Gå til innhold

Dagens ungdom kan ikke skrive!

Drillo

Anbefalte innlegg

Orddelings feil florerer, SMS-språk blir vanlig i skolestiler (type oxo i stedet for også), de skriver skinn i stedet for kinn og kjerf i stedet for skjerf, de bruker lissom og andre latterlige ord stadig mer, de kan ikke grammatikken skikkelig engang!

8548964[/snapback]

Så, så enig...

det irriterer meg noe jævlig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne passer vel inn her. Ikke Norsk, men samme prinsippet.

dantose: Do u get a trophy 4 it??

rocker576: It occurs to me that typing "u" instead of "you" and "4" instead of "for" saved you 4 (not "for") keystrokes. Typing "??" instead of "?" used 3 keystrokes plus the use of the shift button for a total of 4 keystrokes. Thus, you have saved no effort whatsoever by kicking the English language.

Lenke til kommentar
Orddelings feil florerer, SMS-språk blir vanlig i skolestiler (type oxo i stedet for også), de skriver skinn i stedet for kinn og kjerf i stedet for skjerf, de bruker lissom og andre latterlige ord stadig mer, de kan ikke grammatikken skikkelig engang!

8548964[/snapback]

Så, så enig...

det irriterer meg noe jævlig

8952032[/snapback]

Er det noen som gjør det i det hele tatt? Aldri hørt om noen som har hatt sånne feil på en stil elns.

Lenke til kommentar

Dette problemet med at folk ikke klarer å skrive ordentlig norsk gjelder lenger ikke bare ungdommen. Eksempelvis så er det flere innleide konsulenter her på jobben som skriver en del dokumentasjon for oss, og det vrimler av skrive og orddelings-feil i dem.

Jeg tror det har mest med "øyet for detaljer" å gjøre..

Lenke til kommentar
Jeg er nok en av de få ungdommene som skriver relativt normalt norsk på msn og på spill, bruker noen forkortelser men har nesten alltid punktum etter.

8943776[/snapback]

Allikevel er dette å finne i signaturen din?

"Jeg er en stor fan av Axxo og dems arbeid"

8947164[/snapback]

Axxo er ikke en person nei, det er en organisasjon som deler filer.

8950526[/snapback]

Bare for å ha det sagt så er "dem sitt" akkurat det samme som "dems". Det blir det samme som å skrive "huns" eller "hun sitt". Du hører det skurrer, eller hva?

Det korrekte er deres. ;)

Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på en ting.

Jeg tror at forumet kan hjelpe godt på språkkunnskapene til norsk ungdom. Jeg merker i hvertfall forskjell på mine skrivekunnskaper, som har blitt bedre siden jeg begynte å poste her.

Jeg er relativt aktiv, og prøver å skrive så korrekt som mulig, selv om jeg ikke er noen ekspert, men det går som oftest bra, og det gir en god trening syntes jeg.

For eksempel, nå får jeg bare 5ere på norskinnleveringer (mot 4ere og noen 3ere før) som stiler etc. Greit nok, jeg har lært litt på skolen, som å skrive artikler osv. da, men jeg føler at jeg kan takke forumet for en del av det.

Jo mer man skriver, jo bedre blir man tror jeg (hvis det ikke allerede er bevist)

Det skal uansett sies at jeg ikke er noen ekspert, så dere kan sikkert finne mange feil i dette innlegget, men så har jeg også akkurat stått opp :)

Lenke til kommentar
Jeg kom til å tenke på en ting.

Jeg tror at forumet kan hjelpe godt på språkkunnskapene til norsk ungdom. Jeg merker i hvertfall forskjell på mine skrivekunnskaper, som har blitt bedre siden jeg begynte å poste her.

Jeg er relativt aktiv, og prøver å skrive så korrekt som mulig, selv om jeg ikke er noen ekspert, men det går som oftest bra, og det gir en god trening syntes jeg.

For eksempel, nå får jeg bare 5ere på norskinnleveringer (mot 4ere og noen 3ere før) som stiler etc. Greit nok, jeg har lært litt på skolen, som å skrive artikler osv. da, men jeg føler at jeg kan takke forumet for en del av det.

Jo mer man skriver, jo bedre blir man tror jeg (hvis det ikke allerede er bevist)

Det skal uansett sies at jeg ikke er noen ekspert, så dere kan sikkert finne mange feil i dette innlegget, men så har jeg også akkurat stått opp :)

8962783[/snapback]

Er litt uenig, for det første kan man få advarsel fra moderator for å korrigere språk her, for det andre føler jeg at å lese korrigert litteratur for å lære seg rettskriving er viktigere enn å skrive uten å få tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Sikker på at dette ikke gjelder gårsdagens ungdom også?

Hvordan kan man vite det?

Man hadde jo ikke internett, og da var det ikke like vanlig å se hva andre folk skrev...

8963974[/snapback]

Godt poeng.

Jeg vil allikevel tro at dette fenomenet er mer utbredt i dag, sett at IM, SMS og annet dill er blitt en del av hverdagen. ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vel om ikke alle ungdommer skriver helt feil, så tror jeg en kan si med god sikkerhet at majoriteten gjør det.

Jeg er sannelig ikke sikker på hvorfor de skriver så merkelig, jeg tror blant annet at lærere ikke er påpasselige med å korrigere feil.

Jeg vil allikevel tro at dette fenomenet er mer utbredt i dag, sett at IM, SMS og annet dill er blitt en del av hverdagen.

Unnskyld at jeg spør, men hva er IM?

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

Jeg anser ikke meg selv som en av disse. Jeg er faktisk ganske opptatt av språk og syns det er viktig at det jeg skriver er lesbart. Har jo mange venner som skriver på SMS-språk. Og det irriterer meg vanvittig. Noe jeg kanskje misliker sterkere er folk som sier "Shole" fordi de ikke gidder å si "Kjole".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Jeg vil allikevel tro at dette fenomenet er mer utbredt i dag, sett at IM, SMS og annet dill er blitt en del av hverdagen.

Unnskyld at jeg spør, men hva er IM?

9115956[/snapback]

IM = Internet Mail? :p

Lenke til kommentar

Aldri hørt om noen som skriver forkortelser som oxo, d og r på stiler. Det er nok en av de mytene slik som han fyren som skrev "Dette er toppen av latskap" og fikk 6.

I klassen min skrev alle i klassen min sms-språk når de sendte meldinger, men når det skulle skrives på skolen så ble det brukt bokmål, selv de "dumme" elevene brukte bokmål.

Lenke til kommentar

Så da kommer spørsmålet, hvorfor klarer de ikke skrive bokmål på Internet? Synes de det er tøft å skrive som en full fjortis som skal være kul online?

geekspeak.gif

Dette bildet har jeg i signaturen min på endel andre forum, skulle ønske jeg kunne brukt det her også.

Lenke til kommentar
Så da kommer spørsmålet, hvorfor klarer de ikke skrive bokmål på Internet? Synes de det er tøft å skrive som en full fjortis som skal være kul online?

geekspeak.gif

Dette bildet har jeg i signaturen min på endel andre forum, skulle ønske jeg kunne brukt det her også.

9118839[/snapback]

Budskapet er godt, men animerte gifs i signaturer skaper bare kaos og faenskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...