Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lite watt = lite lyd?+Plassering av høyt. i van?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å kjøpe et par par 6*9 - høyttalere av typen Alpine. De har en maks effekt på 250 W, og RMS på 50 W. Synes det høres veldig lite ut, men har det egentlig noe å si? Er det mulig å få god og myye lyd i et par høyttalere med så lite effekt? De er ikke av den billig-skvip-typen. Koster vel omkring 1000-1500 ny, men jeg kjøper brukt...

Noen som har noen tanker rundt dette??

Endret av orginal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke se deg blind på watt. Dette ordet har langt fra så stor betydning i lydsammenheng som enkelte produsenter skal ha det til. Som Typhon sier kan du få mye lyd ut av 50 watt, om høyttalerne har høy følsomhet, og man vet aldri helt hvor mye et høyttalerpar er verdt før man har lyttet til det personlig.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Dypbassen er ikke så farlig. Bare de har klar, fin og mye av mellomtone/diskant er jeg fornøyd. Har 4 12" som tar seg av de dypere tonene...

Alt dette står i en Van. Basserne bakerst, vendt mot bakdørene, og planen var å plassere alle 6x9erne på toppen av basskassen så de spiller fremover. Har det noe for seg å ha 4 stk? Eller er det bedre med to bak, og to 4-5" mellomtone/diskant i dørene helt fremme? Eller 4 stk 6*9, med to helt bak, og to rundt midten av bilen? Ellller?

Lenke til kommentar

Du bør så absolutt montere høytalere som spiller "mot ansiktet ditt" - ikke bakifra. Når lyden kommer "bakifra" blir lyden helt feil.

uansett hva du gjør bør du ha ett komponensett fremme, det er din bil og dine penger. Det er DU som fortjener å ha godlyden. De andre (i baksetet) er som regel gratispassasjerer og trenger ikke like bra lyd ;)

Det er bedre med ett sett middels 6x9 bak (eller aller helst i midten (slik at de i baksetet også får lyden "forfra") og ett komp.sett fremme hos deg.

edit: med i "midten" mener jeg da selvfølgelig (tatt i betrakning at der er en "van" vi snakker om, "Midten" i lengderetningen...

Endret av KRZT
Lenke til kommentar

Takk for svar... Du har vel noen gode poeng der.

Det kan vel nevnes att dette er er "fæstbil", som etterhvert vil få to sofaer bak. Se den vedlagte tegninga... :p

Basskassen (grønn) og høyttalerene på toppen av den (+-60 cm over bakken) skal være sånn (iallefall ca slik)

Men resten er jeg usikker på. Hva med bare det bak, pluss et godt frontsett (drevet av samme 4-kanaler som 6x9erne)? Eller et billig frontsett (drevet av CD-spilleren) og to ekstra 6x9 (drevet av samme forsterker som de andre 6x9)? Isåfall, hvilken av de blå/lilla plassene er best? Evt andre... Edit: De lyseblå som står mot hverandre kan plasseres i knehøyde, resten må være nesten nede ved gulvet (Under setet)...

De grå firkantene er selvsagt setene, og pilene på de viser hvilken vei passasjerene sitter i de ulike setene..

Forresten er det nesten like viktig med god lyd bak der i "sittegruppen" som foran... ;)

post-62088-1178562295_thumb.png

Endret av orginal
Lenke til kommentar

Jeg ville koblet frontsett på forsterker for å få god lyd når jeg kjører...

Se min redigerte tegning...

De 4 elemente markert med Gult kan du jo eventult drive med spiller / eller en annen forsterker.

De høytalerene som sitter i dasjboardet / midtkonsollen vil jeg droppet - vil bare ødelegge stereobidlet uansett.

post-105353-1178562732_thumb.png

Lenke til kommentar

Beklager: Skrev litt utydelig lengre oppe her ser jeg, men meninga var at jeg skulle ha et sett bak der koblet på den 4-kanaleren, og ET av de blå parene (altså entn de lilla i midten på setet, de ute ved kanten på setet, de i veggen mot hverandre ELLER de forran i dashen) evt frontsett. Men du mener altså at man vil få best lyd ved å ha et skikkelig frontsett forran, og 4 6x9ere, hvorav et sett er på CD-spilleren, og et på forsterkeren? Se tegninga... :p

post-62088-1178563594_thumb.png

Lenke til kommentar
Beklager: Skrev litt utydelig lengre oppe her ser jeg, men meninga var at jeg skulle ha et sett bak der koblet på den 4-kanaleren, og ET av de blå parene (altså entn de lilla i midten på setet, de ute ved kanten på setet, de i veggen mot hverandre ELLER de forran i dashen) evt frontsett. Men du mener altså at man vil få best lyd ved å ha et skikkelig frontsett forran, og 4 6x9ere, hvorav et sett er på CD-spilleren, og et på forsterkeren? Se tegninga... :p

8559426[/snapback]

jepp...

men da ville jeg koblet det slik som dette:

Fordi det er lyden som kommer i fra sidene de i sittegruppen vil få "riktig presentert" og derfor er det den det er viktig at får best levevilkår (forsterker).

De bak blir liksom "feil lyd" for halve bilen uansett hvordan du vender og vrir på det...

Så de ville jeg nedprioritert.

post-105353-1178564249_thumb.png

Lenke til kommentar

Ok! Utrolig stor takk for hjelpa!

Men bare et sp.mål til: Nå har vi kun to 6x9ere koblet på CD-spilleren, men de er sprengt (en av dem iallefall). Det er noen billigdritthøyttalere som kostet 400, tåler maks 350W, og har en rms på litt over 100W tror jeg. CD-spilleren yter 4*40W maks, og de nye høyttalerne vi kjøper (Alpine) har en rms på 50W. Er det ikke fare for at også de vil sprenges om de drives av CD-spilleren?

Kan man koble sammen to og to utganger fra CD-spilleren og dermed få noe sånn som 2*80W? Eller er jeg laaang ute på blåbærtur nå?

Lenke til kommentar
Ok! Utrolig stor takk for hjelpa!

Men bare et sp.mål til: Nå har vi kun to 6x9ere koblet på CD-spilleren, men de er sprengt (en av dem iallefall). Det er noen billigdritthøyttalere som kostet 400, tåler maks 350W, og har en rms på litt over 100W tror jeg. CD-spilleren yter 4*40W maks, og de nye høyttalerne vi kjøper (Alpine) har en rms på 50W. Er det ikke fare for at også de vil sprenges om de drives av CD-spilleren?

Kan man koble sammen to og to utganger fra CD-spilleren og dermed få noe sånn som 2*80W? Eller er jeg laaang ute på blåbærtur nå?

8559595[/snapback]

For alt du i verden gjør må du ikke brokoble cd-spilleren din... Det er den sikre død for å si de sånn.

Årsaken til at elementer sprenges er like ofte for liten forsterker som for stor.

som sagt mange ganger tidligere, de alpine høytalerene tåler masse mer enn det de billighøytalerene tåler. Allikevel er det fornuftig å bruke sundt vett. I bruk sammen med subber bør også 6x9ere stilles på en delefrekvens på 80-100hz slik at de ikke blir overbelastet når man spiller virkelig høyt..

(beklager sent svar - men er aktiv i ett par andre tråder samtidig - så glemmer og sjekke mine inlegg jevnlig)

Lenke til kommentar

OK, takk igjen. Synes alle er utrolig raske til å svare her på forumet. Andre steder må man gjerne vente flere dager på svar, så en liten halvtime er ingenting :p

Forresten, delefilter for å stille inn 6x9erne, ligger det i CD-spilleren, eller må man kjøpe ekstra? For de høyttalerne koblet til forsterkeren er det vel ikke noe problem, men tenkte på de to andre...

Og når man først er inne på delefilter: Kan det være sånn at delefilteret på bassforsterkeren bestemmer max Hz, mens vanlige bestemmer minimum Hz? For nå står vel delefilteret på subbene midt på, dvs omkring 100-150 eller noe (jeg bare hørte meg frem, til vokaler osv forsvant fra bass-elementene)og 6x9ere skal vel spille fra 100 Hz og opp, mens bassere fra ~150Hz og ned?

Sorry for litt mas her nå, men er virkelig en nybegynner :p

Lenke til kommentar
OK, takk igjen. Synes alle er utrolig raske til å svare her på forumet. Andre steder må man gjerne vente flere dager på svar, så en liten halvtime er ingenting :p

Forresten, delefilter for å stille inn 6x9erne, ligger det i CD-spilleren, eller må man kjøpe ekstra? For de høyttalerne koblet til forsterkeren er det vel ikke noe problem, men tenkte på de to andre...

Og når man først er inne på delefilter: Kan det være sånn at delefilteret på bassforsterkeren bestemmer max Hz, mens vanlige bestemmer minimum Hz? For nå står vel delefilteret på subbene midt på, dvs omkring 100-150 eller noe (jeg bare hørte meg frem, til vokaler osv forsvant fra bass-elementene)og 6x9ere skal vel spille fra 100 Hz og opp, mens bassere fra ~150Hz og ned?

Sorry for litt mas her nå, men er virkelig en nybegynner :p

8560447[/snapback]

Det er riktig som du antar der ja.

jeg deler mitt komponensett etter hvor høyt jeg spiller. Jeg har en relativt kostbar spiller og kan styre delingen fra den (delingen av lavnivå signalene ut til forsterkerene). Men 6x9 bør deles en plass mellom 80 og 150 hz etter smak og behag. Subber bør ikke spille så voldsomt mye over 80-100hz, mener jeg... Men still på det til det høres bra ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...