Gå til innhold

OGG vs MP3


Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på og begynne og gå over til ogg-vorbis i det siste, istedenfor mp3 - skaffa meg derfor OggDropXP (1.0, siste versjon tilgj. på www.vorbis.com), og tenkte jeg skulle ta endel encodinger for og sammenligne med LAME (3.93.1) som jeg ellers har brukt siden versjon 3.60 ca.

 

Rippa endel CD'er (ripefrie) i forskjellige sjangrer.. rock, pop, techno, rap - hovedsakelig. Bruker en Plextor PX-W4824A til og rippe med, samt Exact Audio Copy v0.9b4 (siste versjon) i Secure-Mode, så audio-kvaliteten bør være så perfekt som det er mulig og få til.

 

Har i en lang stund nå brukt --alt-preset extreme til MP3'ene, noe som gir 200-280kbps bitrate (VBR).

 

starta derfor med og sette OGG på 6.25 i kvalitet (average: 200kbps). bare for og sjekke om OGG virkelig er så mye bedre på lave bitrater (i forhold til MP3'ene som var på 230-250kbps).

 

Har prøvd både Winamp 2.81 samt 3.0c til og avspille filene med, men uansett, så er de høyfrekvente tonene i ogg filene utrolig monotone og "dø" i forhold til de som er i MP3 filene, ergo - lydkvaliteten på MP3'ene er faktisk veldig lett og merke at er mye bedre.

 

Så, tok derfor og satte opp kvaliteten på OGG til 7.00 (average: 224kbps).. noe som ikke ga noen forbedring.. prøvde litt av hvert, og endte opp med og prøve 10 i kvalitet, noe som ga en 420kbps average fil. Sammenlignet denne med en 221kbps MP3 fil, og igjen - kvaliteten på MP3 filen var mye bedre. Lett og merke forskjell. Spesielt på høyfrekvente toner (diskant: symbaler, snare, o.l.).

 

I tillegg så var MP3'ene mye mer "varme" og høre på.. de hørtes mye mer levende ut, i forhold til OGG'ene.. og dette var uansett bitrate.

 

I og med at OGG iflg. endel folk skal ha bedre kvalitet enn MP3.. så syntes jeg dette er litt merkelig.. flere som har slike erfaringer, eller som har testet det?

 

forøvrig så brukte jeg et par Sennheiser HD480 Reference phones på denne "testen" - plugget rett inn i PC'en (som har et C-Media 8378 5.1 lydkort, men det har jo lite med saken og gjøre..).

 

Eneste jeg kan tenke meg er at enten så er OGG langt ifra like fine-tuna som LAME er, ellers så er OGG decoderne i både Winamp 3.0 og 2.81 av dårlig kvalitet, ellers er bare OGG rett og slett dårligere enn MP3 (merk: encoda med LAME).

 

En annen ting jeg syntes var snodig var jo at uansett kvalitetsnivå, så ble OGG filene encoda _mye_ kjappere enn MP3'ene (LAME --alt-preset extreme). Synes det er _alt_ for lite justeringsmuligheter og valg i OGG når det gjelder encoding..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det er du som har noe feil med ørene dine. Ogg låter helt suverent her. selv på q 6.00.

 

Har ikke sagt at ogg ikke høres bra ut. Det hørtes meget bra ut, men mp3 filene encoda med LAME 3.93.1 med --alt-preset extreme hørtes betydelig bedre ut.

 

Må bare poengtere at omtrent alle mp3'ene en kan laste ned fra nettet har dårlig kvalitet i forhold til lame med denne settingen.

 

Prøv gjerne selv - last ned LAME 3.93.1 + RazorLame herfra:

http://www.mp3-tech.org/software/encoders/...s/lamewin32.exe

 

og bruk --alt-preset extreme som "custom encoding option", og glem _alle_ de andre settingene.

 

Og nei, det er absolutt ikke noe galt med ørene mine.

 

Har heller ikke sagt at mp3 er bedre enn ogg eller vice versa. Muligheten er jo der for at ogg decoderne i winamp 2.81/3.0/3.0c er dårlige også.

 

Ønsker respons fra folk som evt. har testa slik selv, ikke fra folk som bare synes at "ogg er best" eller "mp3 er best".

Lenke til kommentar

Sjekket litt rundt på nettet, og fant ut at in-vorbis (ogg decoderen som blir brukt i winamp) er i versjon 1.2.9 nå.. mens den som fulgte med Winamp 2.81 er av versjon 1.2.2

 

Skal re-teste litt med versjon 1.2.9 og se om det høres bedre ut :)

 

forøvrig, dersom flere er interessert i versjon 1.2.9 av ogg decoderen for winamp så her den her:

http://www.vorbis.nu/pub/mirror/in_vorbis.exe

Lenke til kommentar

Vel, da har jeg altså funnet ut hva som gjør til at lyden for min del hørtes mye "døere" og mer monoton ut i OGG filene vs MP3 filene.. Jeg har som sagt tidligere koblet headphones'ene rett inn i PC'en, uten noen forsterker eller no slikt imellom - og har derfor tatt meg friheten til og bruke Winamp sin Equalizer. Både på Winamp 2.81 og 3.0c. Og det ser ut til at det er et problem med EQ'en.

 

Slo av EQ'en helt, og lytta på OGG og MP3'ene, og klarte ikke og høre noen hørbar forskjell what-so-ever (OGG kvalitet 7 og LAME 3.93.1 --alt-preset extreme, som gir omtrent samme bitrates i begge formatene).

 

Med EQ'en på, dog, så høres MP3'en helt klart best ut. Enkelt og høre, spesielt på høyfrekvente lyder. Ser altså ut som om EQ'en til Winamp favoriserer MP3 formatet ganske sterkt. Må jo være en bug..

Lenke til kommentar

Ogg Vorbis og MP3 går får det samme ...

altså .. ett fett hva man bruker...

[smaksak]

 

Bare hold deg unna MP3 Pro og WMA [De er ikke så bra]

[ikke smaksak] Det hører man tydelig ;)

 

PS: De proffe gutta på Winamp.com foretrekker faktisk MP3 framfår alt annet [Etter mye testing] men at EQ'en til Winamp favoriserer MP3 er no tull , ja de setter vel ikke rykte og ry på spill får og favorisere ett format framfor ett annet.

Tenker de vet bedre :)

Lenke til kommentar

Nå begynner MP3-formatet virkelig å dra på åra, så det er mærklig det ikke har kommet noe som er veldig mye bedre enn det. MP3 (MPEG 1 Layer 3) ble faktisk brukt til kringkasting over ISDN-linjer under Alberville OL i '92. Noe jeg har merket meg er den enorme forskellen i MP3-filer med samme bitrate, noen av kodekene er jo helt ubruklige!

Lenke til kommentar
Ogg Vorbis og MP3 går får det samme ...

 

Bare hold deg unna MP3 Pro og WMA [De er ikke så bra]

[ikke smaksak] Det hører man tydelig ;)

 

Vet og vet. Har tross alt "forsket" med MP3/audio encoding siden MP3 faktisk ble tilgjengelig på PC (på min gode gamle 486 DX/33MHz med 4MB RAM.. da gikk det unna og encode mp3.. 1 døgn på et album ellerno sånt)..

 

PS: De proffe gutta på Winamp.com foretrekker faktisk MP3 framfår alt annet [Etter mye testing] men at EQ'en til Winamp favoriserer MP3 er no tull , ja de setter vel ikke rykte og ry på spill får og favorisere ett format framfor ett annet.

Tenker de vet bedre :)

 

Og de proffe gutta på sonique.com og xmms.org foretrekker OGG.. så poenget ditt er?

 

EQ'en favoriserer MP3 helt klart, det er jo tydelig, sleng på deg et par ordentlige headphones og lytt nøye på en sang som er nyrippet og encoda med omtrent lik bitrate i både ogg og mp3, spill de så av i winamp, uten EQ'en på, så slår du på EQ'en der du har dine egne justeringer, og hører forskjellen.. klangen i diskanten er atskillig mye bedre i MP3'en med EQ'en på, enn i OGG'en.. men uten EQ'en på, så er forskjellen umerkbar.

 

Som jeg sa, så er det faktisk mulig at det er en bug? Tror ikke Nullsoft har planlagt at EQ'en skal fungere bedre med MP3 enn med OGG, som det virker som du trodde at jeg mente.

Lenke til kommentar
Nå begynner MP3-formatet virkelig å dra på åra, så det er mærklig det ikke har kommet noe som er veldig mye bedre enn det. MP3 (MPEG 1 Layer 3) ble faktisk brukt til kringkasting over ISDN-linjer under Alberville OL i '92. Noe jeg har merket meg er den enorme forskellen i MP3-filer med samme bitrate, noen av kodekene er jo helt ubruklige!

 

Jepp.. eneste MP3 encoderne som er brukbare er Fraunhofer (FhG) sin egen (nyeste versjon) samt LAME sin. *grøsser* ved tanklen på gamle Xing :(

Lenke til kommentar

EQ'en favoriserer MP3 helt klart, det er jo tydelig, sleng på deg et par ordentlige headphones og lytt nøye på en sang som er nyrippet og encoda med omtrent lik bitrate i både ogg og mp3, spill de så av i winamp, uten EQ'en på, så slår du på EQ'en der du har dine egne justeringer,  og hører forskjellen.. klangen i diskanten er atskillig mye bedre i MP3'en med EQ'en på, enn i OGG'en.. men uten EQ'en  på, så er forskjellen umerkbar.

 

Jeg tviler på at WinAMP-EQ'en virkelig favoriserer MP3-filer. Det er nok heller snakk om innstillinger; gå til innstillingene for Nullsoft MPEG Audio Decoder 2.81 og til Decoder-delen. Her kan man velge Logarithmic eller Linear EQ, som gir stor forskjell på hvordan EQ'en fungerer. Med logaritme-EQ får man lett overdrive på frekvensene, altså, høyere EQ-effekt. Med linear EQ er den atskillig mildere.

Nullsoft Vorbis Decoder har også noen innstillinger, nærmere bestemt Replay Gain og evt. 6dB Hard Limiter.

 

Hva med å prøve å sette MP3-EQ'en til Linear og lytte etter forskjeller da... og evt sette OGG-EQ'en til Audiophile.

 

Du har bedre høretelefoner enn meg, så jeg kan ikke komme med noen skråsikre argumenter selv, men er overbevist om at de ovennevnte innstillinger har påvirket lyden hos deg ettersom MP3 og OGG-dekoderne ikke har felles EQ-innstillinger!

Lenke til kommentar

Hva med å prøve å sette MP3-EQ'en til Linear og lytte etter forskjeller da... og evt sette OGG-EQ'en til Audiophile.

 

Du har bedre høretelefoner enn meg, så jeg kan ikke komme med noen skråsikre argumenter selv, men er overbevist om at de ovennevnte innstillinger har påvirket lyden hos deg ettersom MP3 og OGG-dekoderne ikke har felles EQ-innstillinger!

 

Takker for tipsene. OGG decoderen har jeg allerede stillt inn på Audiophile (under replay gain). Har ikke prøvd 6db hard limiter, og heller ikke Preamp funksjonen. Skal teste dette litt, så komme med tilbakemelding. MPEG decoderen står med logarithmic innstilling ja.

 

Vet du evt. hva "Dither" funksjonen er god for i vorbis decoderen? Har prøvd både med/uten den tidligere, uten noe forskjell i det heletatt.

Lenke til kommentar

Er ikke 100% sikker hva Dither gjør jeg heller, men vil tro den kun er operativ hvis du velger annen bit-oppløsning enn 16. Altså 8 eller 24, da ville det blitt litt resampling som sikkert ville ha hørtes noe bedre ut med dithering. :)

 

Du får skrive hvordan lyden blir med Linear-EQ isteden, men for lydsammenligning vil jeg tro at uendret lyd er det beste utgangspunktet... mao. beste forholdene ville nok vært Fraunhofers originale MPEG-dekoder og en avspiller fra www.vorbis.com .... men da begynner vi å snakke seriøs sammenligning... up for it? :D

Lenke til kommentar

Vel, da har jeg prøvd litt av hvert her.. logarithmic, linear EQ, preamp i ogg (helt opp til +5.00 db), 6db hard lock og replay gain..

 

ingenting av dette hjalp.

 

La så merke til en ting i MPEG dekoderen.. "Fast Layer 3 EQ" var på (default). Tenkte for meg selv at somregel alt som gjøres på en kjappest mulig måte somregel også gjøres dårligere. Slo av den funksjonen, og whips.. done. Nå fungerer EQ'en identisk mellom OGG og MP3 :)

 

Prøv gjerne og slå av/på "Fast Layer 3 EQ" på en MP3 med endel skarpe/lyse frekvenser/symbaler/snares/osv. - _veldig_ lett og høre forskjell (iallefall med headphones).

Lenke til kommentar
Er ikke 100% sikker hva Dither gjør jeg heller, men vil tro den kun er operativ hvis du velger annen bit-oppløsning enn 16. Altså 8 eller 24, da ville det blitt litt resampling som sikkert ville ha hørtes noe bedre ut med dithering. :)

 

Du får skrive hvordan lyden blir med Linear-EQ isteden, men for lydsammenligning vil jeg tro at uendret lyd er det beste utgangspunktet... mao. beste forholdene ville nok vært Fraunhofers originale MPEG-dekoder og en avspiller fra www.vorbis.com .... men da begynner vi å snakke seriøs sammenligning... up for it? :D

 

Joda, hørtes jo interessant ut det :) Men bruker ikke Winamp en lisensiert Fraunhofer dekoder for MP3 dekoding? synes og huske jeg har lest det en eller annen plass. Mulig de evt. har customiza koden litt da, men..

 

Ang. Vorbis så tilbyr de ikke egen player, men kun plugins for: Winamp (In-vorbis, laget av Nullsoft), Sonique (er ikke sikker på hvilket OGG plugin denne bruker), samt Zinf (tidligere FreeAMP - aner heller ikke hvilket plugin denne bruker).

 

Hadde det ikke vært for at DVD spilleren min (Pioneer DV-444s) spiller MP3 fra CD-R/RW og ikke OGG, bilspilleren min spiller MP3 fra CD-R/RW og ikke OGG, Nero brenner musikk cd'er direkte fra MP3 men ikke fra OGG og den bærbare MP3 Spillern min overraskende kun spiller MP3, og ikke OGG, så hadde jeg garantert byttet til OGG-Vorbis med en eneste gang. Nå er jo OGG support planlagt i endel firmware updates for div. MP3 spillere, samt at det har blitt implementert i den nyeste KiSS DVD/DivX/MP3/OGG spilleren. Men det forandrer ikke det faktum at jeg må skifte ut massevis av hardware før jeg kan nyte OGG på andre ting enn kun på PC'en :(

Lenke til kommentar

Joda, hørtes jo interessant ut det :) Men bruker ikke Winamp en lisensiert Fraunhofer dekoder for MP3 dekoding? synes og huske jeg har lest det en eller annen plass. Mulig de evt. har customiza koden litt da, men..

 

WinAMP har vært mye fram og tilbake ved bruk av MP3-dekoder... de begynte med AMP som var public domain (hvis jeg husker riktig), fortsatte med Fraunhofers, og endte opp med å lage sin egen. Hoved-utvikleren kuttet ut Fraunhofers dekoder etter å ha krasjet sin Audi.. og mistet da troen på "German Engineering". :) (helt sant)

 

Ang. Vorbis så tilbyr de ikke egen player, men kun plugins for: Winamp (In-vorbis, laget av Nullsoft), Sonique (er ikke sikker på hvilket OGG plugin denne bruker), samt Zinf (tidligere FreeAMP - aner heller ikke hvilket plugin denne bruker).

 

Ja... OGG er jo opensource og alle står fritt til å lage sin egen. Og da er det også muligheter for endring av lydens fremtredelse via EQ-forandringer i koden osv. Husker et eller annet kodek (kan ha vært MP3Pro eller tom. OGG) som hadde som default en 6dB boost, som gjorde at den hørtes vanvittig mye bedre ut for utrente hører; mye og høy lyd = gull. Dette ble riktignok fort avslørt...

 

Hadde det ikke vært for at DVD spilleren min (Pioneer DV-444s) spiller MP3 fra CD-R/RW og ikke OGG, bilspilleren min spiller MP3 fra CD-R/RW og ikke OGG, Nero brenner musikk cd'er direkte fra MP3 men ikke fra OGG og den bærbare MP3 Spillern min overraskende kun spiller MP3, og ikke OGG, så hadde jeg garantert byttet til OGG-Vorbis med en eneste gang. Nå er jo OGG support planlagt i endel firmware updates for div. MP3 spillere, samt at det har blitt implementert i den nyeste KiSS DVD/DivX/MP3/OGG spilleren. Men det forandrer ikke det faktum at jeg må skifte ut massevis av hardware før jeg kan nyte OGG på andre ting enn kun på PC'en :(

 

Til syvende og sist er det jo dette som teller; får du ikke brukt det, er nytteverdien minimal. :) Hovedfordelen til OGG er at formatet er opensource, mens MP3 (Fraunhofer) krever lisenser i hytt og pine... kanskje vi senere vil se at OGG støttes av ymse gadgets i framtiden!

Lenke til kommentar

WinAMP har vært mye fram og tilbake ved bruk av MP3-dekoder... de begynte med AMP som var public domain (hvis jeg husker riktig), fortsatte med Fraunhofers, og endte opp med å lage sin egen. Hoved-utvikleren kuttet ut Fraunhofers dekoder etter å ha krasjet sin Audi.. og mistet da troen på "German Engineering". :) (helt sant)

 

Winamp brukte vel FhG sin helt fram til versjon 2.4 eller 2.5 tror jeg, hvis jeg husker rett.. så gikk de over til Nitrane dekoderen, som de igjen droppa i versjon 2.7x et-eller-annet, pga. endel klager og problemer med denne, og at de igjen gikk tilbake til en FhG dekoder etter dette. Kan ikke si det 100% sikkert, men synes og huske at jeg leste det på winamp.com forumet for en stund tilbake.

 

Ja... OGG er jo opensource og alle står fritt til å lage sin egen. Og da er det også muligheter for endring av lydens fremtredelse via EQ-forandringer i koden osv. Husker et eller annet kodek (kan ha vært MP3Pro eller tom. OGG) som hadde som default en 6dB boost, som gjorde at den hørtes vanvittig mye bedre ut for utrente hører; mye og høy lyd = gull. Dette ble riktignok fort avslørt...

 

Jepp.. men synd at Xiph/Vorbis selv ikke har laget en "default/standard" plugin eller player, slik at sammenligninger hadde vært lettere. Også sant det om at db-boost får folk til og tro at kvaliteten er bedre. Er gjerne slik at folk velger den lydfilen som har 120% normalization framfor den som har 98%, pga at den som hadde 120% (masse distortion) har høyere lydnivå.

 

Til syvende og sist er det jo dette som teller; får du ikke brukt det, er nytteverdien minimal. :) Hovedfordelen til OGG er at formatet er opensource, mens MP3 (Fraunhofer) krever lisenser i hytt og pine... kanskje vi senere vil se at OGG støttes av ymse gadgets i framtiden!

 

Sant det.. bruker jo for det meste musikken kun på PC'en, men det er jo også greit og vite at jeg kan slenge ut mp3'ene på en cd-rw og spille de i dvd'en, eller i bilen, eller whatever omtrent.. Sånn er ikke situasjonen med ogg pr. dags dato - men det blir nok ikke lenge til, en ser jo klare tendenser til god adopsjon av ogg formatet allerede, samt at flere standalone stue-spillere vil støtte det, bærbare "mp3" spillere også, osv. :)

Lenke til kommentar

Winamp brukte vel FhG sin helt fram til versjon 2.4 eller 2.5 tror jeg, hvis jeg husker rett.. så gikk de over til Nitrane dekoderen, som de igjen droppa i versjon 2.7x et-eller-annet, pga. endel klager og problemer med denne, og at de igjen gikk tilbake til en FhG dekoder etter dette. Kan ikke si det 100% sikkert, men synes og huske at jeg leste det på winamp.com forumet for en stund tilbake.

 

Jeg tok meg den frihet å sjekke WinAMP version history :p og fant mye moro. Det står ikke noe navn på den første dekoderen de brukte, men jeg mener å huske det var AMP... meget mulig at denne hadde innflytelse på selve navnet. Uansett, i v1.92 kom denne: "Nitrane MP3: totally new decoding engine with support for MMX, 3DNow! and more." Denne var Nullsoft's egen. Denne byttes plutselig ut i v2.20 med "All new better sounding, industry standard Fraunhoffer MP3 decoder. " Så, allerede i v2.23 bytter de tilbake; "Nitrane 1.60 MPEG audio decoder with MMX and 3DNow! acceleration." Merksnodig. Det var i disse tider den Audi-historien var på forsida.. :) Og denne beholder de fram til v2.81. Hva som har skjedd i 3x har jeg ikke fulgt med på, bruker fortstatt 2.81. Mer optimalisert mp3-spiller er det vanskelig å få tak i!

Nitrane ligger nå under Input Plugins som Nullsoft MPEG Decoder, et godt stykke arbeid fra Nullsoft. :)

 

jajamensann, her var det flisespikkeri på uante høyder. :-? Tror jeg legger meg snart...

 

Kilder: Winamp 1.x Version History | Winamp 2.x Version History

 

Jepp.. men synd at Xiph/Vorbis selv ikke har laget en "default/standard" plugin eller player, slik at sammenligninger hadde vært lettere. Også sant det om at db-boost får folk til og tro at kvaliteten er bedre. Er gjerne slik at folk velger den lydfilen som har 120% normalization framfor den som har 98%, pga at den som hadde 120% (masse distortion) har høyere lydnivå.

 

Veldig enig. De burde laget en referanse-kodek som kunne bli brukt i sammenligninger osv. med kun ren avspilling uten endring av output på noen måte. Utviklere kunne fortsatt endre på koden om ønskelig... men men.

 

Sant det.. bruker jo for det meste musikken kun på PC'en, men det er jo også greit og vite at jeg kan slenge ut mp3'ene på en cd-rw og spille de i dvd'en, eller i bilen, eller whatever omtrent.. Sånn er ikke situasjonen med ogg pr. dags dato - men det blir nok ikke lenge til, en ser jo klare tendenser til god adopsjon av ogg formatet allerede, samt at flere standalone stue-spillere vil støtte det, bærbare "mp3" spillere også, osv. :)

 

Så absolutt. Her hadde det også vært greit med en standard-kode som kunne plugges inn i hva som helst av enheter, men slik er det altså ikke... :) men en løsning kommer nok. Jeg er optimistisk!

Lenke til kommentar

Vel, har research'a litt.. og det viser seg at Winamp sin EQ faktisk er utrolig dårlig. Den cut'er frekvenser, den justerer helt upresist, og EQ'en fungerer forskjellig fra hver codec som blir brukt (ogg/mp3/mpc/wav/osv).

 

Fant en EQ replacement plugin som jeg har testa litt nå, og jeg må bare si meg helt sinnsykt overrasket - plugin'en kan lastes ned herfra:

http://shibatch.sourceforge.net/

 

plugin'et heter "SuperEQ". Og det har det sin gode grunn til og hete også. Prøv gjerne selv dette EQ plugin'et, konfigurer det ordentlig, og switche mellom Winamp sin egen EQ og dette plugin'et. _stor_ forskjell.

 

En kan også justere EQ'en på alle kanalene, i motsetning til Winamp. Denne EQ'en påvirker også ALLE formatene likt (mp3/ogg/mpc/wav/osv), slik at det ikke blir noe kvalitetsforskjell mellom forskjellige formater kun pga. av EQ'en.

 

Denne EQ'en er dog endel mer avansert en Nullsoft sin egen, og bruker derfor litt mer CPU.. regn med ca. 1-3% økelse.. og siden Winamp standard bruker 0-1%, så er det altså ikke snakk om mye, og det er DEFINITIVT verdt det.

 

For de som også er interessert i audio encoding og lign., så anbefaler jeg virkelig denne hjemmesiden/forumet: www.hydrogenaudio.org

 

Folka der ser det ut som har virkelig peiling, og det er egne diskusjonsforum for både ogg, mpc, aac, mp3, osv. Og det er ikke et "fjortis" forum der folk bare sier at "ogg er best" eller "mp3 er best"..

 

Masse nyttig info for de som er interessert iallefall!

 

Skal nå teste Musepack (mpc) formatet og ta et par ABX sammenligninger.. mpc skal visstnok være mye bedre enn både mp3, ogg, wma, aac, osv.. (vel og merke på bitrater: 200-280kbps) - på lave bitrater er spesielt ogg bedre.

Lenke til kommentar

mp3pro.. nei takk.. da bruker jeg heller det uoptimaliserte MP4 pluginet til Ahead :)

 

Kommer nok til og holde meg til LAME 3.93.1 med --alt-preset extreme (220-270kbps VBR). MPC gir en mer transparent og fyldigere lyd, men MP3 har utrolig mye større bruksområder (bærbare mp3 spillere, dvd spillere, bilradio'er, osv).

 

For de virkelig kresne er jo lossless det beste - www.monkeysaudio.com :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...