Lomax666 Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Harddisken min har blitt veldig treg de siste to ukene. Merket det først ved at maskina brukte veldig lang tid på å åpne d: i utforsker, og ikke minst mye ressurser. Etter å ha lett litt her, kjørte jeg noen tester, og fikk etter hva jeg kan skjønne dårlige resultater, spesielt max cache på 2,3mb/s. (Testresultat som vedlegg.) Har sjekket at begge hd'ne står på DMA om tilgjengelig, har kjørt fragmetering(som tok 10 timer), og sjekket for feil gjennom egenskaper for d:. Hva kan jeg gjøre for å sjekke om hd'n er i ferd med å ryke, evt gjøre for å få den frisk og rask igjen. Ikke veldig lenge siden c: ble formatert og reinstalert, d: er det lenge siden ble det da det ikke er programmer på denne, bare 150gb med ting jeg vil beholde. Lomax diskbenchmark1.bmp Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Produsentene har som regel diagnostikkprogrammer til nedlastning på websidene sine - sjekk der, last ned og se hva resultatet blir først. Ellers er det ikke så lett å si akkurat hva som er feil med en harddisk uten å åpne den, men stort sett fungerer de som advertert inntil de begynner å dø. Har du flaks får du et varsel slik som du har fått; er du uheldig dør den bare uten forvarsel. Stort sett er det lite som kan gjøres bortsett fra å backe opp dataene og kjøpe en ny disk fortest mulig. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) Har sjekket at begge hd'ne står på DMA om tilgjengelig Det er ikke "DMA om tilgjengelig" som er interessant. Det forteller oss bare at muligheten for å kjøre DMA dersom enheten støtter det er til stede, men det sier ikke noe om hva som faktisk er i bruk. Det står i statusfeltet nedenfor (heter current transfer mode i de engelskspråklige versjonene av xp). Endret 6. mai 2007 av KAS Lenke til kommentar
Lomax666 Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 Ok, er nok PIO som er i bruk på begge. Kan dette forandres, og er det noen mening i å forandre dette generelt? Tror nok jeg skal kjøpe meg en ekstern hd når jeg får lønn uansett. Innser at jeg ikke kan fortsette å være en plug'n pray bruker lenger når det gjelder pcn. Er det noen som har noen tips til lesestoff på nettet litt mer avansert enn pc for dummies, men ikke nødvendigvis mye mer avansert? Står dette i FAQ eller i en sticky, beklager jeg spørsmålet. Lomax Lenke til kommentar
KAS Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Ok, er nok PIO som er i bruk på begge. Kan dette forandres, og er det noen mening i å forandre dette generelt? Oh yes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå