Gå til innhold

LinuxPC som trådløst aksesspunk

Anbefalte innlegg

INTERNETT >> vanelig ROUTER <TP-kabel> Linux med WLAN kort <wlan> Laptop

Hei! Noen som har erfaring med å sette opp et slikt oppsett? Har prøvd meg litt på noen guider for nesten dette oppsettet(bare at det er tråd og ikke wlan).

Det jeg egentlig spør om er vell om noen guider for å sette opp et trådløst aksesspunkt på linux. Har ikke satt opp DHCP på linux før.

Kanskje Clark Connect eller smoothwall og de derre har en smart løsning på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags distro har du? når det kommer til Access Punkt delen så er det bare og sette nettverks kortet ditt i master mode eks:

iwconfig eth0 mode Master essid default[

Dette setter nettverks kortet i en modus som en AP

/CODE]

Når du kjører et sånt oppsett så er det kjekt at kortet du kjører støtter flest mulig wlan moduser (abg). Når du snakker om DHCP så har du jo ikke behov for og erstatte den "vanlige ruteren" med mindre du absolutt vil. De fleste distroene har jo mulighet for og legge in DHCP hvis du ønsker og legge det inn. smoothwall og Clark Connect som du nevnte er komplette Firewall/Ruter løsninger men en stabil distro som for eks Slacware, Debian eller BSD vil funke like bra.

Lenke til kommentar

Akkurat. Så du mener at hvis jeg setter på mode Master vil den automatisk kjøre internetten fra eth til wlan, og den vil komme opp på "tilgjenglige nettverk" på laptopen? :p Kjører per dags dato Windows, men vet av tidligere erfaring at wlan-kortet støttes på Ubuntu(madwifi driveren tror jeg).

Lenke til kommentar

i teorien ja... jeg har aldri prøvd dette selv.. men skal kansje prøve det om ikke så lenge. Du må vel også bruke iptables til og dele internert mellom nettverks kortene. Du får melde fra hvordan det går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...