Gå til innhold

Sminketips - (fordi du fortjener det..) :P

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle starte en tråd for oss jentene der vi kan dele råd og tips/triks med hverandre når det gjelder sminke o.l. Alltid gøy å lære noe nytt :)

Kan jo komme med ett triks som jeg lærte for en stund siden :

Problemstilling: du skal ut, sminka deg og gjort deg klar, så skjer det, du brekker litt av neglen og får ett rift i den. Du ikke har lyst til å rive av hele neglen men har lyst til å bevare lengden ihvertfall den dagen/kvelden om ikke annet.

Løsning: Riv av en bit tørkepapir/dopapir o.l. ihvertfall ett papir som er ganske mykt og lett å jobbe med. Dekk over riften på neglen med papiret, lakker deretter over hele neglen samt delen der papiret ligger og vent til det tørker.

Papiret vil da bli gjennomvått av neglakken, og stivne på lik linje som resten av lakken på neglen. Den fungerer da som en erstatningsbit over riften.

Dilemma: kan være ganske vanskelig å få papirbiten til å ligge stille når man lakkerer, derfor har jeg selv erfart at det fungerer best å lakkere ett strøk først for så og legge papirbiten på slik at den blir limt oppå neglen på en måte..

Prøv å ikke stresse når du gjør dette, da kan det fort bli kluss og mye bannskap har jeg erfart :blush:

Håper på at flere vil legge igjen sine egne tips eller råd :):thumbup:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da benytter jeg sjangsen til å minne alle dyreglade mennesker at testing av sminke på dyr også er dyreplageri (mildt sagt, faktisk). Jeg bruker sminke nesten daglig selv, men det går alikevel ann å tenke to ganger.

Vanlige testmetoder:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1) Gifthetstester

Den mest kjente gifthetstesten heter LD-50 (”lethal dose” 50%): Testen skal vise hvilken mengde av et stoff som må til for at halvparten av dyrene i testgruppen dør. I dag finnes det ulike variasjoner av LD-50 testen. Forgiftningen - som skjer ved tvangsforing – kan medføre åndedrettsproblemer, krampeanfall, oppkast, blødninger og store smerter.

2) Draize-testen

Metoden brukes for å teste hvor irriterende et stoff er for øynene. En oppløsning av et stoff dryppes i dyrets øyne. Under forsøkene, som varer fra dager til uker, holdes dyret fastspent. Forsøket medfører ofte fargeendring i hornhinnen, oppsvulming, blodmaterieutflod, irritasjon og smerte.

3) Hudskadetester

Hår og eventuelt hud fjernes fra et stykke av dyrets kropp. Teststoffet påføres og dekkes med bandasje. Av og til dekker man ikke såret, men holder kroppen fastspent. Skader og smertereaksjoner hos dyrene blir registrert.

Kilde: Dyrebeskyttelsen

Bilde 1. Bilde 2.

Oppfordrer alle til å bruke merker som er snille mot dyrene. Jeg bruker mest fra Bodyshop. :thumbup:

Liste over merker (sminke og annet) finnes her.

Lenke til kommentar
Da benytter jeg sjangsen til å minne alle dyreglade mennesker at testing av sminke på dyr også er dyreplageri (mildt sagt, faktisk). Jeg bruker sminke nesten daglig selv, men det går alikevel ann å tenke to ganger.

Vanlige testmetoder:

1) Gifthetstester

Den mest kjente gifthetstesten heter LD-50 (”lethal dose” 50%): Testen skal vise hvilken mengde av et stoff som må til for at halvparten av dyrene i testgruppen dør. I dag finnes det ulike variasjoner av LD-50 testen. Forgiftningen - som skjer ved tvangsforing – kan medføre åndedrettsproblemer, krampeanfall, oppkast, blødninger og store smerter.

2) Draize-testen

Metoden brukes for å teste hvor irriterende et stoff er for øynene. En oppløsning av et stoff dryppes i dyrets øyne. Under forsøkene, som varer fra dager til uker, holdes dyret fastspent. Forsøket medfører ofte fargeendring i hornhinnen, oppsvulming, blodmaterieutflod, irritasjon og smerte.

3) Hudskadetester

Hår og eventuelt hud fjernes fra et stykke av dyrets kropp. Teststoffet påføres og dekkes med bandasje. Av og til dekker man ikke såret, men holder kroppen fastspent. Skader og smertereaksjoner hos dyrene blir registrert.

Bilde 1. Bilde 2.

Oppfordrer alle til å bruke merker som er snille mot dyrene. Jeg bruker mest fra Bodyshop.  :thumbup:

Liste over merker (sminke og annet) finnes her.

8549972[/snapback]

Veldig, veldig enig med deg.

Lenke til kommentar

Melisma: Tusen takk!

Jeg har faktisk lurt på hva jeg skal gjøre en del ganger, når uhellet er ute..

Det skal jeg huske :)

Aidskake: Det var godt å se at jeg har mange dyrevenlige produkter i samlingen min :)

Eller kan jeg anbefale Make up store sine børster og koster. De er utrolig gode å jobbe med, spes hvis du skal legge fest sminke med en del lag + glitter osv. :)

Lenke til kommentar
Vanlige testmetoder:

1) Gifthetstester

2) Draize-testen

3) Hudskadetester

Bilde 1. Bilde 2.

8549972[/snapback]

Uææ! :wow:

Jeg visste ikke at det var så ille. Det er jo bare grusomt.

Lenke til kommentar
Vanlige testmetoder:

1) Gifthetstester

2) Draize-testen

3) Hudskadetester

Bilde 1. Bilde 2.

8549972[/snapback]

Med fare for å virke kynisk...

Heller dem enn oss!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mitt sminke tips er : å legge øyenskygge innerts i øyekanten. Øyenskygge varierer farge til åssen øyenfarge du selv har, Har du lyseblå, passer : grå, svart, beige,Bronse. og har du GrønnBrune øyer passer : lille, sølv, og brun. det beste er å spørre de som jobber i smnkebutikker, f.eks: H & M og andre steder, der finnes det også brosjyrer som det står alt om :D

Lenke til kommentar

Jeg kjøper alltid pudder på Body Shop, ettersom de der har et som er veldig dekkende og i tillegg ser naturlig ut... Har vært vanskelig å finne et pudder eller en foundation som ser naturlig ut og i tillegg er dekkende, men etter at jeg fikk anbefalt Body Shop pudderet har jeg ikke trengt å lete lenger...

Har også lært meg en lur metode for hvordan påføre øyenskygge: En kan bruke tre ulike nyanser av en farge (eller tre farger som matcher hverandre) En kan begynne med å påføre den lyseste nyansen/fargen over lokket og helt opp til øyenbrynet. Den nest lyseste påføres så over selve lokket. Til slutt påføres den mørkeste, som gjør seg best på området rundt linjen over lokket... Denne fargen kan enten følge hele linjen eller slutte på midten og spre seg skrått nedover selve lokket...

Her er noen eksempler:

postcard-sharon-front-rgb.JPG

Den mørkeste fargen ligger langs hele linjen...

d5.jpg

Den mørkeste fargen slutter på midten av linja og sprer seg skrått nedover selve lokket..

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Når en sier brunkrem, er det egentlig foundation i for mørk tone som menes da, eller er det solpudder? Eller et produkt jeg tydligvis ikke har fått med meg? Bruker en rett foundation så gjør det ikke så stor skade på huden, men slik foundation er gjerne ganske dyr, og selv om den gjerne er mer drøy så blir det en del peng om en skal bruke den hver dag.

Jeg har nettop fått et nytt favotittprodukt, denne:

2119802952901_100_1.jpg

Estèe Lauder brush on illuminator, concealer.

Ser veldig delikat ut, dekker perfekt, er lett å fordele og holder i en halv evighet. 220 kr. på parfymelle. Har også planer om å kjøpe ny maskara snart. Jeg har prøvd mye forskjellig, både dyre og billige varianter, og må si at jeg ofte er mer fornøyd med billigvariantene (rundt en 100 lapp eller så, ikke type Nille kvalitet) Var ganske fornøyd med Volume booster (max factor..?), men har noen en annen å anbefale?

Endret av Skilpadde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...