Gå til innhold

Dagens ungdom kan ikke skrive!

Drillo

Anbefalte innlegg

Jeg synes at ungdommer har meget med skrivefeil, men jeg finner ikke dette så forferdelig irriterende. Ikke bli så forarget over dette, folk lærer jo efter hvert! Jeg har en positiv holdning til folks læreevner.

PS: Ja, jeg skriver Riksmål, skyt meg ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går i tiendeklasse. Hvis jeg fikk tre ønsker, så skulle det første være å ønske meg en million ønsker til. Og etter det, så skulle jeg ønsket at de menneskene - som jeg her unnlater å omtale som forbannede fjols - ihvertfall hadde fått reglene for bruk av spørreordene stappet opp gjennom an*s... slik at de forstod bruken.

"Hvem lærer har vi nå?" - :hrm:

"Lissom, lissom." - :nei:

"Hvem side?"

"Hvordan bok er det?" - :(

"Han hater hun," - :cry: Skulle ønske de kunne ha spart meg for slik pine hver eneste dag...

Lenke til kommentar

"Han hater hun" er tillat nå, dessverre. Samme med "hun hater han". Selv skriver jeg "hun hater ham" og "han hater henne".

På gården til mine besteforeldre er det en stor stentavle som ble reist på 1800-tallet. Der er alle substantivene skrevet med stor forbokstav.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Det ligger noe i det du sier om SMS-språket, men tror ikke du skal skyte en hel målgruppe med denne uttalelsen. Nå som du sikter til "ungdommer" tror jeg du tenker litt for kort. Det er ikke bare ungdommer som blir påvirket av den nye SMS-kulturen, men også barn og voksne, ja til og med gamle! Med å si at "dagens ungdom" ikke kan skrive, legger du et stort teppe over en folkegruppe som er i stadig vekst både fysisk og kunnskapsmessig. Om ungdom vil skrive kos med z og vill med w, så er det fortsatt en avgjørelse en tar med seg selv. Beslutningen er opp til hver enkelt og det er ikke bare ungdommer som velger SMS-språket.

Flertallet er vel kanskje på ungdommenes side, men jeg tror det kommer til å bli viktigere nå enn noen gang å lære ungdommer å bruke det norske språket på en god måte, da det norske språket er i stadig utvanning og vi adopterer stadig flere ord fra USA og Amerika.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er det viktigste at språket skal være et verktøy vi bruker for å kommunisere med hverandre. Slik sett burde ikke-kommunikasjonsforstyrrende skrivefeil ikke være noe stort problem (eks. orddeling). Dette gjelder også SMS språk, som jo kun er språket vårt tilpasset en ny arena. Dette er det jeg mener er den fornuftige måten å se på det, selv om jeg irriterer meg grønn over folk som skriver feil.

Lenke til kommentar

Enig. Jeg blir rett og slett lei meg når jeg ser en så grov feil. Ei i klassen min skrev ei novelle som het "Familie dramaet". Eller når læreren måtte skrive "tids adverb" fordi "tidsadverb" ikke ble godkjent av Word ...

Jeg velger å tro at det er engelsk som har gjort dagens ungdom forvirret, for det er ikke lov å skrive "englishteacher" på engelsk ...

Det er stor forskjell på disse ordene:

Pult ost - pultost

Terrasse dør - terrassedør

Tunfisk biter - tunfiskbiter

Røyk fritt - røykfritt (!)

osv.

Endret av marcusss
Lenke til kommentar
"Han hater hun" er tillat nå, dessverre. Samme med "hun hater han". Selv skriver jeg "hun hater ham" og "han hater henne".

Dette er feil. Man kan ikke bruke hun i objektsform. Enn så lenge iallfall. Og grunnen til at de tillot han var vel at det ikke fantes noe historisk grunnlag for det eller noe. Jeg husker ikke heilt, og gidder ikke å sjekke. Jeg trur det står ei forklaring på det i et Språknytt jeg har.

Sjøl skriver jeg som regel han, men hvis jeg husker på det blir det ham. I ei bok jeg leser kom jeg over et sted hvor setninga ville ha vært heilt uforståelig om det ikke var skille mellom han og ham. Dessuten synes jeg språket bør være så komplisert som mulig, så jeg prøver å venne meg til å skrive ham. Hvis jeg husker på det.

Jeg er vel ungdom sjøl, men jeg prøver å skrive riktig. Jeg har funnet ut at jeg har et temmelig dårlig vokabular, så jeg prøver blant anna å lære meg noen nye ord, og å bli vant til å bruke flere. Men jeg må innrømme at av og til roter jeg med og/å, spesielt i faste uttrykk, som "det har ikke noe med det å gjøre". Men jeg trur at jeg kommer til å bli bedre på det etter hvert. Jeg tok en test på Språkrådets sider, og da fant jeg dessuten ut at jeg er mye dårligere på kommaregler enn jeg alltid har trudd.

Skrivefeil er irriterende, og det er veldig irriterende å ikke kunne rette på dem heller. Skulle ønske folk kunne lære seg å skrive ordentlig. Dagens ungdom er elendig på å skrive.

Lenke til kommentar

Ifølge undersøkelser av hvordan det står til i skolen er ikke dagens norske ungdom bare dårlige til å skrive, de er også elendige i de fleste andre fag, spesielt matematikk - hvis man sammenlikner med ungdom i andre europeiske land. Så er det skoleverkets skyld, dårlige lærere og sløve foreldre, eller er det bare det at ungdommene er dumme og late? Jeg heller vel til den siste forklaringen. Innvanderungdom gjør det jo generelt langt bedre på skolen - også i norsk - enn etniske nordmenn.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Det er nesten litt dumt at jeg kan mye om norsk og språk, siden jeg står og ser på at den norske ungdommen sakte men sikkert begår et lingvistisk masseselvmord ...

Rocambole2: Jeg tror at både lærerne og elvene er dumme og late.

Beatnik: Ord som ikke kommer fra USA, men Amerika? Det er vel: azteker, inka, maya, avacado, chilli, sjokolade, kakao og tomat (de fleste av disse har kommet fra nahuatl).

Endret av marcusss
Lenke til kommentar

De fleste av disse ordene kom til norsk gjennom engelsk, som igjen kom fra spansk, som igjen kom fra nahuatl, så jeg tror ikke de "teller" som amerikanske lånord. De opprinnelige formene var xocolatl (sjokolade), tomatl (tomat) og Cacahuatl (kakaw på mayisk, kakao).

Endret av marcusss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...