Gå til innhold

Zumme-lyd fra anlegget, når jeg bruker pc?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem med anlegget mitt/pcen min, for når jeg bruker Jac til RCA kabel fra pcen min så kommer det summelyd, men BARE når jeg har strømmen(har bærbar) koblet i eller vis jeg har koblet TVen (32" Tatung) til.. Hva kan være gale? GRusomt irriterende.. :)

Takker for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er en venn av effectiv og han har eksternt lydkort, men problemet er at uansett om han bruker eksternt eller integrert lydkort kommer denne støyen, men den gir seg med en gang man tar utav strømledninge og VGA kabel til tv'en.

Lenke til kommentar

Jeg antar at skurrelyden kommer i et stereoanlegg eller liknende som er koblet til laptopen.

Og for meg virker det som at det blir elektriske forstyrrelser i rommets strømkrets når laptop settes på lading eller TVen kobles på strømnettet.

Dette påvirker høyttalerene på en merkelig måte tydeligvis.

Men hva om du bruker en annen lydkilde, f.eks. mp3 spiller og kobler TV eller laptop til strømnettet.

Er det støy da også?

Lenke til kommentar

Heheh, er nok ikke samme karen nei, er bare en gode venner som så og si på en eller annen måte finner altid en tråd som den andre har startet:P

Men On topic: Vis man bruker en annen lydkilde så er det ingen problemer, er kun med pc, så det er ikke anlegg det er noe i veien med men PC, har også testet PC på andre anlegg med samme zumme-lyden.

Lenke til kommentar

Men hvordan kan det ha noe å si om TVen er plugga i stikkontakten da :hm:

Så det er summelyd fra PCen uansett, uavhengig av om den er koblet på strømnettet eller ikke?

Kan godt hende at det kommer forstyrrelser når maskinen bruker ekstern strøm eller lader, er sånn på mp3 spilleren min bl.a.

Lenke til kommentar

Åja, så det er hvis PC er koblet til TV det skjer.

Forstod det slik at det skjedde når TVen var koblet til strømnettet, derfor jeg ikke skjønte helt...

Da er det mest sannsynlig dårlig skjerming av de forskjellige ut og inn kanalene på laptopen.

Så når det er trafikk på en av de to linjene får du forstyrrelser på lyden.

Dette burde forsvinne ved bruk av et eksternt USB lydkort, men hvis du har prøvd det uten hell er det stort sett bare et slik støyfilter som vil ha noen effekt.

Tror ikke det er mye du kan gjøre med dette uten at det må hardware modifisering til eller noe annen galskap.

Lenke til kommentar
Vis den ikke er koblet til strømnettet eller TV via VGA kabel er den helt stille, men med en gang en av disse to kablene kobles til kommer zumme-lyden.

8582661[/snapback]

vis jeg har BARE TV eller BARE lading på er summelyden helt syk. men TV OG lading sammen skaper Mindre summelyd :) hehe Merkelig dette..

Lenke til kommentar
Vis den ikke er koblet til strømnettet eller TV via VGA kabel er den helt stille, men med en gang en av disse to kablene kobles til kommer zumme-lyden.

8582661[/snapback]

vis jeg har BARE TV eller BARE lading på er summelyden helt syk. men TV OG lading sammen skaper Mindre summelyd :) hehe Merkelig dette..

8583969[/snapback]

Jeg har ikke spesielt god peil på elektronikk o.l., men høres ut som jordingsfeil.

Slike lavfrekvente summelyder kommer ofte av vekselsspenningen i strømnettet som er på 50 Hz.

På en måte er du "heldig" ved at vekselsspenningene fra strømnettet kanskje er asynkront på noe vis, og du får bølgekanselering som resulterer i at summinga roer seg.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Dette er ikke en jording "feil" men kommer av at Pc'n din er jorda, og anlegget ditt IKKE er jorda.

8608121[/snapback]

Er det ikke dette som er jordingsfeil da?

8608638[/snapback]

jo, det blir vel strengt tatt en jordingsfeil. :hrm: Men ikke en jordingsfeil på selve komponentene. Men poenget er at feilen oppstår når du kobler jorda komponenter sammen med komponenter som ikke er jorda. (F.eks PC'n mot en forsterker)

Teknisk sett tror jeg det er forskjellig motstand i komponentene som lager hummingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...