillegg dustete.

Lenke til kommentar
Det er vel heller "redd for hva andre skal si" som gjør at man velger konfirmasjon..

Hva? Jeg har inntrykk av at de fleste gjør det for penger, selv om de nå måtte være kristne.

Jeg vil anta at man har lyst til å konfirmere seg dersom man er kristen. Hvis man har "lyst" til å konfirmere seg borgerlig, så værsågod. Jeg ser dog ikke noe hensikt i dette "ateist-sakramentet" utover å skaffe seg gaver. Å kalle det konfirmasjon er i tillegg dustete.

8552505[/snapback]

Gaver er fint, er det ikke?

"Konfirmasjon" er innarbeidet som et ord på disse seremoniene. Dumt, kanskje, men om du plutselig skulle kalle det for noe annet så kom folk til å se rart på deg og korrigere med det vanlig oppfattede navnet uansett.

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar
Har nettopp vært på kristelig konfirmasjon og har begynt å tenke på at neste år er det min tur. Men jeg lurer veldig på om jeg skal konfirmere meg kristelig eller humanistisk! Jeg ser langt ifra på meg selv som kristen, så tror jeg heller litt mot humanistisk.

Noen som har noe å si ang. valget? Positive/negative sider ved begge typer? Eller kanskje noen har opplevd begge deler og kan fortelle litt?

8551501[/snapback]

Konfirmerte meg Borgerlig. Kjempekjekt og bra opplegg. Isteden for å ha ekstra bibelundervisning, samlelesning og div. kirkestøttende greier så diskuterte vi etikk, lov og rett, seksualitet osv. Veldig kjekt og spennende med bra folk. Anbefaler deg borgerlig konfirmasjon som et kjempegodt alternativ til den kristne.

Med mindre du tror på gud eller jesus eller føler deg spesielt kristen er borgerlig "the shit". Vi hadde også en koselig overnattingstur :-)

Lenke til kommentar

8552505[/snapback]

Det var da måte på. Er det ikke en kjekk måte å symbolisere overgangen til voksenlivet da? Man blir 15år, kan dømmes og straffes ved lov osv? Jeg synes det er en helt okei seremoni. Borgerlig eller kristelig. Vi feirer at vi blir fødd, fyller år, blir voksne, gifter oss og dør. Hvorfor ikke? Med mindre vi kan dra kortet om komersialisering osv, men det tviler jeg på du gjør Killeng? :-)

Lenke til kommentar

Etter at jeg konfirmerte meg borgerlig, og syntes det var urteit, har vi i slekta vår begynt med å arranger "coming-of-age/bli-voksen-fest" for de i konfirmasjonsalderen og bare drite i hele ritualet. Sparer masse tid og litt penger fordi man slipper kurset også.

Lenke til kommentar

Det med at du "selger deg selv" dersom du mottar penger som ateist er vrøvl. Påstår dere at de kristne barna som ikke aner hva de tror på (og ikke tar troen seriøst i det hele tatt) fortjener konfirmasjonspengene mer enn ateister?

Jeg har selv konfirmert meg kristelig og vært en del av kirke-miljøet der jeg bor; de som faktisk visste hva konfirmasjonen innebar kunne telles på en hånd da jeg konfirmerte meg.

Ta kristelig, borgerlig eller ta avstand fra hele greia. Det eneste som betyr noe er at du får gaver og har en god og innholdsrik perioe som konfirmant, og gi blaffen i de kristelige hyklerne som mener at du har "solgt deg selv for noen tusenlapper"; så lenge du føler deg bra har de ingenting de skulle ha sagt.

Lenke til kommentar
Etter at jeg konfirmerte meg borgerlig, og syntes det var urteit, har vi i slekta vår begynt med å arranger "coming-of-age/bli-voksen-fest" for de i konfirmasjonsalderen og bare drite i hele ritualet. Sparer masse tid og litt penger fordi man slipper kurset også.

Er ikke du kristen?

Selv konfimerte jeg meg ikke. På den tiden brydde jeg meg bare om film, PC, festing, damer og røyk. Og hadde planer om å konfirmiere meg kristelig fordi alle andre gjorde det. Kom egentlig aldri på at det var mulig å slippe konfimasjon. Foreldrene mine nektet å gjøre noe angående konfirmasjonen, da de visste veldig godt at jeg mislikte kristendommen, og de syns borgerlig bare var tull. Og jeg hadde ikke peiling om hvor man skulle 'signe opp'. Uansett så fikk jeg 10 000,- av dem. Nå er jeg veldig takknemlig for at de ikke hjalp meg, fordi konfirmasjon er jo bare tull.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...