Gå til innhold

Oppsett av Bridge nettverk - i hvilket OS?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med en server som har WLAN kort og et 3Com Ethernet kort. Jeg skal få til å kjøre bridge imellom disse to slik at serveren kan videreføre det trådløse nettverket inn på det lukkede nettet jeg nå har. Jeg har laget en grusom skisse her til bruk i ubuntuforums hvor jeg har en tråd kjørendes for dette.

post-69119-1178463405_thumb.jpg

Jeg har testet WinXP og fått det til å fungere på en notebook jeg har liggendes med et USB WLAN adapter, men vil gjerne dedikere en fast server som jeg nå holder på med. Har ennå ikke testet XP på denne, kun 2k3 uten at det fungerte helt... (jeg får knapt output i server2k3 så jeg orker ikke sitte å håpe at ting fungerer med tiden..) Kastet meg derfor på ubuntu hvor jeg nesten får ting til å fungere:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=2603022

Uansett, har noen erfariger med bridging med bruk av WLAN og Ethernet? Og isåfall hvilket OS?

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å sette opp trådløs-bridge med Linux slik du beskriver, men fikk ikke noe trafikk over nettverkskortene. Endte opp med at jeg kjøpte en slik en og satte den opp som Client. Funker utmerket, men litt lav hastighet pga dårlig signal.

Det er visst ikke mulig å sette opp en trådløs-bridge i Linux uten spesialfirmware til trådløsadapteret: http://linux-net.osdl.org/index.php/Bridge...ireless_card.21

Lenke til kommentar

Tusen hjertlig for rådet! :)

Men hvilket aksesspunkt har du på andre siden? Er det et CNet produkt dette også?

Det er vel kanskje ikke så nøye egentlig om den er programmert til å være klient alikevel...

Vurderer likevel å kjøpe noe som en Asus WLAN dongle som jeg mener har prism chipset av noe slag. Har en liggende her og lurer på å kjøpe en til siden den fungerer i bridge med Windows XP. Driver litt eksperimentering på si med aircrack som har god støtte for Ralink chipst som kommer med denne.

... If you urgently need to have a wireless LAN card which is able to bridge, you should use one of those having the prism chipset onboard ...

Mener å ha sett noe tekst med prism i iwpriv med Asus doglen, så jeg regner med det er støttet. Skal bytte ut Dlink Air PCI adapteret med denne Asus doglen på Ubuntu serveren når jeg kommer hjem idag. Håper det duger :)

Edit: Skriveleif, 2 ganger..

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Men hvilket aksesspunkt har du på andre siden? Er det et CNet produkt dette også?

Det er vel kanskje ikke så nøye egentlig om den er programmert til å være klient alikevel...

Tror det er en Zyxel Prestige 660HW, levert av Telenor. Leier hybel og låner nettilgang trådløst via husverten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...