Gå til innhold

Hvor tar man dråpe bilder..?

Anbefalte innlegg

Blitsen virker inn på maks lukkertid ja. Kjenner ikke tallene for 400D, men på mitt D80 takler kameraet 1/4000 sec men om du skyter med den innebygde blitsen, får du en maks lukkertid på 1/200 sec.

8570855[/snapback]

Ja, det er greit. Jeg har også en maks lukkertid tilsvarende din. Men det stemmer at du får blitser med høyere sync, slik at du kan kjøre feks 1/400 - 1/500 med blits?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man har en blitz som støtter FP (high speed sync) mode så kan man bruke blitz på hvilken som helst lukkertid. Da vil blitzen lyse avgi lys så lenge lukkeren er åpen og man vil ikke få skygger av lukkeren på deler av bildet.

Problemet består i at et vanlig kamera ikke har rask nok lukker til å oppnå korte lukkertider utenom ved å belyse bildet i en stripe som beveger seg over sensoren. Dermed vil et kort blitzblink bare belyse sensoren i en stripe. For å bruke blitz ved korte lukkertider så må blitzen avgi lys så lenge stripen beveger seg over sensoren. Det gjøres ved en serie korte blink.

Lenke til kommentar
Ja, det er greit. Jeg har også en maks lukkertid tilsvarende din. Men det stemmer at du får blitser med høyere sync, slik at du kan kjøre feks 1/400 - 1/500 med blits?

Nikon D80 og D40, samt de fleste andre kameraer fra andre produsenter, har ikke blitz-sync enn 1/200s. D70s og D50 har elektronisk lukker i tillegg til den mekaniske, som sørger for at det er mulig med blitz-sync ned til 1/500s. Skal du ha kortere lukkertid, må du bruke ekstern belysning. Blitzen har muligens også begrensninger, men først og fremst er det kameraet som sier stopp...
Lenke til kommentar
Mister_joney. bare husk ¨å sille fokus manuelt ;)

8570877[/snapback]

Det er ikke alltid like lurt... Jeg har erfart at autofokus er letter en del ganger enn manuelt... Hvorfor? Måten jeg lager dråpene på er grunnen, og den er hemmelig..

8572049[/snapback]

Haha...hemmelig faktisk :tease: At det ikke alltid er lurt å stille manuell fokus, må vært unntaket fra regelen.

Lenke til kommentar

8570877[/snapback]

Det er ikke alltid like lurt... Jeg har erfart at autofokus er letter en del ganger enn manuelt... Hvorfor? Måten jeg lager dråpene på er grunnen, og den er hemmelig..

8572049[/snapback]

Haha...hemmelig faktisk :tease: At det ikke alltid er lurt å stille manuell fokus, må vært unntaket fra regelen.

8574761[/snapback]

Ved å stille fokusen manuelt vil det være lett å få feil fokus,ved at man kommer for nærme eller langt i fra fokuspunket.

Lenke til kommentar
Hvor tar dere dråpe bilder..? I glass eller badekar, eller andre løsninger..?

Jeg tar en gjennomsiktig "potetgullbolle", fyller den med vann, setter den under springen og lar det dryppe dråper. Legger eventuelt et håndkle/klut eller lignende bak, slik at bakgrunnen blir fin og sånn man måtte ønske. :)

Lenke til kommentar

8570877[/snapback]

Ved å stille fokusen manuelt vil det være lett å få feil fokus,ved at man kommer for nærme eller langt i fra fokuspunket.

8575585[/snapback]

Du mener det er bedre å sjangse på autofokusen for hvert bilde, i stede for å stille fokusen når du setter opp riggen?? Ser ikke helt at avstanden vil variere så voldsomt :p

Still fokus manuellt først, ved å sette fingeren i vannet, og få fokus på den. Ved vanlige dråpebilder vil jeg tro dette er det beste. (med mindre man bruker mr.olsens "hemmelige superoppskrift" på dråpbilder ;) )

Lenke til kommentar
Ved vanlige dråpebilder vil jeg tro dette er det  beste. (med mindre man bruker mr.olsens "hemmelige superoppskrift" på dråpbilder ;) )

8575703[/snapback]

Enig. MF er best, uansett hvor lenge Marius sitter og gnikker på sin fantastiske hemmelighet. :)

Lenke til kommentar
Den blir vel bestemt av kamera og ikke blitsen.

8570341[/snapback]

Sikker på det? Skal ikke være bråkjekk, men mener å ha lest at Sigma har en blits med mye høyere sync.

Er jo strengt tatt ikke kameraet som sliter med å ta bilde på 1/500, men heller blitsen som ikke er like kjapp. Noen som kan bekrefte/avkrefte?

8570724[/snapback]

Litt ufulstendig ser jeg.

Det jeg mente var at "vanlig" blits sync blir bestemt/begrenset av kamera, mens high speed sync må støttes av både kamera og blits. Om 400D støtter high speed sync vet jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Ved vanlige dråpebilder vil jeg tro dette er det  beste. (med mindre man bruker mr.olsens "hemmelige superoppskrift" på dråpbilder ;) )

8575703[/snapback]

Enig. MF er best, uansett hvor lenge Marius sitter og gnikker på sin fantastiske hemmelighet. :)

8575957[/snapback]

:wee:

Dere kan vel også låse fokuset? (Uten å slå over til manuelt) Da er det også mindre sjangs for at det blir feilfokusert.

Men som sagt, slik jeg gjør det er det best med AF.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

8575585[/snapback]

Stiller du fokus manuelt og er smart nok til å ha kamera på stativ får du fokus *eksakt* der dråpen faller. Blir ikke bedre enn det.

Forutsetter jo også at du i tillegg er smart nok til å lage en dråpedings som drypper samme sted hver gang da. Og så holder du bare en tynn pinne eller noe akkurat der dråpen faller. Og fokuserer manuelt på den... Og badabing: Eksakt riktig fokus hver eneste gang. Da gjenstår bare timingen :)

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
Nikon har den egenskapen at de kan bruke 1/500, noe som gir en stor fordel :)

8552785[/snapback]

Dette er da helt irrelevant med dråpebilder - 1/500 er uansett for tregt å fryse en dråpe brukbart hvis man er tett på. Det som fryser bildet er blitzen som varer en brøkdel av den lukkertiden du oppgir. Selv om man bruker en lukkertid på f.eks. 1/125 som jeg har gjort på det vedlagte eksempelet.

post-130769-1180228938_thumb.jpg

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
Nikon har den egenskapen at de kan bruke 1/500, noe som gir en stor fordel :)

8552785[/snapback]

Dette er da helt irrelevant med dråpebilder - 1/500 er uansett for tregt å fryse en dråpe brukbart hvis man er tett på. Det som fryser bildet er blitzen som varer en brøkdel av den lukkertiden du oppgir. Selv om man bruker en lukkertid på f.eks. 1/125 som jeg har gjort på det vedlagte eksempelet.

8712124[/snapback]

Så da forsvarer du de bildene med bevegelsesuskarphet med...(?)

Jeg sier ikke at det ikke stemmer, men mange får uskarpe bilder, noe som sikkert er på grunn av annen belysning...

Lenke til kommentar

Jeg bruker ett helt enkelt oppsett når jeg tar dråpebilder.

Først lager jeg hull i en papptallerken, trer mitt smykke igjennom hullet og lar mitt kamera (som står på ett stativ) fokusere på smykket. Låser fokus.

Tar så smykket bort og lar dråpene falle. Tar bildene med fjernkontroll.

post-25139-1180259260_thumb.jpg

post-25139-1180259233_thumb.jpg

Endret av stoners
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...