Gå til innhold

Finans på BI

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Har hørt at det er et veldig vanskelig studium, med mye krevende matematikk. Hvordan matematikk er det snakk om, og har noen et eksempel på en oppgave?

8741085[/snapback]

Opptakskravene kan jo gi en liten pekepinn. ;)

Vel, siden de såvidt jeg kan se ikke krever noe utover generell studiekompetanse er det nok en ganske jevn studieprogresjon.

Kan sikkert bli vanskelig nok etterhvert, men siden du ikke trenger formelle forkunnskaper utover 1my tror jeg nok ikke du trenger å være noe matematisk geni for å klare deg ok, selv om det sikker er en fordel å ha god matematisk forståelse.

Lenke til kommentar
Dette er jo bare sansynlighet, og hjelper ikke nødvendigvis mye i "det virkelige liv"

8750277[/snapback]

Når man bl.a. driver med risk management vil jeg tro sannsynlighetsregning kommer godt med ;)

Lenke til kommentar

Jeg gikk finans på Trondheim Økonomiske Høgskole og vi var ikke i nærheten av slik mattematikk som det vises til over her. Sikker på at dette ikke er et master fag? Utifra fagkoden så det ut som dette var et masterfag. Hvis de bruker samme system som TØH/NTNU.

Mattefaget vi hadde førsteåret var vel bortimot 2MX eller 3MX vil jeg tro. Når jeg gikk sisteåret og spesialiserte meg innen finans var det mer verdsettelse av opsjoner, nåverdiberegninger og regning på lån. Noe av matten kan være litt vanskelig, men jobber du litt kommer du sikkert greit igjennom.

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar

Eksempelet er nok fra et nivå som er ganske mye høyere enn bachelor, minner om master finans og forsikringsmatematikk v/NHH. Der var bachelornivå for finans følgende tema:

Porteføljeteori

Kapitalmarkedsteori

Kapitalverdimodellen (CAPM)

Kapitalmarkedet

Markedseffisiens

Prising av aksjer

Utbyttepolitikk

Kapitalstruktur

Finansielle bivirkninger

Rentemarkedet

Internasjonal finans

Terminkontrakter

Opsjonskontrakter

Ikke komplisert matematikk, den blir noe verre på masternivå, men det er ikke metoden som er komplisert, men logikken, eller snarere mangelen på logikk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...