Stian89 Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) -"Ser så jævlig stygt ut" ? Ja, det var saklig. Det at noe ser stygt ut, er ikke et saklig argument. Det forteller jo bare litt om hvor fantastisk "språk" egentlig er, når man kan skrive et ord på så mange forskjellige måter og fremdeles formidle det samme budskapet. 8553118[/snapback] Igjen, dette er det tydeligvis delte meninger om - men quoter gjerne Lakus en gang til... Hadde du gitt en julegave innpakka i dasspapir? 8550383[/snapback] Personlig synes jeg det er "jævlig stygt", for å quote meg selv, når man spør noen på msn om vi eksempelvis har tysk lekser til imorgen, og får et svar ala dette: @Stian: Har vi tysk lekser til imorgen?@Tilfeldig_Dude: eg vt iche, spr ngn andre. Endret 7. mai 2007 av Stian89 Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Orddelings feil 8548964[/snapback] Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Poenget mitt er at jeg ser ikke hvorfor du lar dette irritere deg? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Som noen nevner her, måten man presenterer er budskap på er ekstremt viktig. Om man er flink til å presentere det kan man tom. få selve budskapet til å komme i annen rekke. (Noe som feks. kan være fint dersom budskapet er negativt). (Eksemplet med "tyskleksa" er forøvrig et flott eksempel på hvordan noe er pakket inn dasspapir. Budskapet(innholdet er ikke nødvendigvis negativt men når man får slengt noe slikt dritt opp i ansiktet blir blir man i utgangspunktet negativt innstilt.) Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Som noen nevner her, måten man presenterer er budskap på er ekstremt viktig. Om man er flink til å presentere det kan man tom. få selve budskapet til å komme i annen rekke. (Noe som feks. kan være fint dersom budskapet er negativt).(Eksemplet med "tyskleksa" er forøvrig et flott eksempel på hvordan noe er pakket inn dasspapir. Budskapet(innholdet er ikke nødvendigvis negativt men når man får slengt noe slikt dritt opp i ansiktet blir blir man i utgangspunktet negativt innstilt.) 8554123[/snapback] Thank you Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Hvorfor er det så gale å skrive muntlig?Se litt på hvordan språket utvikler seg, vi vitner en ganske naturlig del av språkets utvikling. 8553118[/snapback] Sms-språk er aldeles ikke muntlig. @Stian: Har vi tysk lekser til imorgen?@Tilfeldig_Dude: eg vt iche, spr ngn andre. 8553801[/snapback] Hvis det er sånn du skriver "tysklekser" og "i morgen", kan det hende at @Tilfeldig_Dude svarer på den måten på trass. Endret 7. mai 2007 av Gønn Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 @Gønn: Nå har jeg heller aldri prøvd å gi utrykk for at jeg alltid skriver korrekt, men hvis du mener at "Har vi tysk lekser til imorgen?" står i stil til å være like ukorrekt som "eg vt iche, spr ngn andre", dømmer du kanskje litt hardt. Lenke til kommentar
Engel_Linn Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) Lurer fælt på hvor de som skal ha "dagens ungdom" til å være lite språkkyndig og likegyldig til skrivefeil tar det fra, jobber noen av dere som lærere? Har sønner/døtre som skriver slik ol.? Virker ikke slik. Jeg går siste året på ungdomsskolen og kan fortelle at dette gjelder langt fra alle. Selv bruker jeg få forkortelser i språket mitt. En del av disse det faktisk gjelder har dysleksi eller andre lese/ skrivevansker. Det er klart at det er mye lettere for disse å skyve under en stol at de har problemer, og bruke forkortelser eller verbalt språk i stedenfor. Og dersom det er så mange som dere skal ha det til, så får dere skylde på lærerne! Det er nemlig ikke sånn at "alle" ungdommer nå for tiden har et ukorrekt språk. Blir sint når jeg leser om dette gang på gang. Husk at dette gjelder langt fra alle, og at det finnes folk med språkvansker der ute. Endret 8. mai 2007 av Engel_Linn Lenke til kommentar
Ilythiir Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg går siste året på ungdomsskolen og kan fortelle at dette gjelder langt fra alle. Selv bruker jeg få forkortelser i språket mitt. Det er da bra. :-) Går andreklassen på videregående, og i min klasse er ikke språket på topp, for å si det sånn. Lenke til kommentar
Engel_Linn Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Det er da bra. :-) Går andreklassen på videregående, og i min klasse er ikke språket på topp, for å si det sånn. 8567870[/snapback] Men har dette ingenting med lærere å gjøre? I min klasse er det flere stykker som skriver relativt dårlig norsk, men det betyr ikke at norskkarakterene deres er veldig lave. Lærerne merker jo det, bør ikke de ta litt ansvar? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) Personlig tror jeg absolutt ikke at største delen av feilen ligger hos lærerne, selv om noe trolig kan spores tilbake til dem. Jeg tror heller at det å skrive "sms språk" har blitt en slags trend, beklageligvis. De fleste i klassen min har for eksempel prestert å lage seg diverse piczo sider (argh), hvor man hele tiden ser sms språket gå igjen, men når vi har heldagsprøver i norsk, presterer alle å skrive ganske godt norsk. edit Kanskje blir det sett på som "teit" å skrive korrekt norsk, og at mange derfor tyr til sms språk? Ikke vet jeg. Endret 8. mai 2007 av Stian89 Lenke til kommentar
Engel_Linn Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 I min vennekrets blir det hvertfall ikke sett på som teit å skrive korrekt norsk. Men dersom dette er et så stort problem som mange skal ha det til, hvorfor kan ikke da noen gjøre noe? I stedenfor å bare sitte på ræven og klage? Slik som jeg har sett det, er det de som ikke er særlig flinke i rettskriving som bruker det såkalte "sms-språket". Så i stedet for å vise at de er dårlige, bruker de heller noe lettere, der "ingenting" er feil. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) Jeg skriver nesten ikke "SMS-språk" i SMS-meldinger og MSN-meldinger og lignende lengre. Jeg skriver hovedsaklig dialekt, ja, men ikke mye forkortelser. Det jeg har lagt merke til er at lærerne, spesielt på barneskoler, er elendige i norsk. Særlig dette med orddeling er tragisk. Søsteren min fikk ukentlig med seg ukeplaner hjem med oversikt over "matte lekser" og "natur fag oppgave" og så videre, men kan ikke huske at jeg var spesielt plaget med dette den gangen jeg gikk der. Kan kanskje ha noe med at det var en skikkelig generasjonsskifte mellom oss, der jeg stort sett hadde eldre lærere, mens hun hadde en del yngre (les: under 30) lærere, og en del vikarer. I tillegg har man ikke norsk gramatikk etter 8ende klasse, i hvert fall hadde ikke jeg det, og da er det ikke rart ting sklir ut og går "åt skogen". (PS: Det å skrive "ord delings feil" bare for å sette et poeng er nesten enda verre enn å faktisk ha orddelingsfeil generelt. Hva faen er vitsen?) Edit: Husk at det er stor forskjell på en sjelden typo en gang i blant og flust med skrivefeil. Om en person ikke er helt sikker på forskjellen mellom interesse og interrese er ikke det like ille som evige orddelingsfeil og andre grove skrivefeil her og der. Samme gjelder en engangsskrivefeil, som selvsagt forekommer en gang i blant hos alle. Ingen er perfekt! Endret 8. mai 2007 av OML Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Husker bl.a fjorårets mattelærer, som aldri lærte seg forskjellen på hvem/hvilken, noe som hele tiden resulterte i oppgaver ala "hvem figur har størst areal?". Argh. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Begynte å le da jeg så at Drillo hadde opprettet en "Svarer til Dagens ungdom kan ikke skrive!" :!: Lenke til kommentar
ponnikos Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Hvorfor er det så gale å skrive muntlig?Se litt på hvordan språket utvikler seg, vi vitner en ganske naturlig del av språkets utvikling. 8553118[/snapback] Sms-språk er aldeles ikke muntlig. SMS-språk er muntlig i den forstand at man ordlegger seg (enten man staver skikkelig eller ikke) slik man ville gjort hvis man snakket direkte med en person. Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Ja helt eni lzm. Ungdom må lære sei å skrive 8549065[/snapback] Så sandt som det skulle vert sakt! Seien må faen meg lære seg å skrive snart. 8549090[/snapback] Hvorfor klager du, når du skriver heller dårlig selv? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Ja helt eni lzm. Ungdom må lære sei å skrive 8549065[/snapback] Så sandt som det skulle vert sakt! Seien må faen meg lære seg å skrive snart. 8549090[/snapback] Hvorfor klager du, når du skriver heller dårlig selv? 8575734[/snapback] Det var nok litt med vilje, ergo for å illustrere et poeng. Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg er en av dagens ungdom, og jeg skriver mer eller mindre korrekt, og det er det flere av vennene mine som gjør. Jeg tror det er feil å si at "ungdommen nå til dags kan ikke skrive", for det er flere voksne som ikke kan det heller. Ta for eksempel den tidligere oppmannen/damen på fotballlaget mitt. På hver eneste mail hun sendte ut var det orddelingsfeil, å/og-feil, hundre utropstegn og mange andre skrivefeil. At det er noe kun ungdommen gjør er feil, men det kommer mer tydelig fram med fjortisser. Jeg tror mye av dette skyldes at mange tenker at når de er på skolen må de skrive riktig, men når det er MSN/SMS/piczo-gjestebøker/whatever, så kan de gjøre som de vil. Og da legger man seg til vanen å skrive z i stedet for s, og man tenker ikke over hvordan man skriver. Likevel har jeg merket at flere av de i klassen som skriver slik på data, faktisk ikke har så dårlig språk i skolestiler. Jada, det er en god del orddelingsfeil og dårlige formuleringer, men ikke så mye som man skulle tro. Men at de klarer femmere i norsk skriftlig synes jeg er utrolig. Lenke til kommentar
Engel_Linn Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Tusen takk Fisker! Det var akkurat det jeg prøvde å si Kjenner flere voksne mennesker som er dårligere i rettskriving enn meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå