madompa Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 (endret) Sendte en mail til Språkrådet Språkrådet normerer ikke hvordan vanlige folk snakker med hverandre, så vi vil i alle fall ikke si at det ikke er "lov" å si "hvem bil kjøpte du?", men du har rett i at dette ikke er korrekt bokmål i tale og skrift. Dette er nok, som du sier, dialekt, men riktig nok ikke dialekt fra Solør først og fremst. Jeg vil tro at man i solørdialekten sier "håkke(n)" der bokmål har "hvem". Det er mulig at du har tatt opp denne talemåten fra Oslo eller områdene rundt, hvor denne konstruksjonen har vært utbredt ganske lenge. Det er nok slik at konstruksjonen brer seg for tida, så det er ikke så rart at du spør om hvor vanlig den er. Ok, så har det ingenting med dialekten min å gjøre, men det viser iallefall at det ikke er uvanlig å si "hvem" for "hvilken". Hvor riktig det er er en annen sak, men hvis vi synes det låter greit så er det ikke nødvendig å være så überkonservative Jeg vil ikke si at hvem/hvilken er det største problemet skrivemessig i dag... Det samme problemet har vi med de som ikke vet forskjellen på vi og oss. Her synder folk fra Møre bl.a og sier oss der det skal være vi. Dette er mangel på språkforståelse, intet annet. Vi har en lignende problem her, med de/dem, siden vi sier "dom" for de, og da virker det mer nærliggende å skrive "dem gikk seg en tur" (siden vi sier "dom gjekk sæ en tur"). Så lenge ingen flere begynner å skrive som Ravi, syns jeg vi skal være halvvægas fornøyd ^^ edit: God natt, blir tidlig på meg i morgen... Endret 14. august 2007 av madompa Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 *snipp* Vi har en lignende problem her, med de/dem, siden vi sier "dom" for de, og da virker det mer nærliggende å skrive "dem gikk seg en tur" (siden vi sier "dom gjekk sæ en tur"). Det er ikke så naturlig å skrive "dem" i den setningen du brukte som eksempel, siden "dem" er objektformen av de. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Det er naturlig for madompa siden "dom" er subjektsform i dialekta hans. Lenke til kommentar
Marthe2809 Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Latterlig hele posten! Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Latterlig hele posten! Jaha, kom gjerne med en grunn til uttalelsen.. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Latterlig hele posten! 9292337[/snapback] Og ellers har vi det bare bra? Hva med å bruke den grå greia der oppe over øya før du plumper ut med noe så uintelligent igjen? Oh btw... Så en moderator på NRK Svisj (Andy kalte han seg) som mente at denne misbruken var riktig, språket forandrer seg med tida og det var korrekt ifølge språkrådet Hvem er det de ansetter i NRK nå til dags... Endret 18. august 2007 av WarpX Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Jeg vil faktisk motbevise trådstarters påstand. Se bare her. Jeg er 14 år gammel, forresten. Nå kan det hende at jeg kun er en av få unntak, dog. Lenke til kommentar
madompa Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Jeg er bedre enn mamma og pappa i rettskriving. Jeg er 16 år. Jeg kjenner mange på alderen min som er like flinke som meg til å skrive. Jeg kjenner folk på alderen min som ikke er særlig flinke til å skrive rett, men jeg kjenner folk som er voksne som ikke er særlig flink til å skrive heller. Men så finnes det jo voksne som også er flinke i rettskriving. That's life. Lenke til kommentar
Konstabel Snabel Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 - 9365931[/snapback] Du skriver som om du er 16 år. Du Du Du ... Veldig kunstig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Nå kan det hende at jeg kun er en av få unntak, dog. 9306302[/snapback] Velkommen i klubben skal du være. (Skal jeg forresten pirke veldig ville jeg heller sagt "Nå kan det dog hende at jeg kun er ett av få unntak") Lenke til kommentar
tatcHe Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 syns det blir feil å si at ALLE ungdom i dag er dårlig til å skrive! Lenke til kommentar
Thend Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 (endret) Alle er ikke som deg, mener du? Endret 10. september 2007 av unge thendrup Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Jeg skriver mye dårlig språk og dialekt utenom når jeg skriver "seriøst". På MSN foreksempel. Da forekommer masse ord som che istedet for ikkje o.l. Likevel vil jeg si jeg har en god og solid norsk her på forumet, og når jeg skriver generelt. Har ikke bli påvirket noe spesielt, og har ALDRI skrevet noen "SMS-ord" i tekster o.l. Er ikke en gull-elev heller. Greier bare ikke å skrive slikt på viktige ting. Dessuten leser jeg korrektur på det aller meste, mange ganger. Men språket er i utvikling. Sånn er det bare. Ikkje noko å gjere med det. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Hadde jaggu meg svart her før. Endret 6. januar 2008 av steffenz Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Høres bra ut, men tross din motvilje mot skrivefeil har du ikke helt greid å unngå dem. Det heter oversiktlig, ikke oversiktelig. Uansett skriver du antakelig mer feilfritt enn minst 95 prosent av alle andre i disse foraene. Endret 6. januar 2008 av Rocambole2 Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Var det meg du snakket ? Slettet nemlig innlegget så jeg ble litt forvirret nå. Uansett så takker jeg for rettelsen, det skal jeg ordne Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Det var ditt innlegg jeg svarte på, ja. Enig i at det ble noe forvirrende etter at du hadde slettet det jeg hadde svart på. Lenke til kommentar
Limi Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Orddelings feil florerer, SMS-språk blir vanlig i skolestiler (type oxo i stedet for også), de skriver skinn i stedet for kinn og kjerf i stedet for skjerf, de bruker lissom og andre latterlige ord stadig mer, de kan ikke grammatikken skikkelig engang! Hva mener dere om dagens ungdom? FYSJ OG FY! Nå legger du virkelig barna i båser. Ja, du har rett, noen overdriver litt vel, men de flste bruker faktisk ganske god grammatikk. Meg og alle vennene mine er ganske pirken på det. Jeg pleie rå ha sånn 39/40, eller 40/40 i Ordtester på skolen. Så ikke kom her å mas om ''Dagens Ungdom'' til meg! Og dette er skrivd av en som er TOLV år. Gå å legg deg. Lenke til kommentar
Limi Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Jeg vil faktisk motbevise trådstarters påstand. Se bare her. Jeg er 14 år gammel, forresten. Nå kan det hende at jeg kun er en av få unntak, dog. Du er IKKE ett av få unntak. Jeg er TOLV år, og alle vennene mine på min alder skriver nydelig. Trådstarteren kan gå å legge seg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå