jammi Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Hei! Jeg har et spørsmål: Hva er forskjellene mellom Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu og EDubuntu? Hjertelig takk for svar. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Det står fint beskrevet på de respektive distribusjonene sine nettsteder. Men kort fortalt: Kubuntu: Ubuntu med KDE grafisk brukermiljø, konkurrent med GNOME Xubuntu: Ubuntu med Xfce grafisk brukermijø, lav ressursbruk og er derfor god for eldre maskiner Edubuntu: Ubuntu spesiallagd for (barne/ungdom)skoler Lenke til kommentar
jammi Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Takker Flere spørsmål: 1) Hvilket ser best ut? 2) Hvilket er enklest å lære seg og bruke for en nybegynner? 3) Kan jeg kjøre alle distroene som er nevnt? Maskinvare: CPU: Intel Mobile III 800 mhz RAM: 256 MB Lenke til kommentar
kommers Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) Det er ikke første gangen noen lurer på dette, akkurat. Kanskje den første posten her hjelper på litt. I bunnen er de like, men har litt forskjellig utseende og utvalg av forhåndsinstallerte programmer. Du finner screenshots av hvordan de ser ut som standard av de ulike distroene her. Men husk at man lett kan modifisere utseende om man ikke liker standardutseendet. Endret 6. mai 2007 av kommers Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 For spørsmål 1 og 2 er det egentlig ikke noe, svar Xubuntu vil nok passe best for din pc. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 1) Alle/ingen. Bestem din egen favoritt ;-) 2) Tja... det er nok flest Ubuntu-brukere, så dermed er det nok lettest å få hjelp med denne. Men samtidig er mye likt/felles og gjelder for alle *buntu-variantene siden de alle er basert på distroen Debian GNU/Linux, slik at tricks/hint lett kan overføres blant de ulike distroene. Forskjellene er hovedsaklig i GUI-en. Hva som er "lettest" får noen andre uttale seg om -- jeg vil tro du vil klare å beherske det du velger uansett. 3) Med bare 256 MB RAM ville jeg vært skeptisk til å kjøre Kubuntu/Ubuntu/Edubuntu ettersom både skrivebordsmiljøet GNOME og KDE som disse bruker krever en del minne (ca 150-200 MB RAM?), så dermed er det ikke så mye minne igjen til programmene du ønsker å kjøre. Ikke at det ikke vil fungere (har selv kjørt GNOME eller KDE med bare 256 MB RAM), men systemet vil bli litt tregt. Så hvis du ønsker en litt raskere maskin (mer RAM ledig til programmene du vil kjøre) så bør du derfor velge Xubuntu som bruker XFCE, et litt mer minimalistisk skrivebordsmiljø. Du kan jo teste live-CD av Xubuntu og se hvordan du liker XFCE. Lenke til kommentar
jammi Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Hei! Takker for gode svar! La oss si at jeg kjøper mer ram, så jeg har 512 MB (faktisk er det 640 mb som er maks, så la oss heller si 640 mb), da er altså UBUNTU er soleklart valg? Eeeller? (Forskjeller på Ubuntu, kubuntu og edubuntu har jeg ikke helt fått med meg ennå..) Jeg vil bruke pcen til nevnte ting listet opp nedenfor; vil det går greit hvis jeg kjører ubuntu uten å kjøpe mer ram? Og i forhold til mitt gamle operativsystem, windows 2000 professional, vil det gå tregere eller raskere? Liste over bruksområder: Generell surfing Musikk (lite) Synce med iPod Chatte (msn) Simple nettspill (123spill.no o.l) Tekstbehandling Powerpoint/openoffice' versjon Bildevisning (en god del, mest sannsynlig) Nett-tv (nrk.noo.l) Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (Forskjeller på Ubuntu, kubuntu og edubuntu har jeg ikke helt fått med meg ennå..) 8550565[/snapback] Forskjellen på Ubuntu og Kubunu er kun det grafiske brukergrensesnittet, hvor Ubuntu bruker Gnome (skjermbilder) og Kubuntu bruker KDE (skjermbilder). KDE er vel mer likt Windows layout messig. Lenke til kommentar
jammi Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 Okay =) Har ikke linux oppgavelinje? :o Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Okay =) Har ikke linux oppgavelinje? :o 8558638[/snapback] uhm...oppgavelinje? hva er det? Linux har ihvertfall consollen eller terminalen om du vil Lenke til kommentar
jammi Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 oppgavelinje er den linjen med "stort" osv. nederst i windows. Lenke til kommentar
jammi Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 oppgavelinje er den linjen med "start" osv. nederst i windows. Ikke sikker på om det heter det dog. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Okay =) Har ikke linux oppgavelinje? :o 8558638[/snapback] Egentlig ikke, siden Linux egentlig er bare operativsystemkjerne og har ikke noe GUI i seg selv ;-) Det er ikke meninga å være altfor pirkete på navnesettinga her, jeg forstår fint spørsmålet ditt og skal prøve å svare deg på det du egentlig spør om: For Linux-distroer finnes det mange mulige grafiske grensesnitt man kan bruke, og man kan i stor grad konfigurere utseendet på hver av disse også. Men både GNOME (skrivebordsmiljøet som blant annet Ubuntu og Edubuntu bruker), KDE (som Kubuntu bruker) og XFCE (som Xubuntu bruker) tilbyr oppgavelinje og kommer med dette som standard. Så står du fritt til å velge om du vil ha den / bruke den. Det finnes selvsagt flere grafiske skrivebordsystemer enn de ovennevnte, også noen uten oppgavelinje. Edit: sjekk skjermbildene som f.eks. crowly lenket til over her, så ser du noen skjermbilder med "oppgavelinje". Ellers for å få noen idéer om hvordan man kan konfigurere utseendet på skrivebordet sitt kan du ta deg en tur innom "Screenshot av Linux-desktop-tråden. Endret 7. mai 2007 av kommers Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Gnome har på to oppgavelinjer. En i toppen hvor alle snarveier og slikt ligger, og en i bunn hvor alle åpne vinduer, minimer alt og litt til ligger. Eksempel http://www.gnome.org/start/2.0/screenshots...nomemeeting.png KDE har en oppgavelinje i bunn slik som Windows, eksempel http://www.kde.org/screenshots/images/3.5/02-systeminfo.png Dette er i allefall standard oppsettet når jeg har brukt Gnome/KDE Endret 7. mai 2007 av crowly Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Kan legge til at oppgavelinjene er fullt konfigurerbare. Ihvertfall i gnome Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå