Gå til innhold

Dagens ungdom kan ikke skrive!

Drillo

Anbefalte innlegg

Orddelings feil florerer, SMS-språk blir vanlig i skolestiler (type oxo i stedet for også), de skriver skinn i stedet for kinn og kjerf i stedet for skjerf, de bruker lissom og andre latterlige ord stadig mer, de kan ikke grammatikken skikkelig engang!

Hva mener dere om dagens ungdom?

8548964[/snapback]

Fei for din egen dør...

Men ja, jeg er enig. En ting jeg virkelig ikke liker er at folk surrer med subjekts- og objektsform: Han/ham, hun/henne, osv. Dette er ikke bare et problem blant "ungdommen nå til dags", også folk som jobber i riksmedier skriver og sier feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Orddelings feil florerer, SMS-språk blir vanlig i skolestiler (type oxo i stedet for også), de skriver skinn i stedet for kinn og kjerf i stedet for skjerf, de bruker lissom og andre latterlige ord stadig mer, de kan ikke grammatikken skikkelig engang!

Hva mener dere om dagens ungdom?

8548964[/snapback]

Fei for din egen dør...

Men ja, jeg er enig. En ting jeg virkelig ikke liker er at folk surrer med subjekts- og objektsform: Han/ham, hun/henne, osv. Dette er ikke bare et problem blant "ungdommen nå til dags", også folk som jobber i riksmedier skriver og sier feil.

8600711[/snapback]

Stemmer det, er alltid kjekt å lese når noen skriver: "Har du prøvd å ringe hun?". :w00t:

Lenke til kommentar

Merker det blandt lærere også jeg.

Er ikke bare ungdommen som ikke kan orddeling etc. På prøver, (gjerne norskprøver), kan vi risikere å få overskrifter som "norsk prøve for.." eller og/å-feil mm.

Når det kommer til å gjøre seg forstått er orddeling utrolig viktig.

Man kan liksom ikke skrive at til middag skal man ha lamme lår. Det høres litt småsykt ut.. Eller ananas ringer.. Finner en del gull på amo.no

Lenke til kommentar

8600711[/snapback]

Jeg har hatt problemer med hun/henne, men det er fordi her i Bergen sier vi "hon" uansett om det skal være hun/henne. Men jeg har lært meg dette etter hvert - tror jeg.

Lenke til kommentar

Rota til problemet er at norskopplæring av både lærere og elever er fullstendig bak mål. At elevene nærmest blir opplært til at grammatikk er pine, hjelper ikke akkurat til. Jeg synes språk - og særlig grammatikk - er spennende, men kjenner nesten ingen på min alder som gjør det samme. Det samme gjelder nynorsk; her om dagen hørte jeg faktisk en si "men vi blir tvunget til å lære et språk ingen bruker".

Språkfordommer.

(...)

Jeg vet selv at når jeg gikk på ungdomsskolen og vgs skrev jeg mye dårligere enn jeg gjør i dag, og at jeg i dag forbedrer meg mer for hver dag som går enn jeg gjorde når jeg hadde norsk på regelmessig basis. Det er de færreste ungdommer som har stor interesse av å pugge grammatikk, lese Ibsen, Kielland, Hamsun og historisk skjønnlitteratur.

Selv synes jeg nevnte forfattere var uutholdelig kjedelig når jeg gikk på vgs, mens jeg nå kan ha stor glede av de.

(...)

PS: Jeg skriver internett med liten i, de feil norsk språkråd gjør får de stå inne for selv.

8596864[/snapback]

Du synes da/når og de/dem også er noe Språkrådet må stå inne for, eller?

Lenke til kommentar
PS: Jeg skriver internett med liten i, de feil norsk språkråd gjør får de stå inne for selv.

8596864[/snapback]

Internet er så vidt jeg kan forstå et særnavn og skal derfor skrives med stor I og med en t. Så her tror jeg både du og språkrådet tar feil.

Lenke til kommentar
Du er ikke akkurat en kløpper til å formulere setninger selv, hvis du først skal klage på andre, bør du rydde opp i ditt eget språk først.

Denne tråden er helt unødvendig, se heller https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=126777&hl=

8548999[/snapback]

*kremt* Trådstarter prøvde på en vittighet. Han vet at det heter orddelingsfeil, og ikke orddelings feil.

Jeg er selv ungdom, og er litt over snittet opptatt av rettskrivning. Rett skal være rett. Ord delings feil er noe som irriterer livet av meg.

Jeg ser dette og andre skrivefeil på skolen hver eneste dag, og også blandt lærere! Hva skal vi gjøre med det? (Jeg er 14.)

Lenke til kommentar
Er det én ting alle burde slutte med, så er det å ironisere over særskriving ved å skrive "ord delings feil".

8608382[/snapback]

Hvorfor?

Jeg skjønner deg godt hvis du skriver det på reklameplakater rettet med ungdom, f.eks, men folk som henger i denne tråden, på www.amo.no o.l. skjønner ironien med en gang. (Det finnes jo unntak, så klart, noe jeg allerede har påpekt tidligere i denne tråden)

Lenke til kommentar
Er det én ting alle burde slutte med, så er det å ironisere over særskriving ved å skrive "ord delings feil".

8608382[/snapback]

Så sant som det er sagt! Det hjelper ikke mot orddeling å faktisk skrive ordet feil "med vilje". Jeg fatter ikke hva som er vitsen egentlig ...

Lenke til kommentar
Da kunne man gjerne også kuttet ut sidemål, som stort sett oppleves som tvang, og heller fokusert på at folk lærer seg hovedmålet sitt skikkelig, i alle fall. Jeg tviler på at folk blir mer bevisste på språk eller kulturarv av å bli tvunget til å ta sidemål. Da kunne man heller tatt det som tilvalgsfag.

Korrekt. Å ha to sidestilte skriftspråk synes jeg er noe bortkastet.

Hadde jeg vært diktator ville jeg fjernet et av språkene - og det er meg faktisk likegyldig om det hadde vært bokmål eller nynorsk. Jeg er ikke mot et spesielt språk, bare det å faktisk ha to forskjellige. Det er tydeligvis vanskelig nok å holde ett ved like.

Ja til ett offisielt skriftspråk, dialekter og slang. Det holder.

Du synes da/når og de/dem også er noe Språkrådet må stå inne for, eller?

8602198[/snapback]

Neida. Mine egne feil skal jeg stå inne for, og jeg har gramatikkfeil i språket mitt uten tvil. De/dem er et godt eksempel på noe jeg er totalt blottet for kunnskap om hvordan jeg skal bruke. Det er fint at folk påpeker mine feil, og gjerne sier hva jeg egentlig burde gjort. Men, som jeg ser flere har gjort i tråden, å angripe personer og prøve å trekke deres meninger ned ved å latterliggjøre småfeil er en feig diskusjonsteknikk. (Jeg mener ikke at det var det du gjorde, men det passet bare å nevne det)

Internet er så vidt jeg kan forstå et særnavn og skal derfor skrives med stor I og med en t. Så her tror jeg både du og språkrådet tar feil.

8602242[/snapback]

Nå er det jo språkrådet som faktisk bestemmer hva som er rett og galt i norsk språk, så i følge boka heter det da Internett - et norsk særnavn ja.To t-er skal det ha uansett da det er norvagisert, men jeg er uenig i at det burde sees som et særnavn :)

Lenke til kommentar
Så sant som det er sagt! Det hjelper ikke mot orddeling å faktisk skrive ordet feil "med vilje". Jeg fatter ikke hva som er vitsen egentlig ...

8609988[/snapback]

Jeg gjør det så folk flest får se hvor dumt det ser ut.

8611021[/snapback]

Problemet er at folk flest gjør det til en vane å komme med denne oppbrukte ironiseringen. Det er sjelden jeg ser noen som faktisk skriver orddelingsfeil lengre. De aller fleste deler det opp, for å illustrere et poeng som strengt tatt ikke trenger å illustreres mer enn ved de aktuelle eksemplene. For det kommer alltid eksempler.

Til tema igjen, så er jeg altså klar over at mange ungdommer skriver veldig bra. Det er ikke de som man reagerer på heller, så å bli indignert fordi folk på et forum skjærer alle over én kam er rimelig formålsløst. Jeg tror kanskje mye av skylda kan legges på lærerne. Det er ikke sånn at man trenger verdens beste karakterer for å komme inn på lærerstudiet, og det er heller ikke sånn at man trenger å være spesielt interessert i å være lærer for å bli det. Og dermed er kvalitetsnivået på mange lærere et hakk for lavt. Det er noe alvorlig galt når brev som blir sendt fra skolen til foreldre ser ut som de er skrevet av en 14-åring med dysleksi.

Lenke til kommentar

Man kan jo ikke skylde på dagens ungdommer som roten til alt ondt. Hvem er det egentlig vi lærer av ? Vi tar jo etter foreldre og andre voksne i tidlig alder. Jeg syntes det er håpløst når noen skal komme med den nokså oppbrukte "ungdom nå til dags" diskusjonen når de eldre like mye som de unge bidrar til problemet. Det at ungdommer ikke kan skrive er jo ganske oppskrytt. Det blir jo tatt ut noen skrekkeksempler som totalt overskygger alle de ungdommene som vet hvordan de skriver ganske greit.

Hva er forskjellen på dagens ungdom og de for 50 år siden ? Var de smartere enn oss ? Eller er vi generelt blitt late ? En ting vet jeg og det er om dagens ungdom hadde levd på 50-tallet hadde vi skrevet like bra som ungdommene på den tida. Å skylde på noen i det hele tatt blir rart, dette er utviklingen. Man kan peke så mye man vil men hvis man ikke er villig til å gjøre noe med "problemet" selv annet en å utpeke feilene og hvor andre kommer til kort, er det liten kjangs for at noen andre kommer til å ta tak i problemet.

Man kan jo ikke vente at vi skal studere ordbøkene hvis ingen noen gang gir oss det i lekse, vi gjør det hvertfall ikke for morro skyld.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er vel en av de ungdommene som hele tiden etterstreber å skrive korrekt, det være seg på nettet, skolen eller i profesjonelle sammenhenger.

Det er mange språkblemmer som irriterer meg daglig, og de kommer ikke bare fra ungdommer. Jeg leser ofte gjennom kommentarer på en månedlig undersøkelse, og det er et sted hvor man kan finne mye morsomt. De mest ekstreme tilfellene som kommer inn på mail til redaksjonene, blir hengt opp til spott og spe på tavla i på kjøkkenet.

Jeg tror også at internett er en bidragsyter til denne ødeleggelsen av språket, i tillegg til at den yngre garde leser mindre litteratur og aviser nå enn tidligere. Jeg har faktisk folk i klassen min (VK2 Medier & kommunikasjon) som sier at de aldri leser verken bøker eller aviser. Personlig leser jeg tre aviser daglig, noe jeg har gjort siden jeg var 12-13 år gammel.

Kall meg konservativ, men jeg vil heller se et ordentlig språk enn det tullballet visse ungdommer skriver nå for tiden. Men som nevnt tidligere i tråden, så er språket alltid i utvikling. Disse debattene har jo alltid funnet sted, og det har alltid vært noen som har stemt for en modernisering av språket. Det kan godt hende oxo og jeg er godkjente skrivemåter om 30 år, selv om jeg håper vi kan beholde mesteparten av språket slik det er i dag.

Det er også en annen ting jeg lett kan irritere meg grønn over, som jeg ikke vet om er nevt her tidligere. Det er hvem/hvilken-problematikken. Kan ikke folk skjønne at hvem kun skal brukes om personer? "Hvem butikk kjøpte du dem skoa på?" Usch. Det er nesten like kvalmt som ekstrem kebabnorsk. Hvis noen har sett "Typisk norsk"-episoden hvor Petter Scherven besøker Holmlia, så forstår man hva jeg mener med ekstrem kebabnorsk. Det er urovekkende at personer med norsk som morsmål faktisk klarer å snakke så dårlig norsk.

Nei til skoler med over 50% elever med innvandrerbakgrunn. Det fører kun til problemer, både sosialt og faglig.

Lenke til kommentar

Jeg er trossalt ungdom selv og møter mange venner som sliter med å skrive. Dagens ungdom bruker for mye sms språk. Støtter på folk som sier "lizzm," "oxo," "jah" osv. Skal det liksom være kult? Jeg syntes det bare viser dem hvor dumme og dårlige de er i språkbruk og skriving. ._.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...