Gå til innhold

Dagens ungdom kan ikke skrive!

Drillo

Anbefalte innlegg

Jeg takler ikke folk som spiser makrell i tomat, men jeg lager ikke store greier ut av det.

Og BTW, (åja, jeg brukte en idiotisk forkÅrtelse) satser på at space-knappen din ikke funker helt som den skal lain.

Correct me if I'm wrong.

Endret av aleks tho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Edit: Jeg ser mange som skriver "hvis" feil. Det skriver altså hvis, ikke viss eller vis.

9121318[/snapback]

"Viss" er visstnok godtatt av Språkrådet, og er akkurat det samme ordet som "hvis", bortsett fra at det er mye styggere.

Lenke til kommentar
Hva i all verden. Det har jeg ikke fått med meg, når skjedde dette?

9121699[/snapback]

Det skjedde med reformen i 2005, sammen med mange andre endringer jeg heller ikke likte. Oppdater deg gjerne på Språkrådets sider. Der kan du se alt som ble godtatt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg takler ikke folk som spiser makrell i tomat, men jeg lager ikke store greier ut av det.

Og BTW, (åja, jeg brukte en idiotisk forkÅrtelse) satser på at space-knappen din ikke funker helt som den skal lain.

Correct me if I'm wrong.

9121350[/snapback]

Hva er problemet ditt?

Hvorfor skriver du BTW som forkortelse for by the way, når du kunne skrevet:" Forresten"?

Hvorfor skriver du space-knappen når du kunne skrevet mellomromstasten? Det virker som du er en del av problemet og ikke en del av løsningen i alle fall.

Jeg ser jo en del notater skrevet av lærere siden jeg er IT-ansvarlig på en skole. Det er skremmende hvor mange grove grammatiske feil jeg har kommet over. Det er ikke rart at ungdommen som tross alt lærer noe av disse lærerne sliter med å formulere seg riktig.

Jeg måtte krangle med min norsklærer på ungdomsskolen for å få henne til å innse at jeg hadde skrevet ett ord riktig, mens hun hadde streket under med rødt.

Ordet jeg hadde brukt var: "Vindebro". Hun mente at det skulle skrives "vindelbro" akkurat som vindeltrapp. Da jeg sa at det ikke var sammenliknbart i det hele tatt ble hun fly forbanna og ba meg holde kjeft.

Lenke til kommentar
Hvorfor skriver du space-knappen når du kunne skrevet mellomromstasten?

Fordi mellomromsknappen høres helt idiotisk ut. Jeg hater det faktum at vi absolutt alltid må oversette alle engelske ord og uttrykk til norsk, spesielt er dette er irritasjonsmoment innen data. En CPU, er en CPU. Central Processing Unit - ikke sentralhjerne-et-eller-annet, som fjorårets IKT-lærer alltid bablet om.

Faen heller.

Edit.

Jeg vet at dette ikke nødvendigvis er direkte relatert til grammatikk, måtte bare få det ut. Jeg hater folk som ikke kan akseptere engelske uttrykk, men hele tiden må fornorske alt mulig.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Orddelings feil florerer, SMS-språk blir vanlig i skolestiler (type oxo i stedet for også), de skriver skinn i stedet for kinn og kjerf i stedet for skjerf, de bruker lissom og andre latterlige ord stadig mer, de kan ikke grammatikken skikkelig engang!

Hva mener dere om dagens ungdom?

8548964[/snapback]

Heh. Jeg har aldri sett på dette som noe problem. Jeg husker at en jente i klassen skrev sms-språk i en skolestil i tiende. Hun ble mer eller mindre gjort til latter av klassen. På videregående hørte jeg ikke noe om at dette forekom. Mine medstudenter skriver visst ordentlig alle som én.

Jeg ville sikkert irritert meg over fenomenet dersom jeg så noe til det, men inntil det skjer, har jeg ingen grunn til å reagere.

Det jeg derimot misliker, er at voksne, godt utdannede mennesker presterer å komme med så mye uelegant språk og regelrett svada. Selv professorer og toppolitikere fører et vagt og direkte ukorrekt språk, og det er aldri mangel av malplasserte analogier og metaforer. Og så har man alle moteordene folk putter inn nærmest for syns skyld.

Når jeg leser ymse fagbøker fra gamle dager frem til kanskje 1970-tallet, blir jeg faktisk ofte imponert over forfatterens språkteft.

Lenke til kommentar
Jeg måtte krangle med min norsklærer på ungdomsskolen for å få henne til å innse at jeg hadde skrevet ett ord riktig, mens hun hadde streket under med rødt.

Ordet jeg hadde brukt var: "Vindebro". Hun mente at det skulle skrives "vindelbro" akkurat som vindeltrapp. Da jeg sa at det ikke var sammenliknbart i det hele tatt ble hun fly forbanna og ba meg holde kjeft.

9179265[/snapback]

Det er typisk.

"Se her, lærer, det er jo riktig skrevet!" eller: "Det ER faktisk et ordentlig ord!"

"..ehh ...jammen det spiller ingen rolle, for det er ikke GODT SPRÅK!"

??

Lenke til kommentar
Fordi mellomromsknappen høres helt idiotisk ut.

9180662[/snapback]

Da bruker du vel ikke ord som "punktum", "komma" eller "utropstegn" heller?

9183367[/snapback]

Nei, jeg gjør sikkert ikke det. :roll:

Hvor vidt du synes at "mellomromsknappen" er tidenes mest fantastiske ord noensinne, bryr meg egentlig midt i kneskåla.

Thank you, and good night.

Lenke til kommentar
En CPU, er en CPU. Central Processing Unit - ikke sentralhjerne-et-eller-annet,

9180662[/snapback]

Sentral Prosesserings Enhet? :roll:

9199639[/snapback]

Joda, man skulle nå tro at de hadde klart å oversette til noe ala det, desverre er ikke dette tilfellet. I alle fall ikke hos IKT læreren jeg hadde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...