Ripsta Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Du bruker selv ordet "føles". Hva er dette da annet enn en personlig oppfatning, synsing, noe som du selv raskt vil tilpasse deg til? Du mener mao. at han skulle skrive ting han kanskje trodde du ville ment om du hadde testet musa? Ikke sin egen mening? Ikke engang litt? Underlig arbeidsform du har... Du har mao. ikke hatt Intellipoint og Mouseware installert samtidig? Nok en gang: lek med ord, personlige oppfatninger og ingen objektivitet. Du må gjerne forklare denne mange ganger til, tror ikke det blir så veldig mye lettere å følge deg uansett. Objektivitet? Rofl...i en reviewer? La meg tenke...du stemmer vel politisk etter hvilket parti som til en hver tid er best på meningsmålingene kanskje? Hvilke gamere? Em...oss? Leserne av Gamer.no? Må gå jeg nå. Snakkes! Lenke til kommentar
eatshorts Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Selv har jeg en cordless mouseman mus. Jeg tenkte at jeg skulle kjøpe meg en kabelmus istedenfor, fordi jeg følte at musa hang igjen i UT og CS. Før jeg bestemte meg opnet jeg MSpaint tok et ark som fyllte hele skjermen og valgte blyant verktøyet. Så tok jeg en list og la den oppå min speedpad. Så laget jeg en strek over hele arket og merket på lista vor langt den hadde gått over matta. Så drog jeg musa mange ganger over samme strekningen men med økende fart. Ettervert som farten økte ble streken kortere og korte og gikk til og med feil vei noen ganger. Jeg hadde null akselerasjon, nokså høy sensitivity og brukte usb porten noen som gidder prøve noe lignende med mx700 ? Lenke til kommentar
AWC80 Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Ingen problemer med paint... Men en "hardcore gamer" som testeren beveger sikkert musen med warp speed.... Lenke til kommentar
Espen F Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 hør nå her.. nå skal jeg legge inn et par ting som står beskrevet om den tekniske siden av musen... så skal dere selv få se at den "flyter" ikke etter.. En revolusjonerende, ny sensor med en oppløsning på 800 ppt registrerer 4,7 megapiksler i sekundet. Ettersom sensoren dekker et større område enn tidligere, registreres selv den minste bevegelse. Hils på den første trådløse musen som har en like rask reaksjonsevne som en USB-mus! Den forbedrede digitale radioteknologien gir like bra resultater som om du brukte en mus med ledning, innen en rekkevidde på 2 meter ja.. har du overklokka usb-porten din macintufs. eeeh. jeg mener jo selvfølgelig TOSH... alle kan jo skrive feil ikke sant. kan jo legge ved et par punkter til jeg.. Den optiske MX-motoren gir deg uovertrufne resultater. Den følger hver bevegelse, uansett hvor rask. Enheten skanner et større område enn andre optiske sensorer og analyserer mer informasjon, slik at du får jevnere bevegelser på et større antall underlag. Bildebehandling: 4,7 megapiksler/sek Oppløsning: 800 ppt Akselerasjon: 10 g Hastighet: 1 meter/sek joda... en akselrasjon på 10g er vel det som kjennetegner en dårlig mus. • Raskere tilbakemeldingDen hurtige radioteknologien som brukes i MX700-musen gir like rask tilbakemelding som mus med USB-tilkopling. Begge typer mus kommuniserer med datamaskinen like mange ganger i sekundet, slik at alle håndens bevegelser gjenspeiles nøyaktig på skjermen. Til sammenlikning er tilbakemeldingen fra trådløse mus fra andre produsenter som regel fem ganger tregere. • Høyere overføringshastighet Den nyeste generasjonen av optiske sensorer, f.eks. MX-motoren, analyserer en stor mengde informasjon, slik at du får jevnest mulige bevegelser. Men selv ikke den beste motoren i verden hjelper når veien er full av humper og søle. Hurtig radioteknologi har en 20 ganger høyere overføringshastighet enn klassiske trådløse enheter. Nå kan du nyte den beste motoren og den beste veien i én og samme løsning! ja som sagt.. ikke bry deg om disse tingene.. dette her har ingenting å si for spillingen.. det eneste som betyr noe er at musa ikke har ledning. og det faktum at den har to batterier som ligger så løst at du kjenner tyngdepunktet forflytte seg når du beveger musa fra a til b. Lenke til kommentar
Duke Soforth Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Ripsta: Du mener mao. at han skulle skrive ting han kanskje trodde du ville ment om du hadde testet musa? Ikke sin egen mening? Ikke engang litt? Godt forsøk. Nei, mitt poeng er bare at testeren slett ikke har "en universell objektiv sannhet", men at han gir en personlig oppfattelsesbeskriving. Ikke nødvendigvis noe galt i akkurat det, det bør bare ikke fremstilles som ovennevnte "sannhet". Du har mao. ikke hatt Intellipoint og Mouseware installert samtidig? Synes bare han gjør det litt vanskelig for seg selv... (han sier tross alt selv at han bytter mus mange ganger hver dag) Og nei: jeg har ikke forsøkt å ha både Intellipoint og Mouseware installert samtidig. Hvorfor skulle jeg det? Og hvorfor kommer du egentlig med det spørsmålet? Objektivitet? Rofl...i en reviewer? La meg tenke...du stemmer vel politisk etter hvilket parti som til en hver tid er best på meningsmålingene kanskje? Nå er du utelukkende tåpelig. Objektivitet i betydningen et relativt åpent sinn bør være noe de aller fleste av oss kan strebe etter. Og hva har en hardware-review med politikk å gjøre? Em...oss? Leserne av Gamer.no? Og de kan vel neppe ses på som en ensartet gruppe? Har egentlig alle gamere samme krav til maskinvare? Naturligvis ikke. Kanskje et perspektiv Gamer.no kunne hatt godt av i sin streben etter å gi gode produktomtaler? Lenke til kommentar
Insomnis Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Vil bare legge til at når jeg fikk min MX700 (som jeg er meget fornøyd med til mitt bruk), så hadde jeg faktisk intellimouse software installert! Jeg var ikke klar over det (pga den saken som automatisk fjerner ikoner fra systray i xp). Jeg merket allikevel ikke noe problemer, og gadd ikke å fjerne programmet heller. Eneste jeg har å utsette på MX700 er hjulet, dette fungerte dårlig med medfølgende drivere, med ny software har det blitt vesentlig bedre. Lenke til kommentar
shybbe Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Kan ikke unngå å svare på dine kritiske synspunkter til mitt innlegg.... "Har du både en MX500 og en MX700? Har du testet dette jeg foreslår? Har du testet begge musene direkte opp mot hverandre? Når du har gjort det kan du komme tilbake og forsøke å argumentere for at MX700 føles like balansert ut som MX500. Frem til da bør du kanskje holde meningene dine for deg selv, siden du surrer fælt nå." Nei, jeg har ikke sammenlignet MX500 og MX700 på den måten du foreslår. Faktisk så er jeg heller ikke en overivrig MX700 eier, men jeg har prøvd MX700. Faktisk så er det komplett irrellevant om jeg har prøvd MX700. Det er måten du har testet på og måten du har skrevet artikkelen på som jeg er sterkt uenig i, og som jeg personlig mener er direkte feil. Det jeg prøver å si er at en mus ikke trenger et sentret tyngdepunkt for å være bra og god. Hadde vi snakket om en gyromus så hadde det derimot vært viktig med et balansert sentret tyngdepunkt. "Forsøker du å si at en slakk ledning har like mye å si for musens respons som to metallklumper løst plassert i musen? Har du i det hele tatt noensinne brukt en mus med batterier?" Ja, for musens respons. Men ikke for musens bevegelighet. Det jeg forsøker å si er at de er begge faktorer som påvirker en mus sin bevegelighet. Tyngden og kabelen har da ingen ting å si på respons dette er utelukkende opp til elektronikken/optikken i musen. Jeg nekter ikke for at batterier tilfører økt vekt, men økt vekt er ikke kun en negativ ting. Økt vekt gir musen bedre stabilitet. Samme prinsipp som på ski og biler. Dette burde også du vite. Å si at batteriene er to løst plasserte batteriklumper vet du også at er pølsevev. Ja, de kan separeres fra musen som enhet, men de er festet godt nok til at de ikke påvirker musen fordi de er løse. Men du har selvfølgelig helt korrekt i din påstand om at løse elemtenter i musen vil forstyrre stabiliteten, men dette er ikke tilfelle for MX700, eller noen andre trådløse mus jeg har prøvd. Ja, jeg har faktisk prøvd trådløse mus. Benytter faktisk en til vanlig. Microsoft Wireless IntelliMouse Explorer... den eldste og dårligste av dem alle. Og ja, jeg har brukt mange andre mus også, tror faktisk jeg tør påstå at jeg har brukt mus siden du forsatt gikk med bleier. "Hvis du i det hele tatt hadde fulgt med på diverse forum og gamingsites slik som esreality.com ville du kjapt oppdaget at veldig mange foretrekker å bruke Microsoft sine IntelliPoint-drivere på Logitech sine mus. Siden MX700 utmerker seg ved å ikke fungere sammen med Microsoft sine drivere fant jeg dette som viktig å nevne. Dette er skrevet om i et eget avsnitt, og tatt med som en anekdote. Jeg sier ikke på et eneste punkt at dette trekker musens karakter i negativ retning. Derimot ytrer jeg min undring over det." Hvem bryr seg om hva som skrives på diverse andre forum og gaming sites? Er ikke poenget at man skal få nok informasjon fra å lese din artikkel? Men ja, siden du spør, har jeg trålet gjennom utallige forum, gamingsites og reviews. Derimot kan jeg ikke påstå at jeg har lagt stort merke til denne diskusjonen, men jeg har lest at folk har prøvd både MS drivere og Logitech drivere. Og folk er både fornøyde og ufornøyde med begge. Dette er riktignok skrevet i et eget avsnitt, men også skrevet på en slik måte at det tolkes som en negativ ting som trekker karakteren ned. Om det ikke er din hensikt, har forsåvidt ingenting å si, for som du også vet så er det hva leseren tolker som har betydning. Siden du også da har prøvd original driveren finner jeg det litt rart at du ikke har beskrevet det problemet som det virker som om MANGE sliter med... at scrollehjulet ikke virker i noen spill? Dette er visstnok rettet opp i ny versjon av drivere (har ikke prøvd), men jeg vil tro at folk synes dette er langt mer nyttig enn å vite at den ikke fungerer med MS driverne. "Har du forsøkt å ha både IntelliPoint og Mouseware installert for så å bytte mus flere ganger om dagen? Da blir det fort krøll skal jeg si deg. Er det noen som hevder at det er vanskelig/tidkrevende å installere driveren? Nei, det er det ikke. Du later derimot ikke til å være klar over at mange faktisk ikke ønsker å bruke Mouseware-driverne, uansett." Nei, har ikke prøvd å ha både IntelliPoint og Mouseware drivere innstallert, og jeg må innrømme at jeg overhodet ikke ser noen grunn til å ha det. Dersom jeg skulle bruke mange forskjellige mus tror jeg at jeg ville valgt å benytte standard PS2 mus driver. Å bytte mus mange ganger om dagen er vel heller neppe den gjennomsnittlige gamers situasjon, selv om det tydeligvis er din. Jeg ville også tro en de fleste andre gamere synes det virker lite fornuftig å bytte mus så ofte da en ikke vil kunne bli så godt kjent med musen. Men som du sier... dette er jo kun dumme meg sin teite mening. "Når du føler at det er en forsinkelse mellom hvordan du flytter på musen og markørens bevegelse føles det for meg som om jeg flytter på selve musen fremfør markøren. Kanskje dette ble litt vanskelig å forstå for deg? I så fall kan vi prøve igjen: Flytter du på musen uten at du føler noen forsinkelse føles det som om det er markøren hånden din flytter. Er det derimot en forsinkelse føles det som om det musen du flytter og at markøren bare følger etter." Jeg skjønner hva du sier her og er helt enig. Men det burde også ta med i ditt regnestykket at responstid er veldig avhengig av den oppløsningen du kjører samt framrate i spillet. Dersom du spiller CS med 200 FPS vil selvfølgelig 125 oppdateringer per sekund i musa gi noe redusert respons. Men dette gjelder alle usb mus. Faktisk alle mus. Du har tross alt nesten bare skrevet at "du synes det er delay". Dette er ikke godt nok. Fakta, tall, bakgrunnsinformasjon. Sier jo seg selv at folk vil komme til å trekke alle mulige former for egne slutninger. "Ikke anta så mye, hold deg til ting du vet noe om. Du vet ingenting om hvor lenge jeg har testet musen, det er realiteten. Det du uttaler deg på grunnlag av er feilslåtte antagelser. Selvfølgelig er også orginale drivere benyttet under testingen, men siden jeg må plugge mus ut og inn for å sammenligne med flest mulig konkurrenter kan det bli problematisk å ha mange forskjellige drivere installert samtidig. Siden IntelliPoint-driverne går for å være de best og er så og si altetende er disse de best å ha installert til vanlig. Det du baserer deg på er bare tåkeprat og gjetninger." Jeg antar det meste av den enkle grunn at jeg ikke har noe valg. Du skriver for lite i din artikkel, så folk må anta resten. Selvfølgelig vet jeg ikke om du har testet musen i 10min eller 10 dager. Du sier jo ingenting om det. Hvordan kan jeg vite? Men du sier at du bytter mus 5 ganger om dagen. Dersom alt dette er tåkeprat for deg skjønner jeg jo hvorfor vi har så store problemer her. Tåkeprat burde du også vite at det ikke er, men gjetninger... ja. Mye er det. "Hvis du er en så ivrig gamer er det vel bedre å kjøpe en MX500 som er identisk, utenom det faktum at du slipper å kjøpe to eksemplarer som i ditt eksempel?" Du vet godt at det ikke er det jeg mener. Poenget er at DERSOM du vil ha en trådløs mus og batteritid er problemet, så er det en løsning. Sier ikke at det er sånn jeg ville gjort det... jeg rekker å lade musen litt iblant. "Selv om den antagelsen en går inn i forsøket med er riktig betyr det ikke at resultatet blir feil. Hadde du fulgt med i fysikken - som du liker å nevne - ville du visst dette." Siden du tydeligvis også liker å blande inn fysikken, så burde du også vite at du ikke skal blande personlige oppfatninger/meninger/antakelser og hypoteser. Når man går inn i et forsøk med en personlig oppfatning at dette er dårlig, vil det selvfølgelig prege resultatet. Det vil trolig også gjøre at du føler mer delay enn du sannsynligvis gjør. Det vil også trolig gjøre at du lager et større problem ut av batteritiden enn det egentlig er. Slik fungerer enkelt og greit menneskehjernen... ingen vei utenom. Ikke engang for deg. Dessuten ... hvordan kan du vise at din antakelse er riktig dersom forsøket ikke har bevist den? "Gamer.no tester mus ene og alene etter hvor god den er for gamere. Er du interessert i andre bruksområder kan du lese tester på mer hardware-baserte nettsteder." Har jeg sagt noe annet? Men finnes det noe slikt som en A4 gamer? Jeg ville tro at alle gamere har forskjellige oppfatninger om hva som er behagelig, hva som er bra... og ikke minst hva de liker. "Det er verdt at jeg skriver at MX700 er den best trådløse musen jeg har testet, men utenom dette er sammenligninger med andre trådløse mus uinteressant. Foreslår du at en trådløs mus skal få en god karakter fordi den slår sine trådløse konkurretner, selv om den er langt dårligere enn andre aktuelle mus for gamere? Du ser vel selv at dette blir absurd på en gamingsite?" Jeg sier ikke at det er galt å sammenligne den med trådbaserte mus. Men man kan ikke sette likhetstegn mellom trådbasert og trådløse mus. Det er ofte ikke bare responstiden/batteritid som er med i betraktningene dersom man skaffer seg en trådløs mus. "At en klarer å rable ned mange ord basert på feilaktige antagelser må ikke forveksles med kompetanse." Dette har du jo selv bevist i din artikkel. Alle kan skrive hva de synes om en mus... "Det er mange elementer som spller inn. De viktigste er respons/nøyaktighet, ergonomi, musføttene og den tekniske kvaliteten på musen (knappmotstand, scrollehjul osv)." Dette er bra, men hvorfor står det her og ikke i artikkelen??? Siden du tar deg friheten til å kalle det jeg skriver for tåkeprat, uvitenhet og ikke minst å kalle det for en haug med søppel, føler jeg at jeg kan ta noen friheter selv. Dette er mye av det samme følelsene som jeg sitter igjen med etter å ha lest det du skriver. Du nekter å innse andre synspunker. Fordi du skriver for gamer.no på hobbybasis må ikke dette forvekles med kompetanse heller. Har jeg kompetanse?? Jeg har om ikke annet en ingeniørtittel innen data jeg kan sette på det jeg skriver... er det vesentlig?? Hvem bryr seg egentlig? Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 http://www.itpro.no/omtaler.php?op=Maskinvare&id=85 Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 MX700 er helt genial for meg når jeg har den bærbare på pulten. Skal jeg ta med meg maskinen så blir den for klønete så da har jeg en annen lett liten optisk sak som tar over..enkelt og greit Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Aldri før har jeg lest så mange usaklige innlegg. Er dere alle fanboys eller er dere bare ute etter å krangle? Testen hadde saklige begrunnelser, og er utført av en objektiv tester som har prøvd ut svært mange andre muser opp gjennom tiden. Dette kalles kompetanse ja. Skal gamer.no følge strømmen og si akkurat det samme som andre testere? La dem utføre testene sine selv i stedet for at de skal klipp ut, og lime inn fra TomsHardware. De er tross alt positivt at de tør å si sin mening om ting. Det forsikrer oss om at vi har med objektive folk å gjøre. Hvorfor flame dem fordi dere liker musa, men ikke dem? Det er da lov å ha egne meninger! Lenke til kommentar
XP_man Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Hva med LAN spilling da? Blir ikke batteriene i det minste laget da? Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Uten tvil! Dessuten så begynner trådløse muser å bli upålitelig før hele batteriet er oppbrukt. Lenke til kommentar
Misshaped Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Om du sitter 48 timer i strekk å spiller cs eller whatever HÅPER jeg at du pådrar deg skader i hender, armer, øyner og nakke!!! Det er ikke sunt. Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Egentlig jeg og! For meg er det er hardt nok å sitte i 20. Saken er at det er mange som gjør akkurat det, og også lenger enn 48 timer :-? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Hva med LAN spilling da?Blir ikke batteriene i det minste laget da? Batteriene byr overhodet ikke på noen problemer. Du kan bruke musen lenge etter lyset har begynt å blinke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg