perjohan Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Jeg bruker en Nokia LD-3W gps-modul mot Nokia 9300i. Programvare + kart fra Tomtom. Alt fungerer helt fint i Norge, men nå har jeg prøvd den både i USA og Italia. Da klarer den ikke å finne GPS-signal. GPS-modulen og telefonen finner hverandre via bluetooth helt fint, men det er altså gps-signalet som ikke mottas. Er det noen som vet hva dette kan skyldes? Er det noen innstillinger som må endres for disse landene? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Hvor lenge ventet du? Når du flytter GPSen over en lengre strekning uten at den er på, kan det ta "litt" tid før den finner satellittene igjen... Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg er klar over at det kan ta litt tid, men vi snakker vel om minutter, ikke timer. Jeg har i hvert fall hatt den på i en time og prøvd. Jeg sendte en mail til Nokia og spurte. De svarte følgende: "Dersom din GPS modul ikke fungerer i utlandet, så er dette relatert til nettverket. Anbefaler at du kontakter din operatør for mer informasjon om samarbeidspartnere i utlandet." Er det noen som skjønner dette? Jeg tror det er et tullesvar. Jeg har Telenorabonnement, men telefonabonnementet har vel ikke noen betydning for at en ekstern GPS-modul mottar signal, og overfører det til en smarttelefon via bluetooth? Jeg skal naturligvis spørre Telenor, men er det noen her som skjønner dette svaret? Lenke til kommentar
asbhegge Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Svaret fra Nokia virker jo latterlig, slik æ leser dette så virker det jo helt klart ut som de ikke har peiling Men som moskus sier, når gps blir flyttet over lange strekninger så kan det være vanskelig å få signaler igjen. Har gps vært i bevegelse den tiden den søkte etter satelitter, eller har den bare ligget i ro? Viktig at den har rimelig fri sikt til himmels første gang. Tror ikke det skal være nødvendig å endre noen innstillinger. Prøv å angi ny posisjon til et veipunkt eller sted der du bor, dette for å sikre at den søker etter de satellitter som til enhver tid er over vår halvklode. Lenke til kommentar
affas Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Prøvde du i bil når du letet etter signaler eller åpen himmel? Sist år sleit jeg helt villt med signaler og fant ut i ettertid at det skyldes ett annet sol reflekterende belegg på bilvinduet som ikke brukes i norge. Ellers så bruker den som nevnt MYE lengre tid 1. gang i utlandet for å verifisere og bekrefte signalene når den er flyttet langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå