Gå til innhold

Ny TV. 46", 1080p, rundt 20.000 kr

Anbefalte innlegg

Heihei! :)

Er nå på tide med ny TV, og i den anledning trenger jeg litt hjelp med hvilken jeg burde velge. TV-en bør være rundt 46", ha full HD-oppløsning, og koste mellom 15-20.000 kroner sånn ca.

TV-en skal henge på veggen i stua, så den vil hovedsaklig bli brukt til tv-titting og filmer. Har en forkjærlighet til LCD, men aner egentlig ikke hva som er best av LCD og plasma til nevnte bruk.

Vet heller ikke hvilket merke jeg bør satse på, men mine tidligere TV-er har vært Phillips og de har jeg vært knallfornøyd med!

Ellers hvis dere har linker til guider eller en plass hvor jeg kan sammenligne tv-er, så bare hiv det ut. :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hva står 1080i og 1080p osv for? Altså, 1080p er vel full-HD(?), så har det noe med oppløsningen på skjermen å gjøre?

8550084[/snapback]

Ikke for å være frekk, men hvorfor har du satt 1080p som et krav hvis du ikke vet hva det er, og hvorfor er LCD et krav når du ikke vet om LCD eller plasma egner seg best til ditt bruk? Uansett, med dine krav ville jeg ha sett på Samsung M86/M87 (forskjellige farger), som blir linket til i forrige innlegg. Jeg tenker litt på denne selv, men har lyst å se den "live" først.

Personlig ville jeg ha tatt f.eks. Panasonic PV70 50" (hvis 42" blir for lite) også med i utvelgelsen, her får du en stor skjerm til en hyggelig pris som egner seg utmerket til film og TV. Selv prioriterer jeg PC-bruk relativt høyt, og det er derfor relativt sannsynlig at jeg ender opp med LCD.

Lenke til kommentar

Heh, var ikke samsvar der nei. Det jeg mente, var at jeg har blitt fortalt at 1080p er full-HD og at dette var det jeg burde satse på. Det jeg lurte på, var hva som var forskjellen på i og p, ikke 1080. :)

Skal endre litt på det for at folk skal forstå det bedre.

Og kan ikke se at jeg har skrevet LCD som et krav noen plass? :hmm:

Hvis prisene ligger like over 20.000 i butikkene når de begynner å få M8-serien inn på lager så er nok 46" mitt førstevalg til nå.

Edit: Tok likesågodt vekk det greiene med 1080p og 1080i Rikky, da jeg har funnet forskjellen.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

P = progressivt

I = interlaced

Progressivt tegner opp alle linjene i et bilde på en gang.

Interlaced tegner opp først halvparten og så den andre halvdelen (først partall-linjene og så oddetall f.eks.).

1080p gir et bedre bilde enn 1080i.

720p og 1080i gir vel sånn ca. det samme bildet.

Tv-sedinger vil være 720p så det er kun med blu-ray/hd dvd eller PS3 og slikt du vil få utnyttet 1080p på en tv.

Lenke til kommentar

Ahh, så tv-sendingene blir sendt med 720p ja. Blir det 1080p etter hvert eller?

Er uansett greit å kjøpe 1080p med det samme, siden jeg kommer til å se endel filmer på den nå og i fremtiden. :)

Lenke til kommentar
Ahh, så tv-sendingene blir sendt med 720p ja. Blir det 1080p etter hvert eller?

Er uansett greit å kjøpe 1080p med det samme, siden jeg kommer til å se endel filmer på den nå og i fremtiden. :)

8552658[/snapback]

Du har sikker vurdert å bytte tv før de går over til 1080p. (hvis de i det hele tatt kommer til å gjøre det. Det har sikkert kommet en ny standard før den tid)

Det er sånn at bakkenettet har veldig begrenset kapasitet. Skal de i tillegg sende i 1080p så sliter de fryktelig. Da har de kanskje plass til 8-10 kanaler!?

Men parabol har såklart ikke det problemet da de bare kan dytte en satelitt til oppi rommet.

Endret av datating
Lenke til kommentar
Okei. Hadde nesten glemt parabol ja, for det har vi faktisk også. Over parabol blir det sendt på 1080p eller?

8553015[/snapback]

Foreløpig er det lite som blir sendt i HD og 1080p får du ikke sett på mange år garantert når det gjelder tv-sendinger.

Faktisk så er det få av hd-kanalene som sender alt i HD også...

- Discovery HD har vel en loop på 300-400 timer.

- Voom HD er en ren hd-kanal etter hva jeg har fått med meg. Der er det mye forskjellig, men mest moteshow og slikt.

- Canal-kanalene har en sport og en film. Film-kanalen sender vel 3 filmer om kvelden + trailere resten av døgnet. Sportskanalen sender blant annet Premier League i HD.

- National Geographic kom nylig til og ser ut som har god kvalitet på sendingene sine. Uvisst om det er kun HD og/eller hvor mye materiale som de har.

- Silver er en ny kanal som lanseres rundt september-måned. Den kommer i en vanlig versjon og en hd-versjon. Den vil sende filmer 24/7 - stort sett amerikanske og europeiske. (en del skandinaviske også)

Lenke til kommentar

Ååå, jaja. :)

Snakket med Expert i dag, men de fant ikke Samsung-TVen linket til i andre post (Samsung LE46M86) verken på deres sider eller på Samsungs sider. Kan det være at denne heter noe annet også? Litt rart at den har det navnet på prisguiden.no, men så finner jeg den ikke på produsenten sin side. :p

Lenke til kommentar

Snakket med Expert i dag, men de fant ikke Samsung-TVen linket til i andre post (Samsung LE46M86) verken på deres sider eller på Samsungs sider. Kan det være at denne heter noe annet også? Litt rart at den har det navnet på prisguiden.no, men så finner jeg den ikke på produsenten sin side. :p

8567282[/snapback]

Selgeres manglende oversikt slutter aldri å forbause meg. Jeg har faktisk til gode å gå i en lokal butikk og få et ordentlig svar når jeg spør noe om en TV jeg er interessert i. Jeg var f.eks. på Elkjøp her om dagen og lurte på når de kom til å få inn de nye plasmaskjermene fra Panasonic, som sikkert blir storselgere av dimensjoner. Men neida, det hadde de ikke hørt om. De skulle imidlertid få inn den gamle PV600, og det til bare litt over dobbel pris av det den går for på nettet.

M86: http://www.samsung.com/uk/products/televis...40m86bdxxeu.asp

M87: http://www.samsung.com/uk/products/televis...37m87bdxxeu.asp

Available in 37", 40", 46" and 52"
Lenke til kommentar

8567282[/snapback]

Han finner ikke M86, nei... Expert kommer til å ha M87 (fra 32" til 52").

Lenke til kommentar

Ahh, hva er forskjellee på M86 og M87 da? Hadde akkurat satt meg inn i M86, hehe. Klarer ikke se noen åpenbare forskjeller utifra samsungs hjemmeside. :hmm:

Edit: Fortsatt 46" jeg er ute etter. :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Lager de virkelig to modeller, som er helt identiske, bortsett fra en liten liste?

Må vel være noe annet og vel? :tease:

Edit: Har sammenlignet nøye spesifikasjonene på begge, og de er HELT like. Hvorfor ikke bare legge med to farger på den under-listen så kan folk skifte hvis de vil? :dontgetit:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Off, hvorfor gjøre det så tungvindt. :(

Ser under features, der står "Picture-in-Picture: 1 Tuner". Betyr det at den kan vise bilder fra flere kanaler samtidig eller? Hadde vært greit å hatt den muligheten.

Lenke til kommentar
Off, hvorfor gjøre det så tungvindt. :(

Ser under features, der står "Picture-in-Picture: 1 Tuner". Betyr det at den kan vise bilder fra flere kanaler samtidig eller? Hadde vært greit å hatt den muligheten.

8568121[/snapback]

Det vil si at hvis du vil ha mulighet til å vise en ekstra kanal må den ekstra kanalen gå via en annen tuner siden tv kun har 1.

Det kan være f.eks. en dvd-opptaker eller vhs-spiller.

Lenke til kommentar

Hmm, har både dvd-opptaker og vhs-spiller, men det gjør vel ikke at jeg kan se 2 ruter på tv-en? Husker vi hadde det på en TV en gang. Jeg satt å så på sporten i en liten rute oppe i hjørnet mens mor så på krim. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser nå at Expert har fått inn 46M87 nå, men selvfølgelig står der ikke prisen online.

Noen som vet hvilken kontroll som følger med? Der står "universell - infrarød", men jeg har sett en del forskjellige Samsung-kontroller så er litt usikker.

Og hvis noen skulle vite prisen hos Expert, skal ikke jeg stoppe dem i å si det her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...