Gå til innhold

Er det greit å kreve javascript?

Anbefalte innlegg

Har begynt å snuse litt på ASP.net, og det ser jo ut til at ASP.net er milevis foran PHP med tanke på produktivitet (for utvikleren).

Men noe som bekymrer meg litt er at ASP.net bruker Javascript til mye av funksjonaliteten, og det ser ikke ut til at det er lagt opp til å fungere uten javascript.

Har tidligere vært opptatt av at nettsidene skal fungere også uten javascript, men begynner å lure på hvor nødvendig det egentlig er? Selv mobilen min støtter jo javascript - så de som ikke har javascript har vel selv skrudd av dette for å være sær? Har naturligvis ikke tenkt å stenge ute de uten javascript, men legge til en <noscript> som sier at det ikke er sikkert det fungerer skikkelig uten javascript.

Er det i 2007 OK å lage nettsteder som ikke tar hensyn til besøkende uten javascript? (ved bruk av de avanserte funksjonene)

(hvis en moderator leser kan det gjerne settes opp en poll?)

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det er ikke greit. Mange bruker mobiler (f.eks. Opera Mini) til å lese nyheter og surfe på nettet. Disse støtter ikke javascript, så da vil disse ikke få tilgang til innholdet.

I tillegg hjelper det lite å legge ut alternativt innhold i noscript-elementet. Mange bruker adblockere som kan blokkere javascript. Du skal derfor ikke være sikker på at brukeren får tak i javascriptet selv om han har skrudd på støtte for javascript. Dermed vil han/hun komme til å klikke på ting som krever javascriptfunksjonalitet uten at det skjer noe som helst.

Jeg anbefaler deg å holde deg unna ASP og programmeringsspråk hvor du ikke har kontroll over html/javascriptet som blir spyttet ut. Vil du lære deg noen mer produktive språk enn PHP anbefaler jeg deg heller å prøve Django (anbefales sterkt) eller Ruby on Rails.

Lenke til kommentar

Hvor mange er det idag som har skrudd av JavaScript? 0.0000001%?

Uansett så fungerer ASP.Net helt supert uten JavaScript, siden kontrollene automatisk finner ut av dette og render html uten javascript! Selvfølgelig gjelder ikke dette alle tredjeparts kontroller, og noe funksjonalitet vil ikke virke (f.eks. autopostback). Dette er jo ganske logisk, og vil heller ikke virke med andre språk/rammeverk.

Jeg anbefaler deg å holde deg unna ASP og programmeringsspråk hvor du ikke har kontroll over html/javascriptet som blir spyttet ut. Vil du lære deg noen mer produktive språk enn PHP anbefaler jeg deg heller å prøve Django (anbefales sterkt) eller Ruby on Rails.

8549598[/snapback]

Jeg anbefaler deg å ikke høre på folk som ikke aner hva de prater om. Det er ikke noe problem å ha kontroll over html'en som ASP.Net genererer. Og i de fleste tilfeller trenger man ikke bry seg om dette heller, siden ASP.Net er smart nok til å tenke på dette for deg.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil det aller meste fungere uproblematisk uten javascript - men problemet er at jeg f.eks vil bruke autopostback, fordi dette selvfølgelig er langt mer brukervennlig, men resultatet er at kontrollene ikke vil fungere dersom javascript er av. Regner med det går an å lage workarounds for dette (f.eks via mange submit-knapper), men det er egentlig litt av poenget mitt - er det vits i?

Glemte å presisere i førsteinnlegg at jeg tenkte på nettsider for bedrifter, med webshop funksjonalitet f.eks. Slike funksjoner er jo uansett ingen som bruker fra mobil (når bestilte du sist på komplett.no via 160x120px skjermen på mobilen din?).

Er det noen som har noen reelle tall for andel surfere med javascript skrudd av? Skulle sjekke dette ved hjelp av Google Analytics, men kom på at Google samler jo statistikken via javascript...

Tenkte jeg skulle legge inn en smily, men jeg har nå javascript skrudd av, og da fungerte ikke "Vis popup-vindu" linken i dette forumet :p

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Med mobilen merker jeg mer problemer med dårlig html og imagemaps. Javascript har aldri vært noe problem.

Jeg ville brukt JavaScript så lenge ikke krav-spec'n sier noe annet.

Et verre spørsmål vil vel heller være om man skal kreve cookies...

Lenke til kommentar
Hvor mange er det idag som har skrudd av JavaScript?  0.0000001%? 

Jeg leste en artikkel en gang om at det var overraskende mange. Dog husker jeg ikke linken eller hva slags statistikk som lå i bunn.

Uansett så fungerer ASP.Net helt supert uten JavaScript, siden kontrollene automatisk finner ut av dette og render html uten javascript!  Selvfølgelig gjelder ikke dette alle tredjeparts kontroller, og noe funksjonalitet vil ikke virke (f.eks. autopostback).  Dette er jo ganske logisk, og vil heller ikke virke med andre språk/rammeverk.

8550942[/snapback]

Problemet er som sagt hvis adblokkere eller brannmurer hos bedrifter blokkerer eksterne javascript. Det er faktisk verre enn at brukeren for beskjed om at han må ha skrudd på javascript, for da forventer han at det skal skje noe uten at det gjør det.

Jeg anbefaler deg å ikke høre på folk som ikke aner hva de prater om. Det er ikke noe problem å ha kontroll over html'en som ASP.Net genererer. Og i de fleste tilfeller trenger man ikke bry seg om dette heller, siden ASP.Net er smart nok til å tenke på dette for deg.

8550942[/snapback]

Det er riktig at jeg har lite peiling på ASP. Men generelt ville jeg vært veldig kritisk til både programvare og programmeringsspråk som spytter ut html/css/javascript koden for deg. De færreste programvarer/-språk greier å følge noe som helt systematikk og WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) av seg selv siden, denne ofte er ganske krevende ting (for en datamaskin).

EDIT: Hvorfor tror du folk er så lite glad i WYSIWYG-editorer?

Et verre spørsmål vil vel heller være om man skal kreve cookies...

8551223[/snapback]

Cookies må man da kreve (vel å merke kun vis man skal logge inn). Det er jo ingen andre måter å identifisere brukeren på.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Min lille erfaring med javascript tilsier at det ikke skal være noe problem, med unntak av om du har bruk for høyreklikk fra musen. Kan fort bli litt krøll da.

8553433[/snapback]

Hva har høyreklikk med javascript å gjøre? :dontgetit:

8556860[/snapback]

Menyer.

Lenke til kommentar

Nå er det jo i ASP.net kun snakk om javascript av simpleste slag (så vidt jeg vet). Dvs, svært enkle funksjoner i onchange/onclick ved klikk på en knapp, link, eller valg i "dropdown" meny.

2. Det er vanskelig å høyreklikke med stylusen på PDA'en min

8558835[/snapback]

Tja, Windows PDA'er har jo høyreklikk - Trykk og hold
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...