jammi Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) Hei! Litt om cd-installering. Hva er feil her? Jeg prøver å installere Linux (xubuntu nå) på min laptop fra 2001, og slik har det gått: Har bootet opp fra CD (brent den selv), og fått det til, for så vidt. Jeg valgte "Start/install xubuntu " i xubuntumenyen, og kom inn etter noen forsøk I GÅR. Dette funker ikke lenger. Når jeg var inne, prøvde jeg install fra desktopen. Men prosessen stoppet opp (det kom en feilmelding) midt i installeringen/harddiskformateringen. Er det cden det er feil med? Vil det gå smertefritt dersom jeg brenner en ny cd og forsøker igjen? Når jeg velger "sjekk cd for feil" kommer det bare opp en sort skjerm med litt skrift og masse tall i venstre øvre hjørne. Dette kommer opp uansett hvilket alternativ jeg velger, bortsett fra "sjekk minnekapasitet" og "boot from hard drive". WARNING! Jeg er helt fullstendig noob når det gjelder linux, så vær så vennlige å forklar så vi dødelige kan skjønne det . Edit: Har nå endret emnetittel og innlegg. Jeg vil dessuten prøve å installere Ubuntu, ikke xubuntu, som jeg har prøvd på alt. Endret 6. mai 2007 av jammi Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Hva er spesifikasjonene på pc'en? Kan hende du har for lite minne til å klare å gjennomføre en installasjon. Lenke til kommentar
jammi Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Maskinvare: CPU: Intel Mobile III 800 mhz RAM: 256 MB Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Det skal holde bra! CD er nok det klart enkleste. Men hvis du fikk en feilmelding sa vel den hva som gikk galt. Hvis du ikke forstod hva det betydde er det sikkert noen her inne som gjør det. Når det gjelder Ubuntu vs. Xubuntu ligger du litt i grenselandet når det gjelder maskinvare. Men siden dette er første forsøk på GNU/Linux ville jeg gått for Ubuntu det er den mest forseggjorte og nybegynnervennlige av alle ubuntuene. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Prøv å brenn CD-en med lavere skrivehastighet slik at det blir mindre sannsynlig for bitfeil. (Om du vil være enda mer sikker på å slippe feil bør du også sjekke .iso-fila for nedlastingsfeil: forklaring på engelsk). Lenke til kommentar
jammi Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) Det skal holde bra! CD er nok det klart enkleste. Men hvis du fikk en feilmelding sa vel den hva som gikk galt. Hvis du ikke forstod hva det betydde er det sikkert noen her inne som gjør det. Når det gjelder Ubuntu vs. Xubuntu ligger du litt i grenselandet når det gjelder maskinvare. Men siden dette er første forsøk på GNU/Linux ville jeg gått for Ubuntu det er den mest forseggjorte og nybegynnervennlige av alle ubuntuene. 8550013[/snapback] Takker for den Flott med svar, folkens ^^ Jeg trodde at minnepinne var greiest jeg.. Men akk nei Skal endre førsteposten nå. Men jeg undrer fortsattpå to ting ang. minnepinne: 1) Er det mye mere jobb/vanskeligere enn å installere fra CD? 2) Hvordan gjøres det? (tutorial? ) Endret 6. mai 2007 av jammi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå