Gå til innhold

Pentium 4

Anbefalte innlegg

hei alle.. første inlegget mitt foresten :)

Uansett, her er dealen. I våres kjøpte jeg meg en ny pc.. 512 ddr 266... uansett det var en AMD Athlon xp 1900+! Jeg har egentlig (ille å komme ut av skapet :( ) vært tilhenger av Intel. ikke for å disse AMD, emn de er så varme. og varme trenger kule dvs. veldig mange og kraftige vifter! BRÅK! det er alt suset som begynner å bite på nervene!

Jeg har derfor planer om å kjøpe en ny Intel Pentium 4 prosessor, 2.53 ghz med 533 fsb.. men her er problemet, hvordan gjør jeg det når jeg skal bygge den!?

trenger nytt hk og cpu.. det andre får holde.. :)

hvordan clocker jeg bhiosen riktig?

mange rare spm inni hodet mitt nå !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå begynner jeg å gå lei av all sytinga!

Jeg har en AMD Athlon XP 2000+. På den har jeg smekket en GlobalWIN TAK68. Den har 2x60 mm vifter som i utgangspunktet kjører på 4500 rpm. Med ASUS Q-Fan aktivert settes hastigheten ned til ca 3300-3400 rpm. I tillegg har jeg fylt opp kabinettet med Enermax 80 mm vifter og en 92 mm. Disse kjører på 1000 rpm. Da er idle tempen på CPU 39 grader.

Poenget mitt? Jeg NEKTER å tro at en boxed Intel kjøler er mer effektiv og stille enn min løsning...

Lenke til kommentar

Spar heller for litt penger, kjøp denne på microplex.no, da får du stille PC og grei kjøling. Og du har jo ikke akkurat bruk for en oppgradering enda.

En temperatur på 50-60 grader er ikke uvanlig for en AMD prosessor.

Hvor varm er den egentelig? Det er folk som bekymrer seg for ting når det ligger på rundt 60 grader. Husk at AMD har maks temp på 85 grader da.

Lenke til kommentar
Nå begynner jeg å gå lei av all sytinga!

Jeg har en AMD Athlon XP 2000+. På den har jeg smekket en GlobalWIN TAK68. Den har 2x60 mm vifter som i utgangspunktet kjører på 4500 rpm. Med ASUS Q-Fan aktivert settes hastigheten ned til ca 3300-3400 rpm. I tillegg har jeg fylt opp kabinettet med Enermax 80 mm vifter og en 92 mm. Disse kjører på 1000 rpm. Da er idle tempen på CPU 39 grader.

Poenget mitt? Jeg NEKTER å tro at en boxed Intel kjøler er mer effektiv og stille enn min løsning...

Så enig så enig. Intel boxed vifta er ikke spesielt stille hvis du tror det Yahte, og punge ut med noe rundt 3000 er bare dumt når du kan bruke 500kr og beholde den PC'en du har. For den holder i massevis.

Lenke til kommentar

ja vel.. kanskje litt mye syting, men problemet mitt her er ikke at viftene dine er stille, men at mine ikke er det og jeg vil ha Intel p4 prosessor..

Og om noen kunne kommet med noen gode råd til hvordan dette kan gjøres. meningen er ikke å kritisere verken deg AMD eller noen socket A vifter :)

Og boxed p4 Intel prosessorer bråker ikke, nesten da ! det har jeg førstehånd erfaring med :)

Lenke til kommentar

hvis den ikke er det så legegr jeg meg flat, men jeg tør vedde på! at den er mer stilel en min! den bråker! høyt! kan høre den godt når jeg sitter i andre atasje, seriøst. hva burdte jeg gjøre da, for å få støynivået ned..?

Lenke til kommentar

takk, men har MSI hovedkort og tviler den passer :( Hmm..

er veldig fornøyd med ytelsen, misforstå meg rett, emn det er den lyden!!! ååå hehe..

jag har 2 maxtor 80mm vifter der og.. vet ikke hvor fort neo kjører for har ikke programmer som skjekker det.. og vet ikek hvor jeg finner det.. :(

jeg var ikke hvor varm den er i windows, men i bios ligger den på rundt 60 grader... hvordan skjekker jeg hvor varm den er i wiindows?

Lenke til kommentar

kjøpe ny kjøler... hvilken kjøler har du egentelig? Min og høres opp til 2. etasje når den står på full guffe... og da bråker den og..

Skjønner fortsatt ikke hvorfor du vil ha P4 men.. er det gruppepress rundt venner eller? Spør du meg så hadde det da hvert mye kulere med en AMD prosessor i gata, for den vil da nesten være unik.

OK lets get to the point.. Hvis du ikke vil ha det du har nå.. enkelt selg HK og CPU.. kjøp P4 og nytt HK.... enkelt og greit, men vil si at det fortsatt er sløsing med penger når du allerede har så bra data.

P4+HK blir fort litt over 3000Kr.. og du får ikke mer enn 1000Kr for den dataen du har nå..

Hvor varm er CPU'en din da?

Lenke til kommentar

eh? maxtor vifter? javel.. bare stikk hue ditt forran vifta da vel, da hører du om de bråker eller ikke.

60 grader i bios? er ikke noe mer i windows da...

Kjøp ny kjøler, bare se etter å måle det rundt sokkel om det er plass til kjøleren. Forresten har du kjølepasta/goop på prosessoren din?

Lenke til kommentar

tror ikke jeg kan smekke den rett på da.. emn det var en vifte ti som var stor som en anbefalt... den er for stor for mitt msi hk.. og hvis du tror socket a og 478 er like.. ja da... les alt du.. så aksnkje du skjønenr det :)

Jeg synes maxtor bråker litt da.. men sikkert bare meg det.. det er jo vifte på chipset, strømforskyuning, skjermkortet og.. har 3 kabinettvifter der.. 2 maxttor og en annen..

den som fUsiOn nevnte i stad tror jeg ikke er liten nok :(

Jeg kjøpte halvferdig pc.. tror det er kjølepasta på den.. vet ikke :?

Lurer også på om noen vet om noen programmer som måler viftehastighet og temperaturer... og et som jeg kan sette opp og ned hastigheten.. hvis dette finens da..

Lenke til kommentar

hvis du ikke har kjølepasta/goop så kjøp det, senker tempen en del hvis ribba ikke har god kontakt.

Og kjøp en fanbus, eller noe slik. Gå på microplex.no eller 3dfxcool.no, her finner du en del snadder.

Finn ut hvor støyen kommer fra. Kommer det fra CPU så kjøp ny kjøler. Finnes flere gode kjølere som ikke bråker kjempemye, og som passer på ditt hovedkort. Bråker chipsett vifta mye så kjøp en passiv kjøler til den, altså bare en kjøleribbe.

Harddiskene er det ikke noe spesielt å gjøre med. Du kan jo støydempe kabinettet ditt da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...