DeeTee Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) Kjøpte meg en ny Nikkor 50mm 1:1.4f linse igår, og tok endel bilder første dagen for å lære meg bruke den nye linsa. Linsa er fantastisk morsom å jobbe med, men litt annerledes fra zoomlinsa jeg var vant med. Syntes det var vanskelig å få bra skarphet i bildene. Om noen kan gi meg tips til forbedring ved bruk av 50mm 1.4 objektiv, hadde jeg satt pris på det. Større versjoner kan finnes på http://www.dagthomasolsen.com om det trengs. Endret 6. mai 2007 av DeeTee Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Om du kun har brukt zoomoptikk med variabel aperatur mellom 3.5-4.5 o.l. er det ikke så underlig om du får deg en liten overaskelse med hensyn til kontroll på skarphet. Noe sier meg at du har falt for fristelsen å skyte bilder på blender 1.4 så ofte du kan Da er dybdeskarpheten utrolig liten i forhold til det du har erfart fra zoomoptikken din. Det krever mao ganske knallhard fokusering på viktige punkt som f.eks øyne, og ikke nesetupp. Dessuten er det altså lov å blende ned til f.eks 1.8 eller 2 Lenke til kommentar
DeeTee Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Er faktisk ikke blenda på 1.4 på alle - men ja. Brukte store deler av dagen med 1.4 og sleit maks med det Men utrolig deilig å kunne ta bilder med hurtigere lukketider. Tenkte jeg skulle prøve få blenda opp litt en annen dag og ta noen fler bilder med høyere spekter. Må jo vere ærlig å si det det var artig å leke med 1.4 Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Bildet av ungen, herlig :!: Lenke til kommentar
andm Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Bilde nummer fire, av ungen, var fantastisk. Jeg likte dette veldig godt. Du bommet lite grann med fokusen, men det synes kun når jeg blåser opp bildet. Lenke til kommentar
Matsi Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Noe særlig skarpere bilder enn dette klarer du vel neppe å få uten stativ/fjernkontroll og noe større blenderåpning. Fine motiver! Lenke til kommentar
melwasul Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Jeg likte øynene til han på bildet nr 3. Bildet hadde kanskje vært mye bedre med annen klær eller motiv. Eller fokus på øynene hadde vært fint der. Lenke til kommentar
DeeTee Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 Oki, ser nå at jeg må bli flinkere til å fokusere 100% korrekt, hadde sikkert blidd bedre haddejeg vært flinkere å tatt fokus helt inn på øyenivå.. Kanskje på tide å skaffe meg linser Lenke til kommentar
Ramona Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg likte bilde nr 2 på øverste rad, det hadde "stemning", som jeg er så opptatt av. Et "enkelt" bilde, som likevel sier mye! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå