Gå til innhold

Dagens ungdom kan ikke skrive!

Drillo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Ungdommen i dag bruker ikke det norske språket slik det er ment å bli brukt. De utnytter ikke de mulighetene språket faktisk bringer med seg.

Lenke til kommentar
Ungdommen i dag bruker ikke det norske språket slik det er ment å bli brukt. De utnytter ikke de mulighetene språket faktisk bringer med seg.

8866780[/snapback]

Det er noe av det jeg har prøvd å nevne tidligere, husker ikke om det var i denne tråden, dog. Jeg har på følelsen av at veldig mange ungdom skriver sms-spårk enkelt og greit fordi "alle andre gjør det", og fordi man kanskje kan oppfattes som "veslevoksen" hvis man bryter med denne tradisjon, og plutselig begynner å skrive korrekt.

Jeg har f.eks MSN kontakter med tekst ala "... snrt jemma ijenn" i kallenavnet sitt, og dette er jo noe man ha tenkt over når man skrev det, og dermed også skrevet det med vilje...

edit

Et annet eksempel som kan tyde på dette, er at jeg kjenner et par folk som faktisk pleier å skrive korrekt norsk når de snakker med meg på MSN, men med en gang de snakker med andre, endrer de skrivemåten sin helt, og man ender opp med sms-språk igjen ("... d va ein kule tur me hadde idg jah") (don't know what that says about me, though :p ).

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg prøver alltid å skrive så korrekt som mulig på MSN, da jeg er lei trenden der man ikke setter punktum eller begynner med stor bokstav.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

8866780[/snapback]

Det norske språk er ikke ment å bli brukt på en bestemt måte, da det ikke er et konstruert språk. Språket har ikke noen mening, det blir bare brukt som det blir brukt.

Lenke til kommentar
Jeg prøver alltid å skrive så korrekt som mulig på MSN, da jeg er lei trenden der man ikke setter punktum eller begynner med stor bokstav.

8867736[/snapback]

Å glemme stor bokstav er vel ikke den værste feilen folk gjør på MSN.

Jeg syns faktisk det er litt patetisk å bruke det i blandt.

Men liksomord eller forkortelser som ikke finnes er ganske irriterende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

8866780[/snapback]

Det norske språk er ikke ment å bli brukt på en bestemt måte, da det ikke er et konstruert språk. Språket har ikke noen mening, det blir bare brukt som det blir brukt.

8894309[/snapback]

Men hvorfor ikke variere det når man har muligheten til det? Litt kjedelig å bruke "de samme ordene hele tiden". Feks "likssom".

Lenke til kommentar

Jeg synes det verste er snakkespråket. Irriterer meg grenseløst over de som skal på chino eller shåsken, og som spiser shøtt og shylling. Dersom de ikke kan uttale kjøtt riktig kommer diverse navn som Kjell, Kjetil og Kjartan til å dø ut, og de vil få større vansker enn nå til å lære seg andre språk. For eksempel tysk "ich".

Lenke til kommentar
Jeg synes det verste er snakkespråket. Irriterer meg grenseløst over de som skal på chino eller shåsken, og som spiser shøtt og shylling. Dersom de ikke kan uttale kjøtt riktig kommer diverse navn som Kjell, Kjetil og Kjartan til å dø ut, og de vil få større vansker enn nå til å lære seg andre språk. For eksempel tysk "ich".

8897114[/snapback]

Angående det der, har jeg lagt merke til at ingen, hverken på tv eller radio, klarer å uttale Russland på korrekt vis.

Ruschland - det er horribelt å høre på.

Lenke til kommentar

8897114[/snapback]

Jeg har hørt folk som bytter om på dette totalt. Det er kjips og kjokolade, men det er sjøkken og sjylling. Jeg skjønner ikke hvordan det går an, de klarer jo å uttale lydene, så hvorfor bytte om på dem :roll:

Lenke til kommentar

Det er irriterer meg oftest over er særskriving. Jeg jobber på en videregående skole og har sett dette flere ganger på jobb. Nå har jeg hengt opp en plakat med den unge gutten som liker "pult ost" på pauserommet.

Jeg ergrer meg også ofte over at folk ikke klarer å skrive skikkelig rent generelt. Jeg er ikke perfekt selv heller, men jeg liker å tro at ikke mine innlegg her inneholder en drøss med feil. Jeg er flittig bruker av ordbok.no når jeg skriver innlegg, ganske enkelt for å slippe å skrive så mye feil. Jeg ønsker meg at flere gjorde det samme, men jeg begynner å innse at dette er en tapt kamp.

Lenke til kommentar
Det er irriterer meg oftest over er særskriving. Jeg jobber på en videregående skole og har sett dette flere ganger på jobb. Nå har jeg hengt opp en plakat med den unge gutten som liker "pult ost" på pauserommet.

Jeg ergrer meg også ofte over at folk ikke klarer å skrive skikkelig rent generelt. Jeg er ikke perfekt selv heller, men jeg liker å tro at ikke mine innlegg her inneholder en drøss med feil. Jeg er flittig bruker av ordbok.no når jeg skriver innlegg, ganske enkelt for å slippe å skrive så mye feil. Jeg ønsker meg at flere gjorde det samme, men jeg begynner å innse at dette er en tapt kamp.

8903958[/snapback]

Du har rett i at dagens ungdom ikke klarer å skrive skikkelig rent generelt. Mye skyldes av at dagligdages ord er komprimert, kun for å gjøre det enklest mulig. Jeg tror Online spill, mobilbruk har mye av skylden. Jeg har spilt Diablo 2, Runescape i snart 5 år, og mange bruker stadig færre ord. Jeg har ikke helt forstått hvorfor folk har så mange feil når de skriver.

Lenke til kommentar
Jeg er nok en av de få ungdommene som skriver relativt normalt norsk på msn og på spill, bruker noen forkortelser men har nesten alltid punktum etter.

8943776[/snapback]

Allikevel er dette å finne i signaturen din?

"Jeg er en stor fan av Axxo og dems arbeid"

8947164[/snapback]

Axxo er ikke en person nei, det er en organisasjon som deler filer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...