Patrick de Maar Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Selv foretrekker jeg CPU, men det hadde gått med "SPE", om en absolutt skulle bruke et norsk ord for Central Processing Unit. For øvrig blir det veldig mye slit med å lære seg mange nye ord innen datateknikk, da det florerer av ord allerede. Å "lære" alle disse på nytt vil ta litt tid, og det blir rot å holde orden på begge settene. En skal allikevell ikke se seg bort ifra at det blir nøvendig, om det ikke allerede er nøvendig. Jeg vet ikke hva ordboken sier om dette? Nøvendig som i fornorsket, altså at det finnes en norsk variant av ord og begrep innen datateknikk. Endret 3. august 2007 av PatrickM Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Selv foretrekker jeg CPU, men det hadde gått med "SPE". 9199687[/snapback] Synes det blir for dumt å oversette slike ting. Forestill deg at du har god peiling på hardware, og vet hvilke komponenter en PC består av, hvordan ting settes sammen, hvordan de fungerer osv. Du går derfor til en prøve på emnet med god selvtillit, og tror at dette skal gå bra. Når alle spørsmålene er skrevet med ut-av-denne-verden idiotiske oversettelser, du ikke aner hva betyr, er det jo klart at ting går til helvette. Du kan selvsagt gjette deg frem til en del av det, men når du aldri har hørt om, eller tenkt på hvor dumme disse oversettelsene er i forkant, klarer man ikke fullføre en god prøve. Another thing... i den perioden vi skulle lære å lage "hjemmesider", brukte vi selvsagt WYSIWYG editoren i MS Frontpage, uten å ta hensyn til kode i det hele tatt. Vi vet alle at dette ikke validerer hos W3C. Bruk av WYSIWYG editoren, og utdatert kode som kun fungerer i IE (brenn), er så jævla provoserende at jeg finner ikke ord. (Beklager at dette ble OT). Edit. For øvrig blir det veldig mye slit med å lære seg mange nye ord innen datateknikk, da det florerer av ord allerede. Exactly. Endret 3. august 2007 av Stian89 Lenke til kommentar
sim Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Sentral Prosesserings Enhet? 9199639[/snapback] Sentral Prosesseringsenhet Joda, man skulle nå tro at de hadde klart å oversette til noe ala det, desverre er ikke dette tilfellet. I alle fall ikke hos IKT læreren jeg hadde. 9199658[/snapback] IKT-læreren Synes det blir for dumt å oversette slike ting. Forestill deg at du har god peiling på hardware, og vet hvilke komponenter en PC består av, hvordan ting settes sammen, hvordan de fungerer osv. 9199724[/snapback] Bruker du ordet «hovedkort»? Det skal være «WYSIWYG-editoren». Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Noen ord er veldig integrerte og mye brukte i det norske språk, mens andre ikke er det. Hovedkort, skjermkort, harddisk (disk med K, ikke C) og lydkort. Jeg synes ikke vi skal oversette ting som er mest kjent som forkortelsene, som USB-penn, RAM-brikke, CPU og OT(off-topic). Angående forkortelser av ord, som D for "det", R for "er" og oxo for "også": Dette er såkalt SMS-språk. Det har faktisk en praktisk forklaring: de fleste telefoner har en grense på 160 tegn per SMS. Derav forkortelsene: for å spare plass. Selv hater jeg leetspeek og SMS-språk (brukt utenom SMS, som på MSN og forumet), men jeg skriver gjerne forkortede ord, bare for å spare plass. Lenke til kommentar
aleks tho Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Hvorfor skriver du BTW som forkortelse for by the way, når du kunne skrevet:" Forresten"?Hvorfor skriver du space-knappen når du kunne skrevet mellomromstasten? Det virker som du er en del av problemet og ikke en del av løsningen i alle fall. BTW tar kortere tid å skrive enn forresten, mellomromtasten høres, som sagt, helt på tryne ut. Skrivefeil = et luksusproblem, så lenge man forstår det som er skrevet er det vel samme f*** om det er skrevet med 2 punktum, 10 utropstegn og 30 sprøsmålstegn for lite. Skjønn hva jeg mener. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Skrivefeil = et luksusproblem, så lenge man forstår det som er skrevet er det vel samme f*** om det er skrevet med 2 punktum, 10 utropstegn og 30 sprøsmålstegn for lite. Skjønn hva jeg mener. 9249878[/snapback] Helt uenig. Ta f.eks diskusjon.no, her har vi all slags tråder. To eksempler: HEEEEEEELP FAEEEEN PCEEEN HARRR KRASSSSSSSJJJJA!!??!?!??!?!?!?!?!?!?!?!? Hjelp, datamaskinen min har sluttet å fungere. Øverste eksempel ser da helt forkastelig ut, ikke sant? Slike tråder gidder jeg ikke svare på en gang, selv om jeg hadde visst hva problemet var. Endret 10. august 2007 av Stian89 Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Om du skriver med liten bokstav, fem kommategn og uten punktum så blir det uforståelig. Uten de essensielle tegnene og reglene komer du ingen vei. Jeg hadde aldri tatt et innlegg seriøst om det hadde vært et innlegg skrevet av en som har gramatikk-kunnskaper som ikke ligner grisen. Faktisk, så styrer jeg unna tråder hvor førsteinnlegget kryr av slikt, da gidder jeg ikke å svare på det den aktuelle personen spør om. Endret 10. august 2007 av PatrickM Lenke til kommentar
sim Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Øverste eksempel ser da helt forkastelig ut, ikke sant? Slike tråder gidder jeg ikke svare på en gang, selv om jeg hadde visst hva problemet var. 9250478[/snapback] Hva med to ganger, eller kanskje tre? Lenke til kommentar
aleks tho Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Hvis du er så trangsynt blir det fort vanskelig. I noen tillfeller er det vanskelig å forstå hva som blir skrevet, det kan jeg være enig i. Det som irriterer meg er at mange henger seg opp i småting som at f.eks noen skriver "Hvem bil kjøpte du?". Med mindre du er like trangsynt som noen her, skjønner du hva som blir spurt om. Er ikke noe poeng å lage store greier ut av det. Ser ikke poenget i å si i fra en gang. Helst ikke svar eller siter noe av det som er skrevet over. Da ender det bare med at jeg kommer med flere idiotiske tilbakemeldinger. På forhånd takk. Endret 10. august 2007 av aleks tho Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Det som irriterer meg er at mange henger seg opp i småting som at f.eks noen skriver "Hvem bil kjøpte du?". Med mindre du er like trangsynt som noen her, skjønner du hva som blir spurt om. Er ikke noe poeng å lage store greier ut av det. Ser ikke poenget i å si i fra en gang. Joda, greit nok at folk vet hva folk spør etter når de bruker "hvem", men når så utrolig mange skriver slik med vilje fordi det er kult så blir det litt irriterende. Lenke til kommentar
aleks tho Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) You forced my fingers. Hvem skriver vel hvem istedet for hvilken fordi det er kult? Tror de fleste skriver hvem fordi de ikke vet no bedre. Samme med da/når og i mange tilfeller når det gjelder å/og. Edit: leif Endret 10. august 2007 av aleks tho Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Det kan godt hende at ingen vet hvordan man skal bruke "hvem", og at folk ikke har språkforståelse, men merket meg fint at på CS forum og andre fortissforum så var det en stor bruk av slike skrivefeil. Alle klagde hver gang noen brukte "hvem" og folk skrev "hvem" bare for å irritere de som pirket. For å svare på spørsmålet ditt, fjortisser gjør det. (Flammesikker vest, PÅ!) Endret 10. august 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
madompa Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Selv om jeg skriver forferdelig unøyaktig f.eks. på msn, eller andre steder på nettet for den slags skyld, klarer jeg fortsatt å få 6 i norsk. Det er som Lakus skriver av latskap og at man vil uttrykke seg uten å måtte bruke lang tid på å skulle skrive ordentlig. Hvordan man skriver har også å gjøre med identiteten din, og det er jo viktig ;p Lenke til kommentar
Nimenoz Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Jeg er 15 år og regnes vel da som ungdom, og jeg er helt enige med dere i at ungdom i dag skriver som noen aper, for å si det sånn. Tror faktisk det er passende beskrevet og, da jeg tror apene kan skrive bedre enn flere av disse. Kjenner og selv, siden jeg er midt i det miljøet, at jeg lett kunne skrevet "oxo", "lizzm", "koz og klemz" and so on, men det smerter meg nok bare å lese det. Kunne gitt dere flere eksempler som ville fått flesteparten av dere til å gråte av latter, men velger å ikke henge ut noen personer på et offentlig forum. Jeg er vel helt annerledes når jeg skriver til folk i mitt bosted, fordi vi har en ganske "bondsk" dialekt her, og det er faktisk vanlig for oss å si/skrive hvem istedetfor hvilken. Ikke spør meg hvorfor, det har bare blitt sånn. Men som nevnt tidligere, det har egentlig veldig mye å si hvor man skriver hen. Skriver man en stil på skolen, så selvfølgelig må man skrive ordrett og feilfritt, men det er ingen som dømmer en på den måten over f.eks. MSN, og det kan være mye lettere å skrive dialekt enn bokmål mellom de som har samme dialekt som en selv. (Ta det med ro, jeg skjønner ikke selv hva jeg skreiv der.) Mvh. Nimenoz Endret 10. august 2007 av Nimenoz Lenke til kommentar
madompa Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 .. og det er faktisk vanlig for oss å si/skrive hvem istedetfor hvilken. Ikke spør meg hvorfor, det har bare blitt sånn. .. 9251034[/snapback] Jeg syns heller ikke det er unaturlig å si "hvem bil kjøpte du?", heller ikke å skrive det. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 .. og det er faktisk vanlig for oss å si/skrive hvem istedetfor hvilken. Ikke spør meg hvorfor, det har bare blitt sånn. .. 9251034[/snapback] Jeg syns heller ikke det er unaturlig å si "hvem bil kjøpte du?", heller ikke å skrive det. 9251097[/snapback] Når begynte man å omtale biler som personer? Se på setningen din en gang til, dude. Den ser helt jævlig ut. Lenke til kommentar
madompa Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 .. og det er faktisk vanlig for oss å si/skrive hvem istedetfor hvilken. Ikke spør meg hvorfor, det har bare blitt sånn. .. 9251034[/snapback] Jeg syns heller ikke det er unaturlig å si "hvem bil kjøpte du?", heller ikke å skrive det. 9251097[/snapback] Når begynte man å omtale biler som personer? Se på setningen din en gang til, dude. Den ser helt jævlig ut. 9251142[/snapback] Selv om du med din dialekt synes det høres merkelig, trenger det ikke å bety at jeg med min dialekt ikke synes det er normalt. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 .. og det er faktisk vanlig for oss å si/skrive hvem istedetfor hvilken. Ikke spør meg hvorfor, det har bare blitt sånn. .. 9251034[/snapback] Jeg syns heller ikke det er unaturlig å si "hvem bil kjøpte du?", heller ikke å skrive det. 9251097[/snapback] Når begynte man å omtale biler som personer? Se på setningen din en gang til, dude. Den ser helt jævlig ut. 9251142[/snapback] Selv om du med din dialekt synes det høres merkelig, trenger det ikke å bety at jeg med min dialekt ikke synes det er normalt. 9253391[/snapback] Nei, men det betyr imidlertid at det er grammatisk ukorrekt. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Jeg måtte krangle med min norsklærer på ungdomsskolen for å få henne til å innse at jeg hadde skrevet ett ord riktig, mens hun hadde streket under med rødt. 9179265[/snapback] Da må resten av stilen ha vært forferdelig ^^ 9180929[/snapback] Den var det, men det var ikke poenget. Poenget er at de lærerne som skal lære norsk ungdom å skrive, har så dårlige kunnskaper om språk selv at de ikke burde være i en posisjon hvor de får indoktrinere sine feil i unge barnesinn. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Noen ord er veldig integrerte og mye brukte i det norske språk, mens andre ikke er det. Hovedkort, skjermkort, harddisk (disk med K, ikke C) og lydkort. *snipp* 9249710[/snapback] Nå heter det faktisk hard disk på engelsk da bare så du har det klart for deg. Det skrives ikke med c. Dessuten så er det betegnelsen hard drive som er vanlig på engelsk. Forkortelsen HDD(hard disk drive) er også mye brukt. Vips så lærte du noe nytt i dag også, nemlig at det vanlige ordet for hard disk på norsk er det engelske uttrykket. Selv om du med din dialekt synes det høres merkelig, trenger det ikke å bety at jeg med min dialekt ikke synes det er normalt. Dette har ikke noe med dialekt å gjøre, med mindre alle som snakker din dialekt er totalt blottet for språkforståelse. Vi har flere spørreord på norsk, her kommer tre av dem: * hvem * hvilken * hvordan Hvem var det du slo ned i går? Hvilken bil ønsker du deg? Hvordan spiller man ludo? Det er ikke dialekt når du bytter ut spørreordet hvilken med hvem og omvendt. Du har flere dialektversjoner av ordet hvem. Her i Trøndelag bruker vi ordet: kæm for hvem og koss/kess/kåss for hvilken(alt etter hvor i Trøndelag du kommer fra). Det samme problemet har vi med de som ikke vet forskjellen på vi og oss. Her synder folk fra Møre bl.a og sier oss der det skal være vi. Dette er mangel på språkforståelse, intet annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå