Gå til innhold

Glossy eller matt skjerm. Høy eller lav rpm HD

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å kjøpe en ny laptop og det er 2 ting jeg lurer på.

1. Matt eller glossy skjerm? (med glossy så mener jeg slik at skjermen virker litt blankere. Dell kaller det ultrasharp tror jeg.)

Jeg tror dette er veldig mye smak eller behag. Jeg har tenkt slik at fargene blir litt klarere og dermed at grafikken virker litt bedre. Dessuten har jeg en venn som har blank lcd skjerm på laptopen sin, og den virker liksom så mye mer spenstig enn den matte kjedelige glossy skjermen til pappa. Jeg liker å spille og kommer til å bruke laptopen til dette+skole.

Noen som kan dele litt erfaringer eller synspunkter her?''

2. Jeg har tenkt å kjøpe en ekstern hd, derfor har jeg ikke bruk for alt for mange GB på den interne hd'en. Derfor har jeg vurdert om jeg kanskje skal spe på en 500ings for å få en intern hd med 100gb og 7200rpm istedenfor 160gb med 5400rpm. Er det noe vits, eller merker man ikke så mye forskjell på 5400 og 7200. Og ikke minst hvordan vil du merke det? Vil det ta kortere tid å åpne programmer eller hva er catchen her liksom? :hmm:

takk

(edit: trodde glossy var det man kalte de matte skjermene. endret glossy til matt og skarp til glossy :) Endret emnetittel)

Endret av Oscar2107
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å rette litt på spm1, så er glossy og blank det samme, såvidt jeg har skjønt det. Noen liker det, andre liker det ikke. Jeg vil ikke være foruten, og kommer til å bare ha blank/glossy skjerm i fremtiden.

Hastighet på harddisken merkes egentlig bare når du starter windows, for min del har jeg ikke merket noe spesielt negativt med å ha 5400rpm disk, utenom at windows bruker 4-5sekunder mer på å boote. Det er noen fordeler å ha 5400rpm, den bruker mindre strøm og produserer mindre varme.

Lenke til kommentar

Aller først vil jeg råde deg til å skifte emnetittel. Den er utrolig dårlig, og tråden din blir stengt så snart en moderator snuser seg frem.

Iallefall, jeg synes glossy er best. Det blir liksom en slik gli effekt melom bildene, og det ser utrolig bra ut. Laptoper uten denne effekten får jeg en "billig" følelse av. Det trenger ikke å være det, men sånn føler jeg det.

Men det er nok en smakssak.

Når det gjelder harddisk går det aldri fort nok. Du bør ha 7200 rpm synes jeg. Husker jeg kobla til en harddisk med 4200 rpm (om jeg ikke tar feil, har revet av lappen) sammen med min S-ATA 2 disk.

Fy faen, fikk tid til både driting og spising, og Windowsen var fremdeles ikke ferdig å starte opp. Dessuten gikk ALT treigt. Det er selvfølgelig annerledes med USB harddisk, men du vil nok ikke angre på det raskeste alternativet på noen måte.

Lenke til kommentar

Du bør vel vurdere miljøet du sitter i når du vurderer om du skal ha blank eller matt skjerm. Blank vil si med kontrastbelegg. Går ut fra dette gir bedre opplevelser av kontraster og dermed et penere bilde. Ulempen er at kontrastbelegget gjør at refleksjoner blir mye sterkere. Dersom du har en lysrørlampe over hodet vil denne gjenspeiles i skjermen.

Jeg hadde slukket taklampa og satt pris på de mye klarere fargene en blank skjerm vil gi. Kanskje har du en vegglampe og bruke i steden? :thumbup:

7200 rpm merkes vel positivt i andre applikasjoner enn windows også? Filmredigering for eksempel? flytting av store filer til/fra disken vil vel også gå mye kjappere?

Lenke til kommentar

Nå er nok dette med harddiskhastighet også noe personlig. Sitter med raptor på hovedmaskinen, som kjent er den 10.000rpm, og det er ikke så veldig stor forskjell i vanlig bruk. Forskjellen kommer når windows lastes, spill, og andre slike ting. Men det er ikke verre enn at det tar en 4-6 sekund lengre å laste noe.

Lenke til kommentar

Ser ut som du har fått utfyllende svar på spørsmål #1 så jeg tar for meg #2

Du vil helt klart merke forskjell på 5400 og 7200, ikke bare med windows starten, men også når du f.eks skal instalere spill, kopiere filer til disken o.l

Det vil gå fortere med en 7200rpm, og du kan få 7200rpm disker som bårker like lite/mye som 5400rpm.

Så når du har valget, og ska ha en ekstern harddisk, så vil jeg gått for 7200rpm og en mindre harddisk;)

Lenke til kommentar
Aller først vil jeg råde deg til å skifte emnetittel. Den er utrolig dårlig, og tråden din blir stengt så snart en moderator snuser seg frem.

8550326[/snapback]

Jeg kommer ærlig talt ikke på noe bedre emne tittel. Emnet ble startet i et bærbar datamaskin forum, så de fleste skjønner at det handler om bærbar datamaskin. for det andre sier den to raske spørsmål, hvilket er akkurat det hele innlegget er. nemelig to raske spørsmål angående bærbare datamaskiner. Men jeg kan godt prøve å finne en annen tittel.

Jeg takker for mange fine svar. Jeg tror jeg har funnet ut at jeg går for den RPM'en som er standar med mindre jeg får mer rpm for veldig lite ekstra. Når det gjelder skjermen er jeg litt mer usikker. Når jeg er hjemme vil ikke sterke lys være noe problem, fordi det er jo en bærbar, så jeg kan jo bare flytte meg, eller trekke for en gardin hvis lyset skulle være irriterende, men skolen hvor jeg tenker å bruke dataen har jeg ikke disse mulighetene, + at skolen benytter seg av sterke lysstoff-rør slik at det kanskje vil gjenspeile seg. Men men, jeg skal jo antagelig bare skrive og/eller surfe litt på internett når jeg er der... da er ikke lys på skjermen så irriterende + at jeg kan vri litt på laptopen.

Endret av Oscar2107
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke skjermen vil bli noe problem uansett.. Somsagt har du en lampe over deg alltid som er jævli sterk er det nå en ting, men den kan du både slå av å flytte. Jeg ville ikke ansett dette som et problem.

Når det gjelder harddisken ville jeg iallefall ikke gått lengre ned enn 5400 selv om jeg personlig ville prøvd å få tak i 7200. Det er ikke noe du angrer på.. Lykke til med handelen iallefall.. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...